
به گزارش حلقه وصل: با پایان فصل اول سریال «ازازیل»، حسن فتحی کارگردان این مجموعه در پیامی رسمی در صفحه مجازی خود، خداحافظی تلخی با این پروژه داشت. او در این پیام از دخالتهای غیرحرفهای تهیهکننده و اختلافات مالی میان وی و پلتفرم پخشکننده یعنی «نماوا» سخن گفت و اعلام کرد که دیگر مسئولیتی در قبال این سریال نخواهد داشت؛ چه در ادامه تولید، چه در صورت پخش فصل دوم.
فتحی در بخشی از یادداشت خود با اشاره به فرآیند تدوین فصل اول نوشت: «تدوین این اثر بهدلیل دخالتهای غیرحرفهای و غیراخلاقی تهیهکننده، و علیرغم اعتراضها و هشدارهای مکرر بنده، به دفعات دستخوش تغییرات ناصواب و ناگهانی شده، و از این رهگذر قسمتهای پخششده در فصل اول، متحمل آسیبها و صدماتی در تدوین شد.»
نکته جالبتر اما به فصل دوم مربوط میشود؛ جایی که حسن فتحی مدعی است بیش از ۸۰ درصد آن را تحت شرایطی دشوار و فشارهای متعدد تولید کرده، اما بهدلیل آنچه «رفتار سخیف و غیرقانونی تهیهکننده، عهدشکنیها و نقض مکرر قول و قرارها از جانب ایشان و پلتفرم پخشکننده» مینامد، بهصورت رسمی از ادامه این پروژه انصراف داده است. وی صراحتاً اعلام کرده که اگر فصل دوم با هر عنوان و هر شکلی پخش شود، مسئولیتی در قبال کیفیت آن نخواهد داشت.
پیشتر نیز بسیاری از اهالی سینما و تلویزیون، بهخصوص منتقدان رسانهای، با نگاهی دقیق به قسمتهای ابتدایی «ازازیل»، از ضعفهای جدی در فیلمنامه و پرداخت هنری آن سخن گفته بودند. فتحی اما منشأ این ضعفها را در دستکاریهای غیراصولی خارج از تیم هنری میداند و مسئولیت این کاستیها را از دوش خود برداشته است.
تبلیغات غیرمتعارف و بیاطلاعی کارگردان
یکی دیگر از نکات حاشیهساز این سریال، تبلیغات پرسروصدا و خارج از عرفی بود که در روزهای قبل از پخش به چشم آمد؛ تبلیغاتی که با وعده یک سریال متفاوت حواس مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. در همان ایام نیز حسن فتحی در پاسخ به پرسشهای رسانهای، بارها اظهار بیاطلاعی خود از شکل و شیوه این تبلیغات را اعلام کرده بود.
در نمایش خانگی، فرم و هنر زیر سایه پول و قدرت
سریال «ازازیل» بار دیگر زنگ هشداری را برای وضعیت تولید آثار نمایشی در پلتفرمهای نمایش خانگی بهصدا درآورد. جایی که دخالت مستقیم تهیهکننده یا حامیان مالی پروژه، بر کیفیت هنری، زبان روایت و حتی مرحله نهایی تدوین و پخش غلبه دارد. این مسئله بهویژه زمانی نگرانکننده میشود که بدانیم کارگردانهای صاحبنام و مؤلف نیز، با وجود سابقه و جایگاه حرفهای، توان دفاع از اثر خود را ندارند.
پیش از این هم محمود معظمی کارگردان حضور در نمایش خانگی را به دلیل تأثیر زیاد حامی مالی و الویت داشتن سیاستهای حامی توهین به کارگردان میدانست.