به گزارش حلقه وصل، روزنامه «کیهان» در ویژههای خود نوشت:
فایننشال تایمز مینویسد: شرکت اَمبری بزرگترین شرکت امنیت دریایی و همچنین شرکتی به نام «امنیت اموال دریایی و آموزش» نگهبانهای انگلیسیشان را با محافظانی با ملیتهای دیگر جایگزین کردهاند.
این اقدام به دلیل نگرانی از امنیت این مأموران صورت گرفته است. سه هفته پیش نیروی دریایی سپاه پاسداران نفتکش استینا ایمپرو حامل پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کرد و ۲۳ خدمه آن هنوز در عرشه کشتی هستند.
جان تامسون از پایهگذاران شرکت امبری به فایننشال تایمز گفت: «ما این سیاست را درپیش گرفتهایم که هیچ نیروی محافظ انگلیس نباید در خلیج فارس باشد. به مشتریانمان هم همین توصیه را میکنیم.»
بن استورات از شرکت «امنیت اموال دریایی و آموزش» به این روزنامه گفت: «ما استفاده از نگهبانهای انگلیسی را به دلیل خطرش توصیه نمیکنیم.»
بسیاری از نیروهای شرکتهای امنیت دریایی اعضای سابق نیروهای ویژه دریایی انگلیس مثل تکاوران دریایی (رویال مارین)، هنگ چتربازان، سرویس هوایی ویژه و سرویس دریایی ویژه هستند.
فایننشال تایمز میافزاید: تأمینکنندگان امنیت دریایی در سالهای اخیر به گاردهای ارزانتر اروپای شرقی و آسیایی روی آوردهاند اما گاردهای انگلیسی هنوز غالب سمتهای ارشد را در این شرکتها دارند.
تمام افرادی که در صنایع کشتیرانی انگلیس کار میکنند بر این باورند که ایرانیها به دنبال خدمه بریتانیایی هستند.
در همینحال هماهنگکننده دولت آلمان در همکاریهای فراآتلانتیک در مورد ارتباطدادن هر اتفاقی در خلیج فارس و تشدید بحران در قبال ایران هشدار داد و گفت نباید توقیف هر کشتی در خلیج فارس را به بحران ایران ارتباط دهیم.
پیتر بایر با اشاره به توقیف کشتی انگلیسی از سوی ایران در خلیج فارس تأکید کرد هر اتفاقی در این منطقه نباید به منزله تشدید بحران با این کشور نگریسته شود. وی در گفتوگو با شبکه رادیویی «دویچلند فونک» گفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی حامل سوخت قاچاق را توقیف کرده که این اتفاق بهطور مداوم در این منطقه رخ میدهد.