به گزارش حلقه وصل؛ حیدر علی نوری مشاور و دبیر ستاد بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: براساس جدول شماره یک لایحه بودجه ترکیب منابع و مصارف بودجه مشخص شده است در مبحث منبع و در راستای بهبود تراز عملیاتی بودجه سهم درآمدها از جمله درآمدهای مالیاتی از ۳۵ درصد منابع عمومی در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ در صد درسال ۱۴۰۱ افزایش داده شده است.
نوری افزود: بعلاوه در احکام تبصرههای لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۵ واحد از مالیات واحدهای تولیدی و واحدهای صنفی کاهش داده شده است، در حوزه حقوق و دستمزد نیز میزان معافیت از مالیات برای حقوقهای تا سطح ۵ میلیون تومان در ماه معاف از مالیات است، اینها علاوه بر بخشودگی مالیات واحدهای تولیدی مناطق محروم که قانون خاص دارد، در مبحث سهم فروش نفت نسبت به سال ۱۴۰۰ از ۳ درصد رشد برخوردار است و در مبحث منابع مالی یعنی چاپ اوراق بالغ بر ۳۰ درصد کاهش داده شده است، لذا رویکرد بودجه ۱۳۴۰۱ در مبحث منابع، توجه به تولید، حقوقهای سطح پایین و مناطق محروم است.
وی ادامه داد: در مبحث مصارف نیز اعتبارات هزینهای در سال ۱۴۰۱ تنها ۵ درصد رشد دارد و اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای و عمرانی ۴۳ درصد افزایش و مبحث مالی ۱۵ درصد کاهش دارد، لذا توجه دولت به کاهش هزینه ها، افزایش سرمایه گذاری برای آبادانی کشور و رفع محرومیتهای مناطق کمتر برخوردار میباشد، منابع لازم برای ایجاد اشتغال در تبصره ۱۸ قانون بودجه پیش بینی شده است. دبیر ستاد بودجه گفت: دولت در راستای شفافیت، پاسخگو نمودن و قابل فهم و کنترل بودن بودجه عمومی و حذف ردیفهای زاید و تجمیع ردیفهای موازی و واگذاری اختیار به مسئولین ذیربط، مبادرت به تجمیع ردیفهایی که عمدتا مراکز هزینه بودهاند، در قالب برنامههای مشخص و قابل فهم و اندازهگیری، ذیل وزارتخانهها و دستگاههای اصلی نموده است، لذا برنامهمحور شدن بودجه سال ۱۴۰۱ یکی از اقدامات اساسی و بارز بودجه ۱۴۰۱ برای قابل فهم شدن، و قابل ارزیابی نمودن فعالیتهای دستگاههای اجرایی و پاسخگو نمودن وزارتخانه در قبال بودجهای که میگیرند میباشند.
همچنین تعداد دستگاه اجرایی و ردیف تحت پوشش ۹ دستگاه اصلی بخش فرهنگ مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل اعلام میشود:
سازمان تبلیغات اسلامی ۲۱ دستگاه اجرائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۹ دستگاه اجرائی شورایعالی انقلاب فرهنگی ۸ دستگاه اجرائی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۳ دستگاه اجرائی وزارت ورزش و جوانان ۳ دستگاه اجرائی شورای عالی حوزههای علمیه ۴ دستگاه اجرائی شورای برنامهریزی مدیریت حوزههای علمیه خراسان ۱ دستگاه اجرائی شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران ۱ دستگاه اجرائی سازمان صداوسیما ۱ دستگاه اجرائی
با توجه به اعتبار ۹ دستگاه اصلی مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مجموع بودجه این ۹ دستگاه در این لایحه ۱۹۸,۱۷۶ میلیارد ریال منظور شده است. این درحالی است که اعتبار متناظر با آن در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با در نظر گرفتن اعتبارات تبصره ۱۴ به میزان ۲۱۷,۲۵۴ میلیارد ریال و بدون در نظر گرفتن اعتبارات تبصره ۱۴ برابر با ۱۸۸,۲۵۴ میلیارد ریال بوده و لذا با احتساب اعتبارات یارانه ۸.۷۸ درصد کاهش داشته است. این کاهش از طریق ساماندهی ردیفها و مدیریت هزینههای غیرضرور صورت گرفته است.
لازم به ذکر است ۲۵,۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار موضوع جزء (۲) بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در جمع اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۰ مصوب شده، اما تا کنون دارای عملکردی برای پرداخت به دستگاههای اجرایی نبوده و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز به دلیل حذف تبصره، از سر جمع اعتبارات دستگاههای اجرائی ذیربط حذف شده است.
بر این اساس، ردیف بودجه سازمان تبلیغات اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برخلاف لوایح سالیان قبل، صرفا شامل اعتبارات این دستگاه نیست بلکه شامل اعتبارات ۲۱ دستگاه و ردیف تحت پوشش آن نیز میباشد.