بخش مهمی از مشتریان در این روزهای قرنطینه، به خرید غیرحضوری علاقه پیدا کردهاند. شما هم میتوانید محصولات و تولیداتتان را در این فضای مجازی به فروش برسانید. برای این کار حتماً لازم نیست وبسایت داشته باشید. با تلفن، تلگرام، اینستاگرام و حتی پیامک هم میتوانید سفارش بگیرید.
شش نکته برای همکاری با فروشگاههای اینترنتی
یکی از انواع فروشگاههای اینترنتی، مارکتپلیسها هستند. این فروشگاهها به جای انبارداری و درگیر شدن با فرایندهای تأمین کالا، فضایی را روی وبسایت خود برای تأمینکنندگان فراهم کردهاند تا از این طریق، کاربران مستقیماً به فروشندگان متصل شوند. این وبسایتها فرصت مناسبی برای کسبوکارهای فیزیکی فراهم کردهاند تا آنها بدون اینکه درگیر دشواریها و ریسکهای راهاندازی فروشگاه اینترنتی شوند، بتوانند محصول یا خدمت خود را از طریق اینترنت بفروشند.
1- دیجیکالا، باسلام، تخفیفان و فیدیبو نمونههایی از مارکتپلیسهای ایرانی هستند که به صورت عمومی (همۀ گروههای کالایی) یا تخصصی (تمرکز بر یک یا چند گروههای کالایی) فعالیت میکنند. همکاری با این سایتها به خاطر مزایایی که دارند، خصوصاً در شرایط فعلی شیوع کرونا و افزایش تمایل مردم به خرید غیرحضوری، به شدت به کسبوکارهای کوچک توصیه میشود اما در کنار این مزایا، نکاتی هم هستند که توجه به آنها میتواند اثربخشی این تاکتیک فروش را ارتقا بدهد.
2- اشراف بر قوانین وبسایت: شرایط همکاری کسبوکارهای کوچک با سایتهای بزرگی مثل دیجیکالا چندان قابل مذاکره نیست. پس تا میتوانید قرارداد منعقد شده و مقررات وضع شدۀ آنها را مطالعه کنید و بر آنها مسلط باشید تا خدای ناکرده متضرر نشوید. در زمینۀ عقد قرارداد هم اگر بر ابعاد حقوقی همکاری با مارکتپلیسها اشراف ندارید پیشنهاد میشود از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید.
3- قیمتگذاری: اهمیت قیمتگذاری محصولات در فروش اینترنتی بستگی به عوامل مختلفی از جمله دستۀ محصول (غذایی، کتاب، تندمصرف، لوازم خانگی و...)، میزان دسترسی و قیمت آن در فروشگاههای فیزیکی، پورسانت توافقی با مارکتپلیس، هزینۀ ارسال، مقصد ارسال، مسئولیت ارسال، میزان موجودی انبار و قیمتگذاری سایر فروشندههای محصول بستگی دارد. بیشتر این مارکتپلیسها طرحهای تخفیفی از قبیل «پیشنهادهای شگفتانگیز» دارند که شرایط مشارکت در آنها در هر سایت متفاوت است. مزیت مهم این طرحها این است که محصول شما برای مدتی در صفحۀ اول وبسایت مشاهده میشود.
4- جذابیت صفحۀ محصول: مارکتپلیس مثل یک مرکز خرید است و صفحۀ محصولات شما حکم ویترین شما را دارد. برای جلب توجه و ترغیب مشتریان به خرید از شما، در کنار قیمت، جذابیت صفحۀ محصول هم اهمیت دارد. برای معرفی محصولتان محتوای حرفهای و مفید تولید کنید. عکسهای مناسب از محصولتان تهیه کنید. برای این کار از عکاسهای تجاری استفاده کنید. اگر فیلم مناسبی مرتبط با محصولتان دارید (طرز کار، تیزر تبلیغاتی، مصاحبه، معرفی و...) و امکان قرار دادن آن هست، حتماً این کار را بکنید. مزایا و معایب محصول را صادقانه بنویسید.
5- توزیع: سیاستهای توزیع در مارکتپلیسهای مختلف ممکن است متفاوت باشد ولی به طور کلی از دو حال خارج نیست. یا شما خودتان باید محصول را مستقیماً برای مشتری ارسال کنید یا اینکه مارکتپلیس این کار را میکند. در حالت دوم هم سیاستهای تأمین محصول متنوع هستند. مثلاً در دیجیکالا، در ابتدای همکاری مجبور هستید هر سفارش را برای انبار دیجیکالا ارسال کنید تا آنها برای مشتری ارسال کنند که هزینۀ ارسال تا انبار به عهدۀ شماست. اما اگر سفارشات هر محصول شما از حد معینی بیشتر شود (مثلاً بیشتر از 3 عدد در یک ماه) مجاز میشوید به اینکه تعداد معینی را در انبار دیجیکالا دپو کنید. هرکدام از این حالتها جزئیاتی دارند که لازم است حتماً نسبت به آنها اشراف داشته باشید.
6- رضایت مشتری: مقولۀ رضایت مشتری در حالت همکاری با مارکتپلیسها اهمیت مضاعف دارد چرا که سطح رضایتمندی مشتری برای مارکتپلیس هم مهم است. کیفیت محصول، اصل بودن (در صورت ادعا در صفحۀ محصول)، مطابقت محصول ارسالی با تصویر محصول، بررسی به موقع سفارشات و جلوگیری از تأخیر در ارسال و تنوع محصول عواملی هستند که در این شکل از همکاری با کسبوکارهای اینترنتی اهمیت بالایی برای آنها دارد.
برای فروش محصولاتتان با پلتفرمهای فروش اینترنتی هم میتوانید همکاری کنید:
خردهفروشیهای آنلاین
• دیجیکالا
• باسلام
• مدیسه
• زنبیل
• آلیار
• ایسام
• کالا
• کالایاب ایران
• کالایاب
نیازمندیهای آنلاین
• دیوار
• شیپور
• رستورانها و فستفودها
• اسنپفود
• ریحون
• مامانپز (غذای خانگی)
• مامیفود (غذای خانگی)
• چنگال
• دلینو
لباس و کادو
• دیجیاستایل
• زیباباکس
• موتن رو
لوازم خانگی
• ماه بانو
• بانه
سایتهای تخفیف گروهی
• نتبرگ
• تخفیفان
• گلدتگ
کتابفروشی
• فیدیبو
• طاقچه
• کتابراه
محصولات کشاورزی
• کشمون (زعفران و عسل)
• میوه پلاس
• سانمیوه
• بازرگام