رضا یزدانی استفاده از زبان هنر اعم از سینما و موسیقی را بهترین راهکار برای اطلاع رسانی پیرامون پدیده ایدز و بیماران آن دانست.
محمد صادقی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: وقتش است مدیران تلویزیونی با سعه صدر بیشتری با سوژههای ارائه شده درباره ایدز و بیماران آن برخورد کنند.
مجید مظفری از لزوم وحدت آرای مدیران فرهنگی در طرح آسیب شناسانه مضمون ایدز در سینما و تلویزیون سخن گفت.
احمد نجفی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که تجربیاتی هم در تهیهکنندگی دارد کمکاری هنرمندان و احتیاط بیش از حد مدیران سینما و تلویزیون را دلیل عدم تولید آثار پیشگیرانه با مضمون ایدز میداند.
همایون ارشادی بازیگر بینالمللی سینمای ایران که سابقه همکاری با کارگردانانی نظیر عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی را دارد مصلحتاندیشی مدیران و ایجاد خط قرمزها را مهمترین دلیل کمکاری سینما و تلویزیون درباره اچ.آی.وی و بیماران آن میداند.
حسین محب اهری بازیگر سینما و تلویزیون ریشه کمکاری سینما و تلویزیون درباره اچ.آی.وی را فرهنگی دانست و آن را برآمده از درگیری در نوعی رودربایستی در برخورد با پدیدههای ملتهب اجتماعی قلمداد کرد.
بازیگر پیشکسوت ایرانی بر لزوم همکاری دوسویه رسانه های تصویری با وزارتخانه هایی مانند بهداشت و آموزش و پرورش برای کاهش ابتلا به ایدز تاکید کرد.
سیامک اطلسی بازیگر پیشکسوت به مدیران سینما و تلویزیون هشدار داد تغییر منشأ ابتلا به ایدز از اعتیاد به سمت روابط پرخطر را جدی بگیرند و برای مقابله با آن تولید محصولات نمایشی آگاهیبخش را در دستور کار قرار دهند.
علی ضیاء مجری جوان رسانه ملی معتقد است کارگردانان سینما و تلویزیون قادر هستند آثاری جذاب با مضمون ایدز و بیماران آن تولید کنند.
فاطمه گودرزی که خود سابقه ایفای نقش بیماری مبتلا به اچ.آی.وی را دارد معتقد است محافظهکاری در سیاستگذاریها باعث شده در سینما و تلویزیون چنان که باید به سوژه ایدز پرداخته نشود.
بیژن میرباقری، کارگردان سینما و تلویزیون اعتقاد دارد در نپرداختن به مقوله ایدز در سینما و تلویزیون کمترین تقصیر برعهده هنرمندان و بیشترین تقصیر برعهده سیاستزدگیهایی است که این موضوع را به تابو بدل کرده است.
جمشید مشایخی گفت: این یک ویژگی منفی است که تقریبا در همه ادوار وجود داشته است و مختص گذشته و حال نیست. تا زمانی که رابطه جایگزین ضابطه است و توجهی به نیازسنجی جامعه برای ساخت آثار روز انجام نمیشود، این ضعف باقی خواهد ماند.
سعید راد اعتقاد دارد این تلویزیون است که باید در اطلاعرسانی پیرامون ایدز و بیماران اچ.آی.وی پیشقدم باشد.
محمدهادی کریمی که خود نگارنده فیلمنامه «شمعی در باد» -اولین درام سینمای ایران که به طور جدی به ایدز پرداخت- بوده، در یادداشت خود هم درباره تاریخچه ایدز در ایران و جهان و هم درباره چرایی کمکاری سینما و تلویزیون در تولید درامهایی با مضمون بیماران اچ.آی.وی سخن گفته است.
مریم کاویانی گفت: علیرغم توصیه های کارشناسان درباره استفاده از قابلیتهای هنرهای نمایشی برای تصویرسازی مشکلات بیماران اچ.آی.وی اما در این زمینه هنوز محصول قابل تاملی بخصوص در تلویزیون نداشتهایم در حالی که رسانه ملی میتواند برخورد صحیح و آگاهانه با بیماران اچ.آی.وی را به مخاطب بیاموزد.
علی خسروی از جمله چهرههایی است که در هفتههای گذشته سعی کرده با حمایت از کمپین "هنر+ایدز" تلاشهای خود را برای ایجاد ارتباط میان اهالی سرشناس اجتماع ایران و مبتلایان به ایدز ایجاد کند.
بهاره رهنما اعتقاد دارد نپرداختن به مقولهای چون ایدز در سینما و تلویزیون ناشی از یک پنهانکاری ناگفته در سطوح کلان مدیریت فرهنگی است.
منوچهر اکبرلو گفت: بیماری ایدز به دلایل گوناگون و از راههای مختلف منتقل میشود و از آنجایی که شناخت کافی درباره این بیماری در جامعه وجود ندارد همین باعث شده نوعی واهمه در تولید آثار مرتبط با این بیماری به وجود آید.
بازيگر فيلم سينمايي «گناهكاران» با ابراز اميدواري نسبت به جدي گرفتن سوژه بيماران ايدزي، گفت: شخصا اعلام آمادگي ميكنم براي بازي در نقش يك مبتلا به ايدز تا وظيفه خود را در قبال اين بيماران انجام دهم.
آهو خردمند گفت: با گستردگی دنیای مجازی و در روزهایی که همگان با گوشی های همراه خود اخبار و اتفاقات را پیگیری میکنند نباید درباره پرداختن به مسأله ای چون ایدز در سینما و تلویزیون سختگیری کرد.