محرم برای بسیاری از مجموعه های فرهنگی که دغدغه تربیتی نیز دارند تنها به برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی ختم نمی شود.
مجموعه فرهنگی عاشوراییان که سال هاست هیأت عزاداری اباعبدالله را نیز راه اندازی کرده در تلاش است تا عشق و ارادت به امام حسین(ع) تنها به محرم و سینه زنی ها محدود نشود و در راستای فعالیت ها و دغدغه های تربیتی خود در حوزه نوجوانان اقداماتی را با توجه به شرایط روز جامعه در دستور کار قرار داده است.
یکی از این اقدامات ورود به عرصه بازی سازی است چراکه استفاده نوجوانان از بازی ها و گیم ها طی این سال ها رشد چشمگیری داشته و ورود مجموعه های فرهنگی به این عرصه نیز کمرنگ بوده است.
اعضا هیئت عاشوراییان در همین راستا اقدام به طراحی و تولید یک بازی با قابلیت AR کرده، صفر تا صد اجرای این پروژه بر عهده اعضای این هیأت است که مورد استقبال مخطبان نیز قرار گرفته، در این بازی پس از نصب آن، با قرار گرفتن در نقطهای از شهر شروع به مبارزه با دشمن میکنید که با شکست هر دشمن، دشمن بعدی به شما نشان داده میشود.
در این خصوص حلقه وصل با محمدحسین اعتزازیان مسئول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان به گفتگو نشست.
وی بیان داشت: خوب ما به دلیل ارتباط با دانش آموزان و نوجوانان متوجه شدیم که استفاده از گیم ها و بازها بسیار رایج شده و از آنجا که معتقد به این هستیم که باید فرزند زمان خود باشیم متوجه شدیم که مسیر صحیح در تعامل با قشر نوجوان استفاده از بهروزترین فناوریها و اتفاقاتی است که نوجوان با آن در ارتباط است؛ اگر مجموعهها، نهادها و سازمانهای فرهنگی توانستند این اتفاق را رقم بزنند، نوجوان را در مسیر صحیح هویت ایرانی و اسلامی قرار میدهند، اما اگر در این مسیر کاهلی بکنند قطعاً نمیتوانند اثری روی نوجوان داشته باشند.
مسئول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان در ادامه بیان کرد: سال گذشته مجموعه عاشوراییان این بازی را طراحی کرد که هدف از آن دعوت دانشآموزان و دانشجویان به روضه امام حسین(ع) بود، این بازی حول محور مبارزه با دشمنان امام حسین بود که مورد استقبال قرار گرفت که در آن ۵ شخصیت منفی کربلا از جمله شمر، عمربنسعد، سنان، حرمله و ابن زیاد را بازسازی کرده و به صورت انیمیشن درآوردیم که کاربر در ۱۰ مرحله با آنها مبارزه میکرد که نمادهای اصلی جبهه باطل در ماجرای امام حسین(ع) هستند.
اعتزازیان در ادامه توضیح داد: شمر به عنوان نماد تقدس جاهلانه، عمربنسعد نماد ضعیف بودن در برابر سلطانهای دنیا، ابن زیاد نماد مکر، کینهورزی و ذهنیت قاتل هوش سیاه در ماجرای کربلا، حرمله کسی که خوی انسانی را از دست داده و خوی حیوانی در او وجود دارد و سنان به عنوان نماد سنگدل است که دانشآموز در بازی متوجه میشود که هرکدام نماد چه هستند، دانشآموز حین بازی احساس میکند که با دشمنان مبارزه میکند و از طرف امام حسین(ع) این کار را انجام میدهد.
وی خاطرناشن کرد: بازی از خانه شروع میشد و نقاط، آرام آرام مخاطب را به سمت برنامه محرم عاشوراییان میآورد، اوبوتو با استقبال زیادی شروع شد و دانشآموزان زیادی آن را نصب کردند؛ این بازی اولین بازی AR یا واقعیت افزوده مکانمحور شهری در ایران بود، ضمن دارا بودن قابلیت واقعیت افزوده و مکانمحور بودن، در گستره یک شهر نیز تعریف میشد، در شهر اصفهان ۱۰۰ نقطه را تعیین کردیم و این نقطه به تدریج دانشآموز را تا روضه عاشوراییان میآورد.
این فعال فرهنگی ضمن بیان استقبال خوب مخاطبان از بازی در سال گذشته خاطرنشان کرد: ما تشویق شدیم تا فصل دوم بازی را هم بسازیم که امسال تحت عنوان جهاد اکبر یا مبارزه با نفس ساخته شد و محور محتوایی آن این موضوع بود، جهاد با دشمنان بیرونی به عنوان جهاد اصغر و مبارزه با رذائل اخلاقی به عنوان جهاد اکبر معرفی شده و ۲۰ نتیجه اخلاقی را تعیین کردیم که در قالب ۱۰ شخصیت خودش را نشان میدهد که خصوصیات این شخصیتها نوشته و سناریو طراحی شد و با ۲۰ مرحله بازی مرتبط شد.
اعتزازیان در خصوص اینکه بازی به این صورت است که وقتی نوجوان بازی را نصب میکند اول طی ۸ بازی به صورت مشخص امتیاز کسب میکند و بعد نقطه مبارزه باز میشود، گفت: در این مبارزه با نماد یک رذیله اخلاقی مبارزه میکند و بعد محتوای مربوط به چگونگی برخورد با آن رذیله اخلاقی به او نمایش داده میشود.
مسئول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان یادآور شد: یکی از خصوصیات مهم بازی در هر ۲ فصل، انطباق آن با شرایط کرونا است. این بازی برای شرایط کرونا مناسب است، با این که دانشآموز را از خانه بیرون میکشد، اما به سبب آنکه در قالب یک گیم است نیازی به لمس اشیا بیرونی ندارد، علاوه بر آن فضا به گونهای تهیه شده که در مراحل بازی، با کمترین برخورد یا ازدحام بتوانند بازی را ادامه دهند.
اعتزازیان در خصوص نحوه نصب این بازی بیان کرد: به دلیل اینکه بازی مکانمحور شهری بود در مارکتها ارائه نشد و چون این فناوری برای مارکتهای ایرانی چندان ملموس نبود، امکان تست کردن را نداشتند و در حال مذاکره هستیم که امکان قرار گرفتن در مارکتها هم به وجود بیاید.
اوبوتو، در اصفهان، مشهد، قم و تهران
وی با اشاره به اینکه فصل دوم بازی یک تفاوقی نسبت به فصل اول بازی پیدا کرده و محدوده بازی فقط اصفهان نیست و شهرهای قم، تهران و مشهد هم قابل دسترسی است و نقاط تعیین شده، اظهار کرد: با آماری که داریم افرادی در این شهرها بازی را نصب کردند و از بازی استفاده میکنند.
وی در رابطه با نامگذاری بازی گفت: اسم بازی را اوبوتو گذاشتیم که به معنی از طرف مظلوم یا به نمایندگی از مظلوم(on behalf of the oppressed) است و امسال محوریت بازی با عنوان تذهیب نفس یا پاکی نفس(self purification) و در واقع جهاد نفس که در روایات اسلامی هم تحت این عنوان نامگذاری شده است.
اعتزازیان در خصوص سازندگان بازی اوبوتو خاطرنشان کرد: هیچ سازمانی در ساخت این بازی به ماکمک نکرده و صفر تا صد آن در مجموعه فرهنگی عاشوراییان تهیه، تولید و طراحی شده، همچنین سناریو، ایده، ساخت و همه این اتفاقات در مجموعه صورت گرفته است، این مسیر را مجموعه خودش طی کرده و خلاقیتها و احساس نیاز همه مربوط به آن بود، فکر میکردیم بعد از ساختن این بازی گروههای همسوی فرهنگی به سمت فضای بازی بروند و امید است که این اتفاق بیفتد. عاشوراییان یک مجموعه مردمنهاد است که هزینه مجموعه را مردم پرداخت میکنند؛ قلکهای عاشوراییان را داریم که هرسال چندهزار قلک بین مردم توزیع میکنیم و خیرینی که تمایل دارند به مجموعه کمک کنند، عاشوراییان حاصل درآمدهای این چنین است.
مسئول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان با اشاره به اینکه از حدود ۳ سال قبل به این نتیجه رسیدیم که باید بازی را مدنظر قرار بدهیم؛ سال ۹۸ یک بازی QR محدود ویژه اعضای عاشوراییان طراحی شد که بازی موفقی بود اضافه کرد: با توجه به این که همیشه پیگیر روشهای جدید هستیم، این تجربه را بسط داده و جلسات فکری متعدد برگزار شد که حدود ۷ ماه پیشتولید این بازی در فصل اول زمان برد و تقریباً همین مقدار برای فصل دوم نیز کار شد.
این فعال هیئتی درخصوص رده سنی بازی و تعداد نصب آن خاطرنشان کرد: بازی رده سنی ندارد و همه سنین به صورت رایگان میتوانند بازی را نصب کنند اما مخاطب اصلی این بازی دانشآموزان ۷ تا ۱۸ سال هستند، البته دانشآموزان دوره دوم بیشتر از این بازی استقبال کردند که تقریباً ۱۳ سال به بالا هستند؛ مخاطب هدف ما ۱۲ تا ۱۴ سال بود که حجم عمده نصب این بازی هم متعلق به این دانشآموزان است، بازی بالای چندهزار نصب داشته که این آمار کلی است البته این بازی همچنان نصب میشود و تقریباً ۶ روز است که فصل دوم بازی عرضه شده و نصب ادامه خواهد داشت تا بعد از محرم که آمار کامل مشخص میشود.
مسؤول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان در پایان بیان کرد: امسال بازی بخش حضوری نیز دارد که دانشآموزان با حضور در غرفه اوبوتو در محرم، چالشهایی را حل و برطرف کرده و امتیازاتی را کسب میکنند، غرفه را دانشآموزانی که در فصل یک، بازی را نصب کرده بودند و به عاشورائیان متصل شدند، اداره میکنند.