این خیلی خوب است که امروز در فضای مجازی موضوعاتی مثل معاد زیر سوال میرود. بنده ملحدینی را که حداقل وجود این موارد را این قدر جدی گرفته اند که به آنها فکر کنند، بهتر از آدمهایی میدانم که رسما خوشان را بی ایمان نمیدانند، اما اصلا به این موارد حتی فکر هم نمیکنند! پس شاید بهتر است بدون هیچ مقدمه دیگری برویم سراغ بحث. اگر یادتان باشد، در یکی از گروه های اصلی اتئیست ها، یکی از افراد شبهه ای در مورد معاد مطرح کرده بود.
آیت الله العظمی سبحانی در درس خارج اصول درباره تدبر انسان در معاد سخانی ایراد کردند.
یکى از علل مهم گرایش به مادیگرى و انکار مبدأ و معاد، کسب آزادى بىقید و شرط در برابر شهوات و لذات، و هر گونه گناه است؛ نه تنها در گذشته که در دنیاى امروز نیز این معنى به صورت آشکارترى صادق است.
عقیده به معاد و توجه به روز رستاخیز از هر چیز برای کنترل امیال و هوسها مؤثرتر است، راسخون در علم به یاد آن روز میافتند و میگویند: پروردگارا! تو مردم را در آن روزی که تردیدی در آن نیست جمعخواهی کرد زیرا خداوند از وعده خود تخلف نمیکند.
آیتالله ضیاءآبادی با اشاره به اهمیت معاد، دو سؤالی که هیچکس پاسخ آنها را نمیداند، مطرح کرد.
آیتالله ضیاءآبادی در جلسه تفسیر سوره مبارکه «اسراء» با اشاره به تعیبر خداوند از نزدیکی روز قیامت، به تشریح ویژگیهای 3 گروه از امت پیامبر(ص) که در آسمانها به خود میبالند، پرداخت.