
به گزارش حلقه وصل، نشست خبری «علی اسماعیلی» مدیرعامل مجموعه کتابشهر ایران، با موضوع بررسی عملکرد گذشته و افق آینده فروشگاههای کتاب و محصولات فرهنگی کتابشهر شنبه 29 آبان برگزار شد.
اسماعیلی در ابتدا با تبریک هفته کتاب گفت: طی ۱۵ سال گذشته کتابشهر حدود ۲۰ شعبه کتابفروشی در سراسر کشور راهاندازی کرده بود. در دوره جدید فعالیت کتابشهر به بازطراحی و به روزرسانی فعالیتهای کتابشهر پرداخته شده است. این بازطراحیها شامل فضاهای ظاهری، فیزیکی، نیروی انسانی و محصولات و فعالیتهای جانبی فروشگاههای کتاب است.
وی افزود: فروشگاههای موسسه کتابشهر قرار است به لحاظ فعالیت و هویتشان تغییراتی را تجربه کنند. یعنی این فروشگاهها هویت مستقل داشته باشند یعنی در عین حال که این موسسهها از حُسن شراکت و مشارکت برخوردارند؛ ادارهکنندگان شعبههای این موسسهها از اختیارات بیشتری برخوردار شوند.
استفاده حداکثری از ظرفیت خیرین و نهادهای دولتی
مدیرعامل مجموعه کتابشهر ایران تصریح کرد: در صنعت نشر تا فضای عرضه و توزیع مناسب وجود نداشت باشد همواره سایر بخشهای صنعت با مشکل روبرو است. بنابر این هرقدر بحث عرضه و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی تقویت شود، چرخهی نشر نیز در ادامه تقویت خواهد شد.
اسماعیلی در ادامه به تشریح مدل فعالیت کتابشهر پرداخت و گفت: نقش ما در کتابشهر مدل نقش حلقهی میانی است. کتابشهر یک مجموعهی متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است و بهدنبال این است که نقش خودش را به عنوان یک مجموعهی نسبتاً دولتی درست ایفا کند. این مجموعه نقش میانی دارد یعنی بهعنوان یک حلقهی میانی نقش بازی میکند یعنی شرکت و مجموعهای است که بازوی تخصصی و کارشناسی حوزه کتاب و کتابفروشی است برای خیرین و نهادهایی که میخواهند کمک و نقشآفرینی در حوزه کتاب داشته باشند.
وی افزود: ما ظرفیتهای خیرین و نهادهای فرهنگی و حاکمیتی را با تضمین و ضمانت در اختیار میگیریم و با بهمیدان آوردن فعالین فرهنگی و دغدغهمندان حوزهی کتاب بتوانیم این ظرفیتها را به یکدیگر متصل کنیم چون کار فرهنگی بدون وجود افراد دغدغهمند و توانمند محقق نمیشود.
کتابشهر ایران قاعده بازار را رعایت میکند
مدیرعامل مجموعه کتابشهر ایران تاکید کرد: کتابشهر قرار ندارد قاعده بازار را برهم بزند بلکه سعی میکنیم طبق قاعده بازار خدمات بدهیم و به شعب خودمان خدمت برسانیم. کار کتابفروشی درحال حاضر از نظر ما و کارشناسان فرهنگی برای کشور یک فعالیت استراتژیک است و این فعالیت استراتژیک نیازمند کمک و ورود نهادهای حاکمیتی دارد همانطور که در سایر کشورها این فضا وجود دارد و در دستگاههای دولتی و حکومتی در فرهنگ ورود پیدا میکنند و حمایت دارند.
اسماعیلی اظهار داشت: ما بهعنوان حلقهی میانی سعی میکنیم ظرفیتهای دولتی را در اختیار بگیریم و آن را با شرایط متناسبتری در اختیار علاقهمندان قرار دهیم. اینکه تاکید داریم قاعدهی بازار را برهم نمیزنیم منظورمان در حوزه خرید و فروش و مسائل کسب و کار بازار است که مهم است مورد توجه باشد چراکه مخالفت با مجموعههای دولتی بخاطر تصدیگری و خرابکردن بازار است. ما در این موضوعات دقتنظر داریم که تصدیگری نکنیم و قاعدهی بازار را به هم نریزیم و اگر رقابتی وجود دارد فضا را به سمت ناسالم نبریم که موجب تضعیف بخش خصوصی شود.
کتابشهر ایران شورای محتوا دارد/ اولویت با ناشران و نویسندگان است
اسماعیلی دربارهی محتوا و محصولات عرضه شده در فروشگاههای کتابشهر ایران اظهار داشت: تمام کتابها و محصولات عرضه شده در فروشگاهها در شورای کارشناسی ما که سیاستگذاریهای کتابشهر را بهلحاظ محتوایی تنظیم میکنند را مشخص میکنند. در این شورا محتوای کتابها، ناشرین و محصولات مورد نظر قرار میگیرند و خطوطی در این حوزهها خواهیم داشت.
وی درباره حمایت کتابشهر ایران از کتابفروشیها گفت: ما در کتابفروشی اصلی داریم و آن اینکه اگر کتابفروشی ارادهی به فروش یک کتاب داشته باشد، این اتفاق رقم خواهد خورد؛ یعنی فروش کتاب خیلی جاها به اراده و تصمیم کتابفروش انجام میشود. حالا این کتابفروش میتواند یک نفر باشد یا یک مجموعهای زنجیرهای و یا یک مرکز توزیع و پخش کنندهها باشند. ناظر بر این اصل ما خدمات ویژهای را به ناشرینی که در حوزهی گفتمانی انقلاب اسلامی و اندیشه انقلاب اسلامی و ادبیات انقلاب فعالیت میکنند خواهیم داشت که این فعالیتها مربوط بخشهای جانبی کتاب و تهیه کالا و ... خواهد بود. یعنی اولویت در عرضه کتاب با ناشران و نویسندگان خواهد بود.
کتابشهر ایران متعلق به جبهه انقلاب است
مدیرعامل مجموعه کتابشهر افزود: این مجموعه متعلق به جریان گفتمان انقلاب اسلامی است و سعی میکند خدماتش در جهت آرمانها باشد و این روند همان مسئله تصدیگری نیست. کتابشهر بحث نام خود را به عنوان برندینگ صرفاً حفظ کرده است. ما خلایی را در بازار نشر دیدهایم که ویترین برای کتابهای حوزه انقلاب کم است و، چون سازمان تبلیغات اسلامی ماموریتش ترویج گفتمان انقلاب است طبیعتاً محتوا و گفتمانی را که معارض است ترویج نخواهیم کرد.
وی به ضعف ممیزیها اشاره کرد و گفت: اگر وزارت ارشاد به وظیفه خود عمل میکرد، اکنون نباید کتابهایی مانند «انسان خردمند» یا «ملت عشق» در بازار وجود داشت. ناشرانی که قدمت بیشتری دارند، ویترینشان گستردهتر از ناشران گفتمان انقلاب است و به همین دلیل شاهد هستیم که در کتابفروشیهای راستههای انقلاب و کریمخان درصد کتابهای انقلاب اسلامی کمتر است. به عبارتی جبهه انقلاب سهم ناچیزی از بازار نشر را در دست دارد. کتابشهر این خلا را شناسایی کرده است.