نغمه مستشار نظامی از شاعران کشور همزمان با سالگرد قیصر امین پور شعری همراه با یک عکس را منتشر کرده است.
با تصمیم مسؤولان شهرداری منطقه ۲، میدان قیصر امین پور به چهارراه تبدیل شد.
نخستین روز از اولین اردوی دختران دوره هفتم آفتابگردانها، عصرِ یکشنبه با حضور اساتید و کارشناسان شعر، در مجتمعِ آدینۀ تهران آغاز شد.
حسین قرایی گفت: زندگی و زمانه حسین اسرافیلی در کتاب «حوالی روشن صدا» توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار نشر خواهد شد.
همزمان با دومین سالروز درگذشت زندهیاد حمید سبزواری تعدادی از سرودههای منتشرنشده از پدر شعر انقلاب که یکی از این اشعار در سوگ زندهیاد قیصر امینپور است منتشر می شود.
رضا اسماعیلی گفت: شعر آیینی الزاماً نباید موضوع دینی داشته و در ستایش بزرگان دینی و مناسبتهای مذهبی سروده شده باشد، بلکه پیشتر و بیش تر از موضوع دینی، باید «موضع» دینی داشته باشد.
«زنده تر از تو کسی نیست» عنوان نخستین دفتر غزلی است که با محوریت امام خمینی(ره) به همت رحیم زریان از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شده و قرار است روز چهارشنبه همزمان با شب میلاد امام حسن(ع) رونمایی شود.
چهل و سومین «شب شاعر» با پاسداشت میرهاشم میری برگزار خواهد شد.
کتاب «گفتوگوهای بیگفتوگو»، شامل یادداشتهایی از زندهیاد قیصر امینپور به کوشش انتشارات کتاب آبی برای نخستینبار در سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران توزیع شد. اسماعیل امینی، شاعر و پژوهشگر، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده، به ویژگیهای این کتاب پرداخته و نوشته است: کتابی از یادداشتهای قیصر امینپور برای نوجوانان پنج نامه و یازده یادداشت از قیصر امینپور در کتاب «گفتوگوهای بی گفتوگو» فراهم آمده است. این کتاب را انتشارات کتاب آبی منتشر کرده است. پنج نامه در آغاز کتاب است که خطاب به خواهری ناشنواست. این نامهها هم از نظر شیوایی نثر، دلانگیز است و هم از نظر ژرفنگری و اندیشه و عاطفه، بسیار ارزشمند است. نگاهی نافذ به مفاهیم بنیادین زندگی انسانی و ارتباط عقلانی، عاطفی و فطری انسان با آشکار و نهانِ هستی. این نامهها و یادداشتهای یازدهگانۀ کتاب از موضوعاتی مهم چون توحید و جبر و اختیار و فلسفۀ آفرینش و عبادت و رستاخیز و شناخت معنوی، حرف میزنند؛ با این حال، نه به بهانۀ دشواری موضوع دچار پیچیدگی شدهاند و نه به خاطر سادهگویی و رسایی، به ورطۀ سطحینگری و سهلانگاری افتادهاند. این یادداشتها در مجلۀ سروش نوجوان منتشر شده است. در آن سالهایی که قیصر امینپور، سردبیرش بود؛ بنابراین مخاطب اصلی آنها، نوجوانانند؛ اگر چه این نوشتهها برای بزرگترها، نیز خواندنی و به یاد ماندنی است. یادداشتهای کتاب «گفتوگوهای بیگفتوگو» الگوی مناسبی است برای شیوۀ نوشتن در نشریات نوجوان. هم از نظر نوع نگارش و هم از نظر نوع نگاه و زبان و بیان. نویسندۀ این متون، از فرازِ دانایی و بیانِ پند و اندرز، فرود آمده است و بر بساطِ دوستی و همدلی با مخاطبانِ نوجوان، نشسته است و با آنها حرف میزند. انگار معلمی با تجربه است که لباس دانشآموزی پوشیده و همراه بچهها به مدرسه و کوه و دشت و صحرا و خیابان میرود و میآموزد؛ یعنی هم یاد میگیرد و هم یاد میدهد.
انتشارات کتاب آبی با دو اثر جدید از زندهیاد قیصر امینپور در سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.
نشست رونمایی و نقد کتاب «سبکشناسی هنر انقلاب اسلامی» روز سهشنبه 28 فروردینماه با حضور شخصیتهایی همچون احمد تمیمداری، مرتضی حیدری و حمید شکارسری و با حضور محمدرضا وحیدزاده، مولف این اثر در حوزه هنری برگزار شد.
در ششمین قسمت از ویژه برنامه «پرتره»، پرترهای از قیصر امینپور شاعر برجسته کشور روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.
فصل دوم ویژه برنامه «پرتره»، از 21 فروردین به مناسبت هفته هنر انقلاب روی آنتن شبکه مستند میرود.
«سربداران عشق» سرودههایی در رثای سرداران شهید دفاع مقدس است که در قالبهای مختلفی سروده شده است. سادگی و عدم تظاهر مهمترین ویژگی این مجموعه شعر است.
ناصر فیض با بیان اینکه طنز اجتماع اضداد است، گفت: طنز عموماً یک دغدغه اجتماعی را هم بیان میکند؛ در حالی که در فکاهی اینگونه نیست.
حمیدرضا برقعی معتقد است: شعر آئینی از شعر عاشقانه پیشی گرفته و جلوتر است چرا که شعر عاشقانه در حسین منزوی تمام شد.
رئیس حوزه هنری با بیان اینکه انقلاب اسلامی معجزه الهی بود، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی به ملت ایران هویت جدیدی داد.
شاعر برجسته کشورمان با اشاره به ضعف جامعه دانشگاهی در عرصه پژوهش گفت: گواهی میدهم پژوهشهای دانشگاهی درباره قیصر امینپور هیچ کدام هیچ نسبتی با تفکرات و شعر او ندارند.
آیین رونمایی از ترجمه انگلیسی گزیده اشعار قیصر امینپور، طاهره صفارزاده، سلمان هراتی و بررسی هرمنوتیک خدا و قرآن در شعر فارسی با نام «فقه الله اکبر» در حوزه هنری برگزار شد.
محمدکاظم کاظمی در یادداشتی مینویسد: به راستی ما قیصر امینپور را فقط از این روی دوست داشتیم که شاعر خوبی بود؟ مسلماً این بود، ولی تنها همین نبود. شاعر خوب بودن و در عین حال انسان خوب بودن، کمتر نصیب کسی میشود.