سوپرمارکت «فیلیمو» این کارخانه انبوه سازی ابتذال به اسم کار فرهنگی برای خود هیچ خط قرمزی قائل نیست و هیچ قانون و نظارتی را بر نمیتابد. در جدیدترین سریال ساخته شده توسط این پلتفرم ما شاهد یک «پدیده» نوظهور هستیم.
ماشین نیسان آبی در سریال اخیر منوچهر هادی، فروش ۶۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خود را به زندانیان مالی (حوادث جادهای) اختصاص داد.
در آثار بعضی از سینماگران، افکار مخاطب به طور سیستماتیک دستکاری میشود و مخاطبان به طور فزایندهای قدرت نقادی موثر جامعهشان را از دست میدهند. در واقع صنعت فرهنگ عامل اصلی این اتفاق است.
بازیگر سریال «نیسان آبی» گفت: به نظر من ادغام جشنواره فیلم فجر تصمیم بی نهایت درست و عالی بود، این دو جشنواره باید از مدتها پیش تلفیق میشدند، زیرا آن جشنواره جهانی که در اردیبهشت برگزار میشد هیچ وقت جدی نبود و جدی هم گرفته نشد.
سیاست سازمان سینمایی به رسمیت شناختن مجوزهای صادر شده در دولت قبل است اما تهیه کننده فیلمی که حتی با سیاستهای دولت قبل نیز قابل نمایش نبوده است، زبان به تخریب و توهین گشوده است.
سعید سهیلی پیشوای ژانر «چهارچنگولی» در سینماست و وقتی پیشوا برای فیلمساختن و تسخیر گیشه پیشینه خودش را هجو میکند از حامدمحمدی و منوچهر هادی و سایر نازلسازان سینما چه انتظاری میتوان داشت؟!
نیسان آبی (که با صدای بهادر مالکی، راوی بامزه ای هم هست) نمی تواند برای مخاطب قصه بگوید و صرفا سعی دارد با شوخی و تمسخر فیلم ها، آدم ها و اتفاقات جلو برود.
آثار قبلی منوچهر هادی باعث میشود مخاطب شبکه نمایش خانگی رغبتی برای دیدن سریال جدیدش نداشته باشد. دیدن عاشقانه، گیسو، دل، رحمان ۱۴۰۰ یا آینه بغل برای مخاطب کافی است تا بداند سازنده این آثار مخاطب را نه تنها جدی نگرفته بلکه دستکم گرفته است و آنچه از سوی هادی در این سالها ساخته شده قطعاً نامش اثر هنری نیست.
آثار قبلی منوچهر هادی باعث میشود مخاطب شبکه نمایش خانگی رغبتی برای دیدن سریال جدیدش نداشته باشد و آنچه از سوی هادی در این سالها ساخته شده قطعاً نامش اثر هنری نیست.
سریال زخمکاری فاقد ویژگیهای مولف است و ماحصل دسترنج کارگردانش نیست بلکه حاصل سفارش است و مثل درخت گردو، شیشلیک و درخت گردو به سفارش پسرعموهای جدید محمد حسین مهدویان ساخته شده است.
منوچهر هادی که سال ۹۵ در نمایش خانگی «عاشقانه» را به عنوان سریالی عامهپسند ساخت، آن زمان بازیگران چهرهاش مثل محمدرضا گلزار و مهناز افشار روی پرمخاطب بودن آن تأثیر داشتند، اما مخاطب سال ۱۴۰۰ تفاوتهای زیادی با مخاطب پنج سال پیش دارد.
تقریبا بعد از سریال "دل" سختگیریهای دفتر نمایش خانگی چندبرابر شد و به طبع بعد از مشکلات حقوقی و قضائی "رحمان ۱۴۰۰" سازمان سینمایی رغبتی برای صدور پروانه ساخت با کارگردانی "منوچهر هادی" نداشت.
در سریال های شبکه نمایش خانگی،مادرها اغلب یا زنان عقبافتادهای هستند که هیچ چیز از هیچ کجا نمیدانند و همان زنان دوران قاجار هستند که زندگی را در پستوی خانهها دنبال میکنند و همه عمر زجر کشیدهاند
این ثروت شخصیتها اسبابی برای پرستش و خودارضایی فیلمساز نسبت به علاقه هایش در نتیجه «تقدس گرایی» نشده است.
منوچهر هادی سازنده فیلم رحمان 1400، پس از انتشار نسخه غیرقانونی فیلم، تماشای این فیلم را حرام اعلام کرد.
معتقدم «تفنن» و «اهداف فرامالی» در ورود این قبیل پولها به شبکه نمایش خانگی و سینما دلیل عمده است
پس از تخلف «رحمان ۱۴۰۰» و توقف نمایش آن در سینماها، شورای صنفی نمایش امروز فیلم «تگزاس ۲» را به عنوان گزینه جایگزین معرفی کرد؛ تصمیمی که بحثبرانگیز خواهد شد.
«رحمان ۱۴۰۰» تلفیقی از شوخیهای جنسی، فلاکت، متلکهای سیاسی و خلاصه هرچه بشود به وسیله آن مخاطب را خنداند، است. اگر بخواهیم درباره ژانر «رحمان ۱۴۰۰» حرف بزنیم باید آن را فیلمی تخیلی-جنسی بنامیم! مشخص نیست نویسنده و کارگردان این فیلم دنبال یک فضای رئال بودهاند یا فانتزی!
«رحمان ۱۴۰۰» نه فقط از منظر عدم ارائه یک قصه منسجم و پرکشش بلکه از منظر استفاده از عناصر تبلیغاتی فیلم نیز به نوعی دچار غش در معامله شده است! آنچنان که با وجود پیشروی قصه فیلم بر مبنای ۳ شخصیتی که یکتا ناصر، سعید آقاخانی و بهرام افشاری ایفاگر نقش آنها هستند، در مواد تبلیغاتی فیلم بیش از همه بر حضور مهران مدیری و محمدرضا گلزار تاکید شده است؛ این در حالی است که مجموع نقشآفرینی این دو چهره در فیلم کمتر از چند دقیقه است.