حلقه وصل: حجت الاسلام مرتضی وافی عضو شورای راهبردی جامعه ایمانی مشعر امروز در نوبت عصر دومین روز سومین اجلاس رابطان جامعه ایمانی مشعر در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: هیأت، اجتماعی از مومنان برای احیای امر اهل بیت(ع) است که یک تعبیر درون دینی است. وی افزود: هیأتها گزینش پذیر نیستند بلکه داوطلب پذیر هستند؛ به همین سبب برای همه افراد در هیأت «جا» هست و باید باشد.
وافی بیان کرد: عناصر تاثیرپذیری در هیأت وجود دارد که تا ۴۰ عنصر نیز در یک هیأت برشمرده شده است؛ از جمله این عناصر، بانی هیأت است که گاهی میتواند هیأت را به اوج برساند و گاهی به زمین برساند.
عضو شورای راهبردی جامعه ایمانی مشعر یادآورشد: حجت الاسلام حسینی شیرازی ارکان هیأت را در سه بعد خلاصه میکند که اولین آن جریان معرفت و فهم و شعور است که اصل این جریان را خطیب و منبری به عهده دارد.
وی گفت: دومین رکن، جریان شور و عطف و احساس است و رکن سوم با یک بال دیگر به پرواز در میآید که «عزم» یا جریان سازی و خدمات اجتماعی نام دارد.
استاد حوزه بیان کرد: اگر قرار باشد که دو بال شور و شعور کار کند و یک جریان وسیع اجتماعی شکل بگیرد باید یک هیأت حداکثری تعریف کنیم.
هیأت تراز انقلاب اسلامی یک هیأت حداکثر و اثرگذار است
وافی بیان کرد: هیأت تراز انقلاب اسلامی هیأتی است که بتواند خود را به کارکرد حداکثری خود یعنی جریانسازی، تاثیرگذاری و خدمات اجتماعی است برساند.
عضو شورای راهبردی جامعه ایمانی مشعر یادآورشد: هیأتهای تخصصی باید در شهرستانها شکل بگیرد؛ یعنی هیأتی که برنامه خود را برگزار میکند ولی در نقاط حساس جامعه میتوان ماجرایی را به عهده بگیرد؛ امروزه هیأتهایی داریم که در عرصه کودک و نوجوان به شکل کامل شکل میگیرند و هیأتهای دیگر را نیز تحت پوشش قرار گیرند.
وی گفت: اگر از مهدکودک هیأت صحبت میکنیم به این معنی نیست که بچهها را از هیأت جدا کنیم و آنها را به جای دیگر ببریم؛ حداقل کاری که میتوان کرد آن است که لااقل باید صدای هیأت به بچهها برسد؛ کودکان باید دقایقی با مربی خود در جلسه حضور پیدا کنند و حال و هوای هیأت را ببینند.
استاد حوزه بیان کرد: اردوبری کار سختی است ولی نفس اردوبری و کاروان داری یک جریان آموزشی و تربیتی است؛ هیأت هنر و رسانه از نیازهای قم بود که تصمیم گرفتیم این کار را در قم انجام دهیم که ظرف فعالیتهای هنری و رسانهای در قالب هیأت شکل گیرد.
وافی بیان کرد: هیأت تخصص محور در مدیریت بحران فعالیتهای شاخص را انجام می دهند و پس از پیوند دیگران به دهها هیأت دیگر مبدل می شوند و به قول معروف سیمرغ را شکل میدهند.
عضو شورای راهبردی جامعه ایمانی مشعر یادآورشد: به تعداد کارکردهایی که ان جی اوها دارند میتوانیم بیشتر از این کارکردها و تخصصها را به هیأتها بدهیم؛ به عنوان مثال در قم، دو هیأت در زمینه مدافعان حرم فعالیت کردند و مابقی هیأتها با آنها هماهنگ شدند و برنامهها با همین شکل انجام میشود.
جایگاه مخاطبان هیأت را پاس بداریم تا از ریزش جلوگیری شود
وی گفت: هیأتها به حسب ظاهر در برخی نقاط از نظر مخاطب دچار ریزش شدند ولی معتقدیم میتوان از این ریزش جلوگیری کرد؛ تجربه ۳۲ ساله ما در هیأتداری میگوید که باید به شکلی ظرفیت و جایگاه را به داوطلبان و حاضران در هیأت بدهیم که هر کسی جا و کار خاصی در هیأت انجام دهد؛ همه افراد باید پس از ورود در هیأت جا و مکان داشته باشند.
استاد حوزه بیان کرد: باید از ظرفیتهای اهل هیأت استفاده کنیم؛ همه اعضای هیأت ظرفیتها و تخصصهایی دارند که باید از آنها در همه جهات استفاده شود؛ اگر این هنر را یعنی استفاده از تخصص مخاطبان را داشته باشیم کارها به سامان خواهد شد.
زمان را دریابیم؛ دور هیأت طولانی خط بکشیم
وافی بیان کرد: در جریان هیأتداری با گونههای هیأت مواجه هستیم؛ در حال حاضر باید خلاها را بیابیم و در همان زمینهها هیأت برگزار کنیم؛ زمان هیأت بسیار مهم است؛ باید دور هیأت طولانی را باید خط بکشیم.
عضو شورای راهبری جامعه ایمانی مشعر یادآورشد: گاهی لازم است هیأتهای طولانی برگزار شود ولی دعای ندبه چند ساعته دیگر جواب نمیدهد؛ باید برنامه هیأت را با یک ساعت و ربع ولی با کیفیت برگزار کنیم؛ زمانها را کوتاه کنیم و بر کیفیت بیافزاییم.
وی گفت: در گذشته هیأتها به ۴ دسته تقسیم میشد؛ امروزه ۱۲ جنس از هیأت بر اساس محتوا شناسایی شده است؛ مجمع الذاکرین قم توسط مرحوم مولوی اداره میشد؛ محور این جلسه، تفسیر قرآن بود.
وی افزود: آیت الله العظمی مکارم پیام سالگرد ایشان را نوشتند و گفتند که به مردم بگویید که ما با مداحها مشکل نداریم ولی مداح باید با قاعده اصیل اهل بیت(ع) باشد؛ گریزهای مداحی مرحوم مولوی از دل تفسیر زده میشد.
هیأتها در مدارس ورود کنند
استاد حوزه بیان کرد: هیأتی که در مرکز یک مثلث قرار نگیرد و این سه ضلع به خوبی شکل نگیرد قطعا قافیه را خواهد باخت؛ هیأت باید یک مدرسه آموزش و پرورش تاسیس کند و یا در یک مدرسه کار کند؛ در دل همین کلیپهای مشهور مسایل بسیار بزرگی نهفته است که باید دقت کنیم؛ اگر بچه هیأتیها در یک مدرسه نباشند مشکلات زیادی ایجاد میشود.
وافی بیان کرد: مظلومترین جریان در جامعه ما مرتبط به معلمان است و متاسفانه جریانی در کشور وجود دارد که همیشه مشکلات خاصی در جریان وزارت آموزش و پرورش از حیث مالی و... وجود دارد؛ با وجود این همه نیرو و کمبود منابع بسیاری از کارها را نمیتوان پوشش داد.
عضو شورای راهبری جامعه ایمانی مشعر یادآورشد: مساجد باید با هیأتیها شکل بگیرد؛ اگر بچه هیأتیها در مساجد حضور نیابند و بخشی از زندگی خود را در آن تعریف کنند ضرر کردهایم؛ هیأتیها باید در مساجد پاتوق داشته باشیم؛ حتی اگر هیأت امنا نیز با هیأتیها همکاری هم نکنند نباید مسجد را خالی کنیم.
طلبه محوری در هیأت
وی گفت: اگر یک هیأت، طلبهای تربیت نکرد و حوزویان از کنار هیأت به سادگی گذر کنند هر دو متضرر میشوند؛ اگر حوزه از هیأت جدا شود و هیأت نیز از حوزویان جدا شود هر دوی آنها متضرر میشوند زیرا اگر طلبه در هیأت نباشد و هیأتی بیطلبه باشد مشکلات بسیار زیادی بوجود می آید.چه باید کرد؟
استاد حوزه با اشاره به سختتر شدن جریان حضور داوطلبان در حوزه و صدور مجوز مدرسه حوزوی بیان کرد: اگر به درستی نمیتوانیم این جریان را مدیریت کنیم نباید حضور را سخت تر کنیم؛ به همین جهت است که عده ای جوان پشت درب حوزه بایستند و هر سال هزاران صندلی به دانشگاهها اضافه شود.
وی گفت: تعهد ظاهری به هیأت به این معنی است که هیأتی شانه خود را زیر بار مسئولیت قرار دهد؛ هیأتی که از مسئولیتها فرار میکند در تراز هیأت انقلابی قرار ندارد.
وی تصریح کرد: هیأتها همیشه با انسانهایی ماندگار می شوند که زیر بار مسئولیت کار له می شوند ولی اگر میخواهیم هیأتها تکان بخورد باید مسئولیت پذیری را بیشتر کنیم.
وافی اظهارکرد: متاسفانه امروز حلقههای گسترده خاکستری دست نخورده داریم که در هیأت ها جذب نشده است که باید آنها را جذب کنیم؛ سومین رکن در ماندگاری هیأت، همنوایی است زیرا نقاط اوج و آرمانها باید در این عرصه شکل بگیرد.
جلسات هفتگی کادر هیأت تعطیل نشود
وی گفت: جلسات کادر هیأتها باید به شکل هفتگی برگزار شود؛ اگر هیأتها به هیأتهای مناسبتی هم مبدل شد ولی جلسات هفتگی کادر نباید تعطیل شود.
وافی یادآورشد: تعهد و مسئولیت ظاهری در ادامه باید به اخلاص مبدل شود؛ اخلاص به این معنی است که به هیچ عنوان از تعریف و تحسین ها در جریان کار تشکیلاتی مغرور نشویم و اگر قدرنشناسی شد نیز مایوس نشویم.
هیچ جلسه هیأتی بدون اصل غافلگیری و اختراع برگزار نشود
وی گفت: کشف و پرورش استعدادها در هیأت یک امر ضروری است؛ رابطان باید یک کار مهم را در زمان گزارش گیری از هیأتها مد نظر قرار دهند و آن اینکه در این زمان همیشه یک سوال بپرسید و آن هم این است که در این جلسه هیأت مخاطب چه گونه غافلگیر شد؟ یک جلسه هم بدون اصل غافلگیری و یک اختراع حتی جزیی نباید برگزار شود.
وی تصریح کرد: حاج محمود کریمی به عنوان یک نابغه در این زمینه در محرم امسال کتاب فتح خون شهید آوینی را به عنوان اصل غافلگیری انتخاب و قرائت کرد و این مبانی را در یک هیأت به شکل موزون اجرا کرد.