به گزارش حلقه وصل،
مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی صبح (پنجشنبه ۹ اسفند ماه) با سخنرانی حجتالاسلام محسن الویری با موضوع «عیار تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و دکتر فرزاد جهان بین دبیر علمی همایش در دانشگاه شاهد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم الویری گفت: لازم است ابتدا درباره واژه «عیار تمدنی جمهوری اسلامی» بحث کنم. عیار به معنی وزن، سنجش و عرصه به کار میرود. بیشتر برای ابراز سنجش به کار میرود.
وی افزود: در اینجا من واژه «عیار» را دقیقتر از واژههای دیگر میدانم. بیانیهای هم که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده است، بیانیه منشور تمدنی نیست اما دارای دلالتهای تمدنی است.
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: در این بیانیه در دو جا رهبر انقلاب تعبیر تمدن نوین را به کار بردهاند. این بیانیهای است برای گام دوم انقلاب اما این بیانیه تا چه اندازه سمت و سوی تمدنی دارد؟
الویری با بیان اینکه ما شاخصهایی برای عیار تمدنی داریم، گفت: کلاننگری یک شاخص جدی در امر تمدنی است. همهجانبهگری، آیندهنگری، پویاییبخشی، امیدآفرینی، اعتماد به نفس، خودآگاهی نسبت به موقعیتمان، تن دادن به واقعیت و دیدگاهها، گستره مناسبات انسانی. بر اساس این شاخصها اگر مروری بر این بیانیه داشته باشیم، در یک نگاه بیرونی و درونی، این بیانیه را میتوان یک نگاه تمدنی دانست.
وی ادامه داد: در نگاه بیرونی، نفس این اقدام، تمدنی است که در جایگاه راهبری انقلاب طی ۴۰ سال است و پس از آن بر اساس تحلیلی که از گذشته ارائه میدهد و نگاهی هم به آینده دارد. در نگاه درونی، همان قسمتی که ناظر به گذشته و آینده است، دارای ویژگیهایی بوده که میتوان عیار آن بیانیه را عیار تمدنی دانست.
رئیس میز تمدن نوین اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: عیار تمدنی بیانیه، مستند ملاحظات ۸ گانه زیر است:
۱ـ درک و تبیین پیام انقلاب: بالاترین و وسیعترین فهمی است که میتوان از انقلاب ارائه کرد تحلیل تمدنی است.
۲ـ بحث شناخت دستاوردهای انقلاب: سؤال اینجاست که ما در یک نگاه درست به گذشته، چه چیزی به دست آوردهایم؟ این پرسش یک پرسش جدی است. بسیاری از نخبههای حوزه و دانشگاه درباره اینکه ما چه دستاوردی داشتهایم، پاسخ درستی ندادهاند. در این پیام میتوان به بسیاری از جوابها رسید.
۳ـ تغییر سلطه استبداد به حکومت مردمی: تاریخ انقلاب ما تاریخ درخشانی است.
۴ـ وارد کردن موتور ارتقای ملی به مدیریت کشور: شناخت آوردههای انقلاب در این بیانیه مشخص است.
۵ـ بشری دیدن شعارهای انقلاب از خاستگاه دین نه در عرض دین
۶ـ نقدپذیری و تحجرگریزی: در این بیانیه رهبر معظم انقلاب فرمودهاند که ما نقد پذیریم و از تحجر گریزانیم اما از اصول دست نمیکشیم.
۷ـ پویایی انقلاب در عین نظامسازی: رهبر انقلاب همچنین در این بیانیه فرمودهاند ضمن اینکه نظامسازی کردهایم و لازمه نظام، یک نوع ایستایی و استواری است اما در عین حال، خموشی را برنمیتابیم و جوشش انقلابی را ادامه خواهیم داد.
۸ـ امیدبخشی: باید امید داد و تکتک روحیه افراد باید به روحیه جمعی تبدیل شود.
الویری به مقوله دیگر دلالت بیانیه که «توجه بین مرزهای من و دیگری» است، اشاره کرد و گفت: در این راستا این سؤال مطرح است که اینکه من کیستم، دیگری کیست و غیرِ ما، چه مرزی بین ما ایجاد میشود. در بحثهایی که مطرح میشود، غیرِ ما، دشمن ما نیست. تعیین مرزهای بین من و دیگری، از نکات دیگری است که در این بیانیه وجود دارد.
وی مسئلهمحور حرکت کردن را از نکات دیگر این بیانیه برشمرد و افزود: مهمترین مسائل ایران در این بیانیه اشاره شده است. نکته دیگر این است که اگر انقلاب در جنبههایی رشد داشته باشد و در جنبههای دیگر رشدی نداشته باشد، اشتباه است.
استاد تاریخ تمدن ملل اسلامی با بیان اینکه مهمترین مسئله علاوه بر ۸ موردی که ذکر شد، بحث ایرانیت و اسلامیت و ما و غرب است، تصریح کرد: توجه دادن به پیشرانها از نکات دیگر بیانیه است. ایمان، انگیزه و دانش برای کسانی که برای مدیریت جامعه مسئولیت دارند، بسیار مهم است.
الویری با طرح این سوال که اینگونه بیانیهها به لحاظ حقوقی و قانونی در کشور ما چه جایگاهی دارند؟ گفت: اینها سند بالایی به مفهوم قانون اساسی نیستند. سیاست کلی فرآیند خاصی دارد که باید در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شود اما جنس این پیام، «ارشادی» است. لذا اجرای آن تابع فهم و ارادت جامعه است، بنده آرزو دارم همه افراد به یک بیانیه بسنده نکنند. برخوردهای شعاری با اینگونه مباحث، باعث از دست رفتن بسیاری از چیزها میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بیانیه «گام دوم انقلاب» مقام معظم رهبری این توانایی را دارد که برخی از چالشهای جدی کشور را برطرف کند و به محل گفتوگو و مفاهمه تبدیل شود، اما لازمه آن این است که از برخوردهای شعاری پرهیز شود.
در بحث های نظری غرق نشوید
مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی با سخنرانی فرزاد جهان بین پیگیری شد. رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش ملی تمدن نوین اسلامی در این مراسم گفت: فراخوان این همایش از خردادماه ۹۷ آغاز شد. ۱۱۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که برای ارزیابی به کمیسیونهای علمی همایش ارجاع شد. از ۱۱۵ مقاله تنها ۱۳ مقاله به صورت شفاهی پذیرفته شد.
وی افزود: در سطح پائینتر ۳۰ مقاله نیز برای ارائه به صورت پوستر پذیرش شد که همزمان با ارائه شفاهی در محل برگزاری همایش توسط نویسندگان عرضه میشود.
دبیر علمی و رئیس دبیرخانه دائمی همایش تمدن نوین اسلامی گفت: دو شماره از دو فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی تا به حال منتشر شده است و شش کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاههای علمی برگزار شده است و ۳ کرسی نیز تا پایان سال برگزار میگردد. در مجموع سه همایش برگزار شده، شش جلد مجموعه مقالات علمی همایش منتشر شده است که همه اینها میتواند به عنوان منبعی برای تحقیقات بعدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: به خاطر جوان بودن بحث و پیچیدگیها و ابهامات نظری و عملی که وجود دارد هنوز بحثها در خصوص تمدن نوین اسلامی از پختگی و بلوغ مناسب برخوردار نیست که انشاالله باید در مسیر پیش رو مباحث عمیقتر و دقیقتر شود.
وی گفت: در جلسهای که جمعی از محققین حوزه تمدن نوین اسلامی که در این حوزه فعالیت دارند به اتفاق در ۱۱ بهمن ماه خدمت رهبر معظم رسیدیم، ایشان چند نکته را تاکید کردند. اول مراقب باشید در بحثهای نظری غرق نشوید. کار نظری و آن تلاش نظریه سازی باید ناظر به میدان، ناظر به واقعیت، ناظر به عمل و راهکار باشد. ناظر به حکومت، ناظر به عدالت، مردمی بودن حکومت و مقولاتی از این دست باشد.
دبیرعلمی و رئیس دبیرخانه دائمی همایش تمدن نوین اسلامی افزود: دوم، اینکه اگر هر سال هفته تمدنی باشد کار خوبی است لیکن از این بهتر و در کنار این ایجاد جلسات همفکری نزدیک به هم هست. در سمینارهای کوتاه نصفه روزه ماهی یک بار یا دو ماهی یک بار، اشکالات گفته شود.
جهان بین گفت: سوم اینکه فرمودند باید کار نظری خیلی قوی و فاخر انجام شود یعنی هم خود فکر باید قوی و فاخر باشد، هم ادبیاتی که ارائه میکنند باید قوی و فاخر باشد. آن هم ناظر به عمل.
منبع: فارس