اوج خلوص، اوج رضا و اوج تسلیم در اصحاب سیدالشهدا(ع) هست. خود حضرت هم محور این بلای عظیم هستند و این بلای عظیم را با اخلاص و رضای خودشان به مقصد رساندند، همین است که عالم با اخلاص سیدالشهداء(ع) راه میرود.
این نزدیک دیدن هم به معنای این است که یک تحولی در معرفت ما پیدا بشود و ما از یک افق بالاتری به عالم نگاه بکنیم از آن افق فاصلهها کوتاه میشود؛ اما اگر از افق پایین خودمان به عالم نگاه کردیم فاصلهها خیلی دور است.
فقط توحید محور رفع نزاع است. بهشتیها با هم جنگ ندارند؛ بلکه جهنمیها با هم جنگ دارند و بین بهشتیها و جهنمیها هم نزاع است. نه نزاع بهشتیها و جهنمیها تمام میشود و نه نزاع جهنمیها با هم؛ و این نزاع مستمر است.
روابط اخلاقی مومنین براساس محبت امام است و روابط تشکیلاتشان هم بر اساس اخلاق کریمه است؛ چون یکی از ارکان سازمانی اخلاق است. خُلق است که تبدیل به اخلاق سازمانی میشود و همه حساسیتها بر مدار امام شکل میگیرد و هر کجا که نگاه بکنید صبغه الله است.
در شهر دینی شهری است که مدارش جریان توحید و ولایت حقه است و البته باید شرایع هم عمل بشود اینها توجیه نشوند، کسی که از اروپا برگردد و گوید: آنجا اسلام است و مسلمانی نیست و اینجا مسلمانی است و اسلام نیست
یکی ولایت خدای متعال است که از طریق معصومین در عالم جاری میشود و یکی هم ولایت جبهه مقابل یعنی طاغوت و آن کسانی است که بنای طغیان را در عالم گذاشتند و طغیان را در عالم گسترش میدهند. آنها هم برای خودشان یک دستگاهی دارند و کفار را تدبیر و سرپرستی میکنند.
انسانی که به امام متصل میشود، صفات و برکات امام در وجودش نازل میشود و این همراهی اگر به کمال رسید، «ان یبلغنی المقام المحمود لکم عندالله» است؛ یعنی مقام دستگیری پیدا میکند و میتواند دیگران را هم به سرچشمه حیات یعنی به امام وصل بکند.
این کتاب الهی، یک طرح جامعی است که یک بخش آن اداره جوامع بشری است. وجود مقدس نبی اکرم با این طرح، عالم را به سمت خدا پیش میبرند و عالم را اداره میکنند. ما هم به بخشی از این طرح میتوانیم راه پیدا بکنیم.
آیت الله میرباقری گفت: تفکیک جبهه حق از باطل بوسیله صحیفه الهی رسول و امام اتفاق می افتد. امام معصوم همان صحیفه الهی است که باید توسط رسول الهی تلاوت شود تا حق آشکار شود.