رئیس سازمان صداوسیما در حکمی جواد رمضاننژاد را به سمت معاون خود و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) منصوب کرد.
با وجود صدور ۵۵۱ مجوز برای شبکههای نمایش خانگی از سوی ساترا، تنها تعداد اندکی از این پلتفرمها تولید محتوای اختصاصی دارند. بسیاری از آنها بدون هزینه برای تولید، از محل فروش ترافیک، اشتراک و تبلیغات درآمدزایی میکنند و مخاطب، صرفاً مصرفکنندهای بیسود در این چرخه است.
در حالی که نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی به یکی از چالشهای جدی فرهنگی و رسانهای کشور تبدیل شده، ساترا بر ضرورت اصلاح محتوای سریال «تاسیان» تأکید دارد.
نهاد ناظر شبکه نمایش خانگی همراهی قوه قضاییه را برای انجام ماموریتهایش لازم میداند، اما مشخص نیست در صورت لزوم نظارت و اصلاح و البته مجرمانه نبودن مصداق چه اتفاقی رخ خواهد داد.
از تیرماه سال گذشته مصوبه شورایعالی انقلابفرهنگی برای رسمیت دادن به نقش ساترا در تنظیمگری شبکه نمایش خانگی تصویب شد، اما عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلابفرهنگی میگوید که «ضوابط و مقررات نمایش خانگی نیاز به بازنگری دارد.»
ئیس ساترا در دیدار با جمعی از وعاظ، خطبای کشور و مبلغین اعلام کرد که نیاز است تا از زوایای مختلف اقتصادی، اجتماعی و حقوقی به وضعیت تنظیم گری فضای مجازی توجه شود تا هم از تهدیدات جلوگیری شود و هم از فرصتهای موجود بهرهبرداری شود.
چند روز گذشته خبری از ساترا توجه بسیاری را به خودش جلب کرد؛ هم کسانی که منتقدِ تأسیس بیرویه پلتفرمها هستند و هم صاحبان پلتفرمهایی که هنوز در نمایشخانگی غیرفعال پیش میروند.
ساترا برنامه جوکر ۲ و سریال غربت را فاقد مجوز اعلام کرده و فرآیند جلوگیری از انتشار آنها را نیازمند برخورد مراجع قانونی دانست.
پلتفرمها نقش بسیار مهمی در فرهنگ جامعه دارند، نقشی که همین مقدار میتواند تخریب کننده باشد.
سکوهای دارای مجوز از ساترا میتوانند محتوای خود را در تلوبیون منتشر کنند.
صد و پانزدهمین شماره ماهنامه «حلقهوصل»، شبکه نمایش خانگی و حرف و حدیثها پیرامون نظارت بر آن را به عنوان موضوع اصلی خود مورد توجه قرار داده است.
این روزها رسانههای معاند با استفاده از ابزارهای جنگ نرم در تلاش برای تفرقه افکنی میان خانواده هنر و فرهنگ ایران و دوقطبی سازی کاذب میان نظارت از سوی وزارت ارشاد یا از طرف صدا و سیما هستند. این گزارش تلاش برای شفاف سازی این موضوع است.
معاون سیما گفت: برنامههایی چون «محفل» و «زندگی پس از زندگی» در کنار برنامههایی چون «سمت خدا» توانستند فضای معنوی و نشاط دینی برای مخاطبان ایجاد کنند. این برنامهها در کنار برنامههای مداحی که بیشتر به عواطف و احساسات مخاطبان توجه دارد، به ارتقای ایمان روشنبینانه مخاطبان میپردازد و به نیاز مخاطبان در حوزه اعتقادی و معرفتی پاسخ میدهد.
طی سالهای اخیر همواره تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر پلتفرمهای نمایش خانگی بر عهده ساترا (بازوی اجرایی رسانه ملی) بوده است؛ حال با یادآوری آن در مصوبهای که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد، این موضوع بحث اصلی میدان فرهنگ و هنر کشور شده و رسانههای معاند تلاش کردند برای این مصوبه حاشیه بسازند.
«رهایم کن» از یکسو ناهنجاریهای اخلاقی چون روابط نامشروع، تجاوز، خیانت، شرب خمر و.... را بازنمایی و عادی سازی میکند و از سوی دیگر تیشه به ریشه بنیان خانواده میزند؛ یادمان بیاید دیالوگهای هاتف به افسانه را که مدام راه رسیدن به آرزو را بریدن از خانواده میداند.
طرح سریال «رهایم کن» با موضوع تاریخی در ساترا ثبت شده، اما این سریال با ترویج رفتارهای هنجار شکن، برخلاف طرح ثبت شده در ساترا عمل کرده است.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه گفت: سریالهای خانگی باید به سمتی بروند که به تحکیم خانواده کمک کنند. این الگوهای فرهنگی، نباید بالیوود و هالیوود باشند.
بسیاری از پلتفرمها قصد داشتند در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در دوران سستی مثلث مدیریتی ساترا اقدام به انتشار آثار بدون مجوز ساترا را کلید بزنند اما ابراهیم رئیسی واکنشی قاطعانه از خود نشان داد.
ساترا در بیانیهای ضمن اشاره به وظایف قانونی خود، اعلام کرد که برای جلوگیری از تخلفات صورت گرفته در فضای نمایش خانگی، اقدام قانونی خواهد کرد.
حسین شاهمحمدی مدیرعامل پلتفرم تکیه در دومین برنامه صمیمانه گفت: تاکنون مجموعا در حدود 120 هزار قطعه صوتی و تصویری در این پلتفرم آرشیو کردهایم و درحال حاضر پلتفرم تکیه بزرگترین و جامعترین مجموعه آرشیوی از محتوای چندرسانهای مذهبی است.