
به گزارش حلقه وصل؛ نشست رونمایی از مسابقه کتابخوانی کتاب «ورود ممنوع» نوشته سولماز خواجهوند که توسط انتشارات پرنده آبی (واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی) منتشر شده، در کتابفروشی این انتشارات در کوچه گلفام بلوار آفریقا برگزار شد.
این مسابقه در روزهای آتی در ذیل سلسله مسابقات کتابخوانی کودکِ شبکه پویای تلویزیون برگزار خواهد شد.
سولماز خواجهوند در ابتدای این مراسم که همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شده بود، گفت: کتاب «ورود ممنوع» درواقع یک عنوان از مجموعهای ۲۰ جلدی به نام «خونهات کجاست تو باغچه» است که نویسندگان آن عبارتاند از: خانمها معصومه یزدانی، پریسا شمس، سمیرا قیومی و من که هرکدام پنج جلد از این مجموعه را نوشتهایم.
او با بیان اینکه «ورود ممنوع» کتابی تصویری است، عنوان کرد: تصویرگری این کتاب را غزاله بیگدلو برعهده داشت و مخاطبان باید هنگام خواندن کتاب هم به متن واژگان و هم تصاویر آن توجه کنند. درواقع ترکیب این دو، داستان را در ذهن خوانندگان میسازد.
کتاب من شرح موقعیت از انجام یک کار ممنوعه است
این نویسنده درباره موضوع کتاب توضیح داد: موضوع این کتاب شرح موقعیت از انجام عملی ممنوعه برای بچههاست. به طور مثال کودکان گاهی بسیار روی دیدن یک فیلم یا خواندن یک کتاب که مناسب سنشان نیست، اصرار میکنند و این داستان نشان میدهد که این پافشاری درنهایت چه مسائلی را برای آنها ایجاد میکند. شاید این داستان ما را کمی به کتابهایی که محتوای آموزشی دارند، نزدیک کند، اما هدف من فقط شرح وضعیت بود و اینکه مخاطب کودک من بعد از خواندن کتاب با خود فکر کند این کاری که تصمیم دارد انجام دهد، درست است یا خیر؟
وی افزود: من معلم هستم و این مسئله را بسیار مشاهده کردم که وقتی به بچهها میگوییم این فیلم را نبین یا این کتاب را نخوان، گویا در ذهنشان تأکید میکنیم که تو کودک هستی و این موضوع را برنمیتابند. بهویژه در سنین نوجوانی که سعی دارند تمام خطوط قرمز را بشکنند و ثابت کنند که دیگر کودک نیستند و از این طریق بلوغ ذهنی خود را نشان دهند.
«ورود ممنوع» داستان خلاقانهای دارد
مجید راستی نویسنده پُرسابقه کودک و نوجوان نیز در این مراسم سخنانش را با معرفی کتاب «ورود ممنوع» آغاز کرد: خانم خواجهوند از نویسندگان خوشذوق و خلاق این حوزه است و از ابتدای فعالیت خود تاکنون روند خوبی را طی کرده است. کتاب جدید او هم داستان خلاقانه و گیرایی برای کودکان دارد زیرا آنها دنیایی فانتزی و دور از واقعیتهای کلیشهای اطراف خود دارند و میتوانند به راحتی با این دنیای تخیلی ارتباط برقرار کنند. همچنین در حوزه زبان هم کودکان با خواندن این کتاب با واژگان جدیدی آشنا میشوند.
راستی گفت: البته من با تیتر کلی این اثر یا هر اثری که بچهها را منع کند موافق نیستم، زیرا ما باید بیشتر از اینکه بچهها را بترسانیم کاری نکنند، آنها را تشویق کنیم تا کاری بکنند. قصه کتاب بسیار خوب بود اما این پیام ممنوع بودن کمی من را دچار چالش کرد.
وی ادامه داد: ممکن است کودکان با خواندن این کتاب سؤالاتی برایشان ایجاد شود که امیدوارم پدر و مادرها با پاسخهای خلاقانه به آنها جواب دهند تا به معلومات بچهها هم افزوده شود.
نویسنده کتاب «ماجراهای علی کوچولو» تصریح کرد: والدینی که کتابخوان هستند، خودشان شناخت خوبی از کتاب دارند و هنگام خرید ابتدا مؤلفههایی مانند انتشارات، نویسنده، تصویرگری و… را درنظر میگیرند و در آخر به قیمت آن کتاب توجه میکنند. اما والدینی که شناخت کافی از کتاب ندارند ابتدا قیمت کتاب را نگاه میکنند و کتابها را براساس قیمت با یکدیگر میسنجند. مردم باید به طریقی به این شناخت برسند که با تورق کتاب، ارزش آن را متوجه شوند و بتوانند کتاب خوب انتخاب کنند. کتاب باید تبدیل به عادتی شود که دیگر برای خواندن آن تبلیغ نکنیم، بلکه برای اطلاعرسانی آن تلاش کنیم. حتی گاهی میتوان در کنار کتاب کودک توضیحی جداگانه برای مطالعه والدین بگذارند تا اولیاء هم در جریان قرار بگیرند.
گفتنی است از روز اول آذر که شروع مسابقه کتابخوانی مذکور است، همراه با اصل کتاب «ورود ممنوع» شیوهنامه شرکت در مسابقه کتابخوانی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد و علاقهمندان تا ۳۰ آذر فرصت دارند تا پاسخ سؤالات مربوط به این کتاب را برای شرکت در مسابقه ارسال کنند.