به گزارش حلقه وصل؛ سعید غضنفری، مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی اظهار داشت: بنیاد دعبل خزاعی در راستای جایگاه والا و اجتماعی ستایشگران به ویژه پیرغلامان اهل بیت(ع) و تکریم از مقام نوکری این عزیزان در ساحت مقدس حضرت سید الشهدا(ع) بر آن شد تا با استفاده از ظرفیتهای هنری هنرمندان هنرهای تجسمی اثری اسلامی ـ ایرانی برگرفته از نمادهای عاشورایی و هنرهای اسلامی تابلویی با عنوان «اشک و آیینه» طراحی و اجرا کند.
وی افزود: با توجه به مرجع بودن بنیاد دعبل خزاعی در راستای ارائه خدمات و تکریم از پیرغلامان اهلبیت (ع) و بانک اطلاعاتی دقیق و تخصصی از این عزیزان، طبق سند تحول و برنامهریزی صورت گرفته در بنیاد و با حضور اعضای محترم هیأت مدیره در بیت این عزیزان و یا باب ورودی منازل ایشان در سطح کشور، این تابلو به آنان اهدا خواهد شد.
غضنفری با اشاره به اینکه تولید این اثر توسط هنرمندان تجسمی و متعهد طراحی و اجرا شده است، در خصوص اهداف تیم طراحی و تولید این تابلو، به المانها و اجزای بهکار رفته در این اثر اشاره کرد و گفت: در حقیقت در این اثر آینهها معنایی نمادین را با خود حمل میکنند و محملهایی برای نمایش وجوه مختلف و منکثر جهان محسوب میشوند. کثیرالابعاد بودن آنها بر امکانناپذیری شناخت حقیقت بالذات دلالت میکند. این به آن معناست که ذات مطلق و جهان خداوند به هیچ روی قابل شناسایی نبوده و همه جلوههای خلقت و پدیدهها، تجلی او هستند و ما هیچگاه به نحو قطعی قادر به شناسایی حقیقت مطلق خداوند نیستیم.
وی با بیان اینکه چیز دیگری که به آینه اهمیت نمادین میدهد، مسئله زنگارزدایی است، گفت: آیینههای فلزی برای شفاف شدن نیاز به صیقل دارند. شاعران عرفانی مراحل دشوار طریقت را به زنگارزدایی آینه دل تشبیه میکنند. آینه دل که بالقوه استعداد انعکاس را داراست، پس از صیقل استعداد بالقوه، بالفعل میشود و انعکاس، حقیقت را به عارف مینمایاند. واقعه کربلا در ظاهر بلا و مصیبتی بود که بر اهلبیت رسول اکرم (ص) اصابت کرد، اما چه چیزی در دل این واقعه پنهان بود که حسین علیه السلام میدانست و حضرت زینب سلام الله علیها در وصف آن فرمود که من جز زیبایی چیزی ندیدم؟
غضنفری ادامه داد: ماندگاری حادثه عاشورا همان انعکاس آینه دل امام حسین علیهالسلام و اهل بیت اوست. سوز دلی که از آنان بر آمد و معرفتی که از خداوند سبحان داشتند در توان ادراک کسی از گذشته تا حال نیست. کثیرالابعاد بودن آینهکاری در این طرح اشاره به بیشمار بودن زیباییهای کربلا در عالم عرفان و همچنین افزوده شدن به پیروان حسین علیهالسلام است. شالوده طرح، نماد تصویری از اشکی است که حاصل نوحهخوانی پیرغلامان حسینی است. اشکی برآمده از سوز عشق و داغ حسین علیهالسلام که این اشک رازآلود حسینی، دلها را به سوی حضرت حق سوق میدهد و جهان دیگری فراروی ما میآفریند. امام حسین (ع) میفرمایند: «من کشته شده اشکها هستم» اشک صیقل خورده از سوز دلها.
مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی با بیان اینکه در داخل اشک جمله «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه» تایپوگرافی شده و با ترکیب خاک رس و مقداری تربت حضرت سیدالشهداء به صورت برجسته به اجرا در آمده، گفت: در مرکز تابلو رنگ اشک قرمز به عنوان نماد شهادت، رنگ سبز به نشانه اهلبیت پیامبر (ص) و رنگ مشکی به عنوان نماد وسعت غم و اندوه واقعه کربلا گنجانده شده که با آینههایی دست ساز به شکل اشک مزین شده است و معنای واقعی عزای حسینی را به تصویر میکشد.
وی گفت: این تابلوی نفیس که براساس نمادهای عاشورایی و در آمیخته با هنر اسلامی ـ ایرانی و با هدف ارج نهادن به جایگاه ارزشمند ستایشگران و پیرغلامان حسینی توسط بنیاد دعبل خزاعی ایده پردازی، طراحی و اجرا شده است، بهعنوان نشان نوکری در بیت پیرغلامان سراسر کشور، به پاس یک عمر نقش موثر آنان در تعظیم شعائر حسینی و خدمت در آستان عرشی اباعبدالله علیهالسلام اهداء و نصب خواهد شد.
غضنفری با اشاره به اینکه امید داریم، نسل جوان شیعه و حسینی به احسن وجه مسیر پیشکسوتان، اساتید و پیرغلامان حضرات معصومین (سلام الله علیها) را ادامه داده تا جانهای مشتاق را تا ابد از زلال معارف اهل بیت علیهمالسلام سیراب کنند، گفت: هدف از طراحی و اجرای این تابلوی نفیس که توسط هنرمندان بنام هنرهای تجسمی و با هنر دست و آیینه کاری اجرا شده است، تقدیر و عرض ارادت به پیرغلامان منتخب و چهرههای ماندگار کشور در عرصه ستایشگری و شعر آیینی و عاشورایی است.
مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی با بیان اینکه در داخل اشک جمله «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه» تایپوگرافی شده و با ترکیب خاک رس و مقداری تربت حضرت سیدالشهداء به صورت برجسته به اجرا در آمده، گفت: در مرکز تابلو رنگ اشک قرمز به عنوان نماد شهادت، رنگ سبز به نشانه اهلبیت پیامبر (ص) و رنگ مشکی به عنوان نماد وسعت غم و اندوه واقعه کربلا گنجانده شده که با آینههایی دست ساز به شکل اشک مزین شده است و معنای واقعی عزای حسینی را به تصویر میکشد.
وی گفت: این تابلوی نفیس که براساس نمادهای عاشورایی و در آمیخته با هنر اسلامی ـ ایرانی و با هدف ارج نهادن به جایگاه ارزشمند ستایشگران و پیرغلامان حسینی توسط بنیاد دعبل خزاعی ایده پردازی، طراحی و اجرا شده است، بهعنوان نشان نوکری در بیت پیرغلامان سراسر کشور، به پاس یک عمر نقش موثر آنان در تعظیم شعائر حسینی و خدمت در آستان عرشی اباعبدالله علیهالسلام اهداء و نصب خواهد شد.
غضنفری با اشاره به اینکه امید داریم، نسل جوان شیعه و حسینی به احسن وجه مسیر پیشکسوتان، اساتید و پیرغلامان حضرات معصومین (سلام الله علیها) را ادامه داده تا جانهای مشتاق را تا ابد از زلال معارف اهل بیت علیهمالسلام سیراب کنند، گفت: هدف از طراحی و اجرای این تابلوی نفیس که توسط هنرمندان بنام هنرهای تجسمی و با هنر دست و آیینه کاری اجرا شده است، تقدیر و عرض ارادت به پیرغلامان منتخب و چهرههای ماندگار کشور در عرصه ستایشگری و شعر آیینی و عاشورایی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این تابلو در بخشی از مراسم ویژه رونمایی از دیوان استاد موید در حرم مطهر رضوی و با حضور حجتالاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، آیتالله مروارید و حجتالاسلام باباخانی و جمعی از اساتید، پیرغلامان آیینی و ذاکران کشور رونمایی شد. در نخستین اهداء و اقدام به صاحب دیوان موید، استاد حاج سیدرضا موید اهدا شد. بر آن هستیم انشاءالله در بازه زمانی ماه صفر با اهداء این تابلوها به پیرغلامان منتخب در کل کشور، ادای دینی ولو مختصر کرده باشیم.
منبع:فارس