محمدعلی کارخانه، جانباز اغتشاشات پاییز 1401 است که آشوبگران قصد جدا کردن سر او از بدنش را داشتند. با این حال مردم جلوی اغتشاشگران را گرفتند و اجازه ندادند این اتفاق بیفتد. در ادامه روایت این جانباز را از شب درگیری بخوانید.
غرب مهد آزادی بیان و ابراز عقیده برای همه مذاهب و عقاید نیست، بلکه بنا بر سیاست یک بام و دوهوا آنجا که پای منافعشان در میان باشد مهد آزادی بیان است.
عاقلانه و منطقی نیست که دین در تمام دورۀ غیبت، معطّل و معوّق بماند و جامعه گرفتار ساختارها و سیاستهای طاغوتی شود، درحالیکه امکان بسیج اجتماعی در راستای برپایی حکومت حقّ و عدل وجود دارد.
رئیس فرهنگستان ادب فارسی گفت: سکولاریسم در غرب دین را کاملاً از سیاست جدا کرد اما انقلاب اسلامی خط بطلانی بر این موضوع کشید و خدشه اساسی بر پیکر سکولاریسم وارد کرد.
گزارش تحلیلی ـ آماری انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره واقعیتهای حجاب در جامعه امروز ایران منتشر شد.
بعد از رحلت امام خمینی، سیل مشتقات سکولاریسم روانه مطبوعات و تولیدات فکری و فرهنگی ایران میشد. اعمِ نحلههای فکریِ سکولار، عبارت بود از لیبرالیسم با تاکید بر مسلمانی، پلورالیسم دینی، دموکراسیخواهی، مشروطهخواهی و....
معاندین بخت برگشته در محرم، با تغییر ریل «تحریم شادی»، خواستار شادی کردن، و تحریم محرّم و لباس مشکی شدند.
عبدالله گنجی مینویسد: امام خمینی(ره) هر نوع نظام غیر دینی را طاغوت و هر نوع اندیشه التقاطی را اسلام آمریکایی میدانستند. دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی به عنوان دو گفتمان رقیب در زمان امام آرایش گرفته بودند.
عبدالله گنجی در کتاب موبهمو نوشت: نواندیشی دینی در ایران یک جریان معارض سیاسی است که پشت دین پژوهی مخفی شده و تمام هم غم خود را حمله به بنیانهای معرفتی اسلام سیاسی بنا نهاده.هدف، فاصله مردم و حاکمیت و عرفی کردن دین و معنویت است.
این خطاست که برخی سکولارها فکر می کنند که دولت اسلامی «منسکسازی» میکند تا فرآیند «ملتسازی» را با آن پیش ببرد. این مسیرها در حرکت نظام دینی «اصالت» دارد و «اعتباری» نیست و فارغ از مدرنیزاسیون، این از وظایف حکومت دینی است که اجتماعات بزرگ دینی را «تسهیل» و «بسترسازی» کند تا دینداری در جامعه جذاب شود.
مهمترین افراط سیاسی مهدی نصیری و ناصواب اندیشی پرتناقض او را میتوان مربوط به بدفهمی نسبت به جایگاه سیاسی ولی فقیه و الگوی ولایت فقیه دانست، تناقضهای عجیب او نشان میدهد مبانی دینی و فقهی دربارۀ این موضوع را نمیفهمد.
مهمترین جریان لیبرالیسم در حوزههای علمیه است. برای مقابله با تفکر لیبرالیسم در حوزههای علمیه اقدامی صورت نگرفته است.
دشمن، بخش هر چند کوچکی از مردم را نسبت به نظام، بدبین و دچار سوءظن کرده است. نوعی «بیماری ذهنی» در لایهای از مردم ایجاد شده که در اثر آن، همه چیز را «مختل» و «معیوب» فرض میکنند و علت العلل را نیز «نظام» میدانند. به واقع، در یک جنگ شناختیِ تمام عیار قرار داریم و «کج روایتها»، در حال ربودن «حقیقت ها» هستند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر انگیزه دینی هیأتیها پای کار اقتصاد بیاید، قطعاً بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
سرمقاله شماره اول ماهنامه سوره در شرایطی نوشته میشود که جمهوری اسلامی ایران بلوای ۱۴۰۱ را با فتح مبین پشت سر گذاشته و طرح دشمنش را شکست داده است. آیا ما این پیروزی آشکار را میبینیم و آن را احساس میکنیم؟
یک پژوهشگر تاریخ گفت: مهمترین کار شهید مطهری را باید تولید منبع برای جریان انقلاب اسلامی دانست. پرکاری و فعالیت قابل توجه شهید مطهری موجب شد تا در حوزههای مختلف علمی و نظری دست بچه انقلابیها از منبع و نظر خالی نماند.
ایران سرزمین مفاخر است. این حرف لفاظی و رویاپردازی نیست. این خاک آنقدر قلههای مرتفع در زمینههای گوناگون دارد که روشنفکران ایرانی گاهی از بودن این غولهای ادبیات، حکمت، هنر و .... گله میکنند. جایی یکی از روشنفکران گفتهبود: وجود این همه مفاخر در این سرزمین مانند غل و زنجیر به پای ما انسانهای عادی است، هر چه تلاش کنیم نمیتوانیم به صد قدمی اینها برسیم، آنقدر بزرگ هستند که ما را به انفعال میکشانند.
بشیر معتمدی ضمن اشاره به پنج رویکرد کلی رسانه ملی در تولید برنامههای دینی گفت: تلویزیون ما فقط یک ایمان و احساس صرف را به مخاطب القا میکند و این باعث میشود سکولاریسم برخلاف ادعای مدیران صداوسیما در جامعه ترویج پیدا کند.
حسن رحیم پور ازغدی گفت: اولین هیئت سکولار را یزید برگزار کرد.
مهمان این هفته برنامه «دستخط»، یکی از چهره های انقلابی، نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حکم شهید بهشتی بود.