هرچند بارها درباره شمار اندک فیلمهای عاشورایی در ویترین سینمای ایران سخن گفته شده اما نکته مهمتر روند نزولی استقبال مخاطبان از همین تولید معدود طی ۴ دهه گذشته است.
صالح: بعد از ساخت سفیر قصد داشتم فیلم مختار را بسازم اما در آن زمان یعنی سالهای ۶۳ و ۶۴ مسئولان صدا و سیما و ارشاد معتقد بودند که مختار شخصیت مسئلهداری در تاریخ اسلام است و نمیتوان فیلم وی را ساخت.
فریادهای مرحوم ایرج قادری وسط حیاط وزارت ارشاد که میگفت میخواهد کار کند اما نمیگذارند را مگر سینما فراموش میکند؟سعید راد چه گناهی مرتکب شده بود که وی را مجبور به مهاجرت کردند.
فیلم سینمایی «تبعیدی ها» به کارگردانی جهانگیر جهانگیری چهارشنبه ۳ شهریور از شبکه پنج سیما پخش می شود.
مسعود کیمیایی جایی گفته بود در بین بازیگران سینما، استایل فرامرز قریبیان، آمریکایی است. حالا در فیلم حاتمیکیا مشخص میشود که فرامرز قریبیان در 78 سالگی تا چه اندازه برازنده یک قهرمان پیر در فضایی شبیه به فیلمهای وسترن است. چیزی شبیه به کلینت ایستوود در فیلم نابخشوده.
دو کارشناس سینمایی از حاشیههای جشنواره فیلم فجر انتقاد کردند.
عدم حضور تهیهکننده و عوامل فیلم خوب «روز صفر» در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به بهانه اینکه چرا برخی افراد معترض یا قهر کننده با جشنواره مورد داوری قرار گرفتهاند، باعث تعجب، حیرت و تاسف بود.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، نسبت به انتقادات روز گذشته ابراهیم حاتمیکیا از وزارت ارشاد، توضیحاتی را ارائه کرد.
کارگردان، عمداً فیلم را به زبان ترکی ساخته تا عقاید فمینیستی خودش را در آن خطۀ مردسالار ترویج کند. وگرنه اقتضای قصه به جغرافیای آذربایجان ربطی ندارد.
آخرین ضربه تقدیر به رحمت، یعنی مرگ پسرش و از بین رفتن محصول کشاورزیاش، همان باد تندی است که به رحمت میخورد و او خودش را رها میکند تا جهان صدایش را بشنود.
هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا برگزار شد.
«خورشید» مجید مجیدی از جنس سینمای دیگر است. فرق سینمای مجیدی با مابقی فیلمسازان اجتماعی در این است که کسی نمیتواند فیلمهای مجیدی را کپی کند و شبیه او فیلمی بسازد.
برای هنرمندی که عنوان «مولف» را یدک می کشد، «بهروزرسانی» ذهن یک امر واجب است، وگرنه کار به درجا زدن و رخوت و هبوط فکری می کشد و در بهترین حالت کار هنرمند به «ادای دین به خود» می رسد.
دوگانگی در آثار حاتمیکیا تبدیل به یک بحران تماتیک شده است. فیلم خروج وسترن است یا فیلم جادهای؟! فیلم گفتمانی است یا فیلم تقابلی؟! حکومتی است یا حاکمیتی؟! طرفدار رئیس جمهور است یا طرفدار کشاورز؟
فیلم سینمایی "خروج" حاتمیکیا برای هنرمندان در چارسوی فجر اکران میشود؛ فیلمی متفاوت از کارگردان آژانسشیشهای که برشی از آن بیرون آمده است.
«خروج» یک «فرامرز قریبیان» دارد که با آن گریم درست و حسابی اش پتانسیل بالای برای عمق بخشیدت به هر شخصیتی را دارد.
«قاتل و وحشی» دچار مشکلات مالکیت شد، «عنکبوت» در فهرست رزرو در اولویت آخر قرار گرفت و فیلم «مجبوریم» رضا درمیشیان هم انتخاب نشد.