به گزارش حلقه وصل، جریان قصه پرغصه طرح ترافیک کلانشهر تهران انگار قصه دنبالهدار این روزهای پایتخت است؛ طرح ترافیک اصلی را نمیگویم قصه داستان ما جریان حلقه دوم طرح ترافیک یا همان زوج و فرد سابق یا بهتر بگویم محدوده کاهش آلودگی هواست.
طرحی نو که شهرداری تهران در انداخت و از ابتدای تیر امسال اجرایی کرد؛ بدین نحو که تردد خودروها در محدوده زوج و فرد را از روال قبلی خارج و اعلام کرد از ان تاریخ به بعد خودروها میتوانند فقط 20 روز تردد رایگان در هر فصل داشته باشند و بعد از آن برای تردد باید در سامانه تهران من ثبتنام کرده و فقط با پرداخت مبلغ مشخص شده، اجازه تردد دارند.
این طرح با دلایلی همچون کاهش ترافیک و آلودگی در سطح معابر تهران کلید خورد؛ طرحی که از ابتدای اجرایش نیز نقدهایی را به خود اختصاص داد و از همان روز اول که اعلام شد که میتوان با پرداخت پول در هر ساعت در هر معبری از رینگ دوم تردد کرد! این شائبه را بوجود اورد که "بهانه" کاهش آلودگی و ترافیک است و در اصل می توان با پول، تردد را خرید.
پولی کردن تردد در حلقه دوم طرح ترافیک، درآمدزایی و دریافت عوارض شهری از جمله انتقادهای پر و پیمان طرح جدید بود که مدیران شهری همواره این حرفها را قبول نکرده و اعلام کردند که طرح جدید ترافیک کاهش درآمد را به همراه داشته و مخالفتها ناشی از خردورزی و صرفا براساس نظریات شخصی است؛ همانگونه که عمار سعیدیانفر مدیر ساماندهی طرحهای ترافیک پیشتر گفت: نباید با غرضورزی و مخالفخوانی و صرفا براساس نظریات شخصی طرح کنترل آلودگی هوا را محکوم به شکست معرفی کرد.
از سوی دیگر محسن پورسیدآقایی معاون شهرداری تهران نیز آلودگی ایجاد شده در پایتخت را ناشی از آلایندگی ازن دانست و گفت: آلودگی تهران بیشتر ناشی از آلاینده ازن است که با گرما و تابش اثر مستقیم دارد.
وی گفت: طرح کاهش آلودگی هوا که از ابتدای تیر آغاز شده نتایج موثری در زمینه کاهش آلودگی بر ترافیک داشته است. اما از آن طرف پلیس به اجرای طرح کاهش آلودگی انتقاد داشته و اعلام میکرد که شهرداری صرفا افزایش درآمد را مدنظر دارد.
تا آنجا که پور سیدآقایی معاون شهردار تهران در واکنش به اظهار نظر پلیس اظهار داشت: اینکه برخی میگویند شهرداری با اجرای طرح ترافیک هدف درآمدزایی داشته تنها نظر شخصی است و آمارها موضوع دیگری را نشان میدهد؛ سال گذشته درآمد حاصل از طرح ترافیک نسبت به سال قبل از آن کاهشی بود و این رقم برای امسال هنوز مشخص نشده چرا که در تیر شهروندان بیشتر از 20 روز تردد رایگان استفاده کرده و باید اجازه دهیم یک فصل از اجرای طرح بگذرد و سپس نتیجه نهایی را اعلام کنیم.
این اظهار نظرها و نظرات موافق و مخالف ادامه داشت تا اینکه سردار سیدکمال هادیانفر رئیسپلیس راهور ناجا به آخرین نتایج بررسی طرح جدید ترافیک در حلقه دوم توسط کارشناسان پلیس راهور تهران بزرگ اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت ترافیک در پایتخت وضعیت مطلوبی نیست و طرح کاهش آلودگی نه در ترافیک و نه در آلودگی تاثیر نداشته است.
وی گفت: بنابر تدبیر رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در جلسه نهایی با استماع اظهارنظر کارشناسان تصمیم گرفته شد مراتب در نامهای با امضای فرمانده تهران بزرگ خطاب به شهردار محترم تهران ارسال شود؛ صراحتا در این نامه تاکید کردهایم که این طرح، مساله ترافیک تهران را مرتفع نکرده است؛ ضمن آنکه گره ترافیکی، افزایش سفر و آلودگی هوا بوجود آورده است؛ ضمن آنکه برای مردم نیز بار مالی ایجاد کرده است.
سردار هادیانفر با تاکید دوباره بر این مطلب که آن چیزی که اصرار شهرداری است بیشتر به خاطر پول است نه مدیریت ترافیک، اعلام کرد: به هر حال اجرای این طرح درآمد زیادی را برای شهرداری دارد و طبیعی است که شهرداری مصر به اجرای آن باشد.
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به دیگر پرسش در این خصوص که مسوولان شهری عنوان میکنند که پلیس فقط یک رای در شورای ترافیک دارد و نظر پلیس نمیتواند اجرای طرح را متوقف کند اعلام کرد: مدیریت ترافیک با پلیس است و این موضوع را قانون تکلیف کرده است؛ در بحث تردد و ترافیک، پلیس مسوولیت دارد و آخرین نظرات و کارشناسیها را پلیس ارائه خواهد داد.
وی گفت: ما منتظر جواب شهردار تهران به نامه فرمانده پایتخت خواهیم بود؛ اگر در ایفای مدیریت ترافیک، کاهش آلودگی و احقاق مردم کاری انجام نشود حتما جلسه شورای عالی ترافیک با حضور وزیر کشور انجام خواهد شد.
سردار هادیانفر در پاسخ به سوال بعدی در این خصوص که اصلاحات مدنظر پلیس برای اجرای بهینه محدودیت در طرح کاهش چیست؛ اظهار داشت: انتقادی که هم اینک در این طرح داریم این است که مردم در طول هفته یک و نیم روز میتوانند در محدوده تردد کنند و بقیه روزهای هفته نیز با پرداخت پول آزاد بوده و هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد؛ این شرایط خودش حاکی از بحث درآمدزایی است و معلوم است که درآمد بیشتر مدنظر است و مدیریتی در این بین وجود ندارد.
وی گفت: ما میخواهیم تعداد 4 میلیون را تقسیم بر یک سوم کنیم و در ادامه ماده 18 را اعمال کنیم؛ یعنی تردد را از یک و نیم روز به دو روز افزایش داده و مازادش را اعمال ماده 18 کنیم؛ البته برای اوضاع اضطراری شهروندان نیز حقهایی را قائلیم؛ یعنی میتوانند به طور محدود طرح را خریداری کرده و وارد طرح شوند.
سردار هادیانفر بار دیگر تاکید کرد: طرحی که هم اکنون در حال اجرا است به دلیل کسب درآمد است و صلاحی برای ترافیک و مردم ندارد.
حال باید منتظر ماند و دید که پاسخ اولتیماتوم پلیس به شهرداری تهران چه میشود؛ آیا شهرداری کوتاه میآید و همه چیز ختم به خیر میشود یا این دعوا ادامه پیدا میکند و پای وزیر کشور را به مساله ترافیک کلانشهر تهران باز خواهد کرد.