
وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در نشست تشکل ربیــون دربــاره رویکرد مدیریت شــهری، اظهار
کرد: یک حرکت دقیق، عمیق، پرنشــاط، باهمت و عالمانهای در جامعه شکل میگیرد. برای احیای هویت دینی هم به معنی یادآوری داشته های معرفتی و فرهنگی این ملت هم به معنی پاالیش او از بعضی آلودگیها که اوجش در دو دهه پیش از انقلاب بود.
وی با یادآوری این مطلب که در نهضت احیای هویتی که در ایران اتفاق میافتد حضرت امام)ره( در تمامی مباحث در قله قرار دارند
و علم احیای هویت را بلند کردند، ابراز کرد: در کنار ایشان کسانی مانند حضرت آیتاهلل خامنهای، شهید بهشتی و شهید باهنر قرار
میگیرند و تالش وسیعی را انجام میدهند تا در آستانه انقلاب اسلامی با یک هویت زنده رو به جلو، اسالمی و آرمانخواه در کشور مواجه میشویم.
جلیلی متذکر شد: اگر انقالب اسالمی با شعار »استقالل، آزادی،جمهوری اســامی« رأی آورد صرفاً به معنای استقلال سیاسی
نیست؛ چراکه استقلال سیاسی همان استقلال در فرهنگ است، استقلال در انقلاب اسلامی به معنای استقلال در هویت است،
همین امر تمایز فرهنگی هویتی ماست.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب با بیان اینکه اگر امروز انقلاب اسلامی توانسته به حیات خود ادامه دهد، پیشرفت کند
و دشــمنانش را مأیوس کند از این جهت اســت که استقلال و هویتش را به شکل عمیقی تأمین کرده است، افزود: موفقیت هایی
که در 40 ســال گذشــته در حوزه آرمانهــای انقالب مانند محرومیت زدایی داشته ایم مبتنی بر این بستر بوده است.
وی با تأکید بر این مطلب که یکی از مهمترین صورت بندی های بحثهویت در انقلاب اسلامی در دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی
شکل گرفته اســت، توضیح داد: اصل این چالش از اول نهضت امام خمینی)ره( وجود داشــته است و ایشان با اسلام آمریکایی،
التقاطی، سلطنتی و سرمایهداری مقابله میکردند زیرا رسیدن به یک گفتمان و منظومه معرفتی آرمانی به همین آسانی نبود و برای تحقق این امر به فکر، چالش فکری و اجتماعی با دیگران نیاز است.
جلیلی با اشاره به اینکه متفکران اسلامی شروع به بازخوانی برخی مفاهیم مکتب امام کردند و یکی از آن مفاهیم ولایت بود، افزود:
امروزه به قدری حرفهای بی مبنای سیاست زده مصرفی درباره مفهوم ولایت رایج شده است که اگر کسی بخواهد در این زمینه
حرفی بزند در بعضی فضاها دچار چالش میشود.
جلیلی خاطرنشان کرد: تثبیت هویتی مجموعه ای از کلیدواژه را بــه ما داد که اگر همه عناصر این مجموعه در جامعه کشــف و شکوفا شود موجب میشود خیلی از ظرفیتها در جامعه شکوفا و در مسیر آرمانخواهی به کار گرفته شود. باید عوامل موفقیت را
بشناسیم تا بتوانیم آنها را تکرار کنیم، جامعه ایرانی زمانی که از اضطراب هویتی خارج شد دستاوردهای تاریخی بسیاری را کسب
کرد.
مدیر دفتر مطالعــات جبهه فرهنگی انقلاب با بیان اینکه شــاید دشمنان انقلاب رمز موفقیت انقلاب را تا حدودی کشف
کردند به همین علت در تلاش اند تا با اضطراب فرهنگی کشور را با چالشهای جدی مواجه کنند، تصریح کرد: تمام کسانی که
معتقدند در بعضی از آرمانهای دهه اول انقالب موفق تر بودیم باید توجه کنند که آن امر محصول همین کار فکری، فرهنگی و
معرفتی بود که به احیای هویت درست دینی انجامید و در دوگانه اسلام ناب و آمریکایی شکل کاملتری پیدا کرد.
وی ادامــه داد: اگــر امروز میخواهیم در حــوزه عدالتخواهی موفــق عمل کنیم نیاز به بازخوانی مبانی هویتی، تأکید و اصرار
بر آنها داریم و گرنه کسانی خواهند آمد که به هسته معرفتی ما حمله میکنند؛ چرا که اگر حساسیت هویتی نداشته باشیم،
عدالتخواهی ضعیف میشود.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب متذکر شــد: عدالت تک ســاحتی نیســت و انقلاب اسلامی یک حرکت جامع و
چندســاحتی است. وی تشریح کرد: وقتی ما از منظر هویتی به مشهد نگاه میکنیم باید داشتههای مشهد را به رسمیت بشناسیم
و برای ارتقای آنها تالش کنیم، قدرنشناسی و کجسلیقه ای یعنی آنچه ســنت برای ما آورده است خرج مدرنیته کنیم.
جلیلی با اشاره به اینکه جنس سرمایه داری افسارگسیخته که در مشهد اعمال شــد، حتی نظم زیباشناختی شهر را تخریب کرد، گفت:
هیچ نظمی مبتنی بر یک تئــوری و هویت وجود ندارد، این به دنبال خودش در مفاهیم مختلف تفاوت ایجاد میکند.
وی بــا تأکید بر این مطلب که مشــهد یک شــهر تمدنی و تاریخ ســاز است، ابراز کرد: بعضی آقایان میخواهند مشهد را
به یک شــهر حاشیه ای تبدیل کنند تا اعتماد به نفس مردم این شــهر را بگیرند، اگر ما در مسائل هویتی اصرار داریم نعل
وارونه نزنند که اینها با سرگرمی مخالفاند یا می خواهند جلو پیشرفت مشهد را بگیرند.
جلیلی در ادامه توضیح داد: هویت تعاریف را مشخص میکند و عدالت تحقق آن را دنبال میکند، گام نخست این است که
تعریف کنید و بعد تالش کنیــد ذیل این منظومه به اهداف برسید، اگر نمیرسیم به یک هدفی برای چه نمیرسیم؟ دو
تحلیل در این باره وجود دارد؛ یا خاســتگاه غلط بوده یا اینکه عدالت همان عدالت باشد اما مبانی آن را عوض کنیم.
وی افزود: اگر در حوزههایی موفق شده باشیم اما نتوانیم آن را به عنوان یــک هویت معرفی کنیم یا بدتر آن را به عنوان ننگ معرفی
کنند، قطعاً شکست میخوریم.
مدیــر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب با اشــاره به اینکه عدالتخواهی رکن هویت ماســت، تصریح کرد: هویتی که بنده از آن حرف میزنم هویت دینی اســت، اگر بر مبنای دینی خود وارد عدالت نشــوید با کسانی روبهرو میشوید که با شما مقابله میکننــد.
جلیلی با تأکید بر این مطلب که آن چیزی که به ما ضربه میزند این اســت که از مبانی هویتی خود فاصله بگیریم، تأکید کرد: شــما جوانان حزباللهی باید با ویترین جامع، کامل و صادقانه با مردم مواجه شــوید، زمانی که ولی فقیه می گویند حضور حداکثری اما بعضی دوستان به آن عمل نمیکنند به این علت است که به قدری دغدغه هایشان سیاستزده شده که اصل موضوع را فراموش کرده اند.
منبع:قدس خراسان