حلقه وصل: محمد حسین رجبی دوانی شامگاه شنبه در جمع دانشجویان طرح ولایت دانشگاه فردوسی،گفت: عدالت و مصلحت با حکومت و حاکمیت معنا پیدا می کند.
استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در زندگی عادی ما چنین چیزی مطرح نیست و با اساس حاکمیت معنا مفهوم پیدا می کند و تنها حاکمیت مورد اعتقاد ما که آن حاکمیت رسول خدا است که در صدر اسلام است و غیر از آن در عصری که عنایت کرده است و زندگی حق و مشروع ولایت حاکمیت کرده مورد نظر است و ما در حوزه این سه مقطع بحث می کنیم.
وی با بیان اینکه در زمان رسول خدا حکومت که اداره جامعه بر مبنای عدل است، افزود: مواهب الهی نعمتهای الهی توسط حکومت بهطور برابر در اختیار تمام افراد جامعه قرار بگیرد، در انسانیت همه مساوی و برابر هستند و اینکه حق و حقوقی در این دنیا دارند همه یکسان هستند و حکومت تمام حق و حقوق انها را به درستی پزداخت کند و در اختیار انها قرار دهد. عدالت اجتماعی و اقتصادی اساس حکومت در اسلام است.
رجبی دوانی ادامه داد: امیرمومنان پس از قتل خلیفه سوم، چون به ولایت خیانت شده و بحث حاکمیت ولایت موضوعیت نداشت وقتی مردم رو به ان وجود مقدس کردند عدالت رو در دو مطلب بیان میکنند یکی مردم حاضر شدند و از او میخواهند رهبری را بر عهده بگیرد و دوم اینکه عهد و پیمانی که خداوند از علما گرفته است و نباید شاهد سیلی ظالمان و فقر و محرومیت مظلومان باشد و این دو عامل باعث به دست گیری حکومت به دست امیرمومنان است.
استاد دانشگاه با بیان اینکه حضرت علی(ع) در حال وصله کردن کفش خود بودند، افزود: ابن عباس به حضرت گفتند، این چیست که دوباره وصله میکنید و چقدر پیش شما ارزش دارد، فرمود به خدا سوگند حکومت بر شما پیش من از این بیارزشتر است مگر اینکه بتوانم حقی را احقاق و حق مردم را به آنان بدهم و عدل جاری و پیاده کنم.
وی با بیان اینکه اساس حاکمیت عدل است اضافه کرد: حاکمیت و حکومت باید با عدل گسترش پیدا کند و عدل را باید سرلوحه امور خود قرار دهد.
رجبی عنوان کرد: گاهی اوقات مصلحت هایی ایجاب می کند که عدالت به معنای تساوی و برابری حقوق افراد نادیده گرفته شود البته نه اینکه نادیده گرفته می شود درواقع امر همان مصلحت اندیشی عین عدالت است.
رجبی دوانی با بیان اینکه زمان پیامبر ما کرامت انسانی اصل قرار گرفته بود و مردم مورد توجه قرار داشت، گفت: هیچکس به سبب قومیت نژاد و خاندان برتری نداشته و اقای قرشی با برده دیروز حبشی در منظر پیامبر عظیم شان ما یکسان هستند.
وی افزود:هیچکس نمیتوانست بهخاطر سوابق اسلامش و سوابق خانوادگی و قومیتش احساس برتری به دیگران داشته باشد و در مسؤولیتهایی که پیامبر ما به اصحاب خود واگذار میکرد و عدالت را چنان اجرا و به شکل دقیق پیاده میکرد که یک موقعی فردی فرماندهی سریه را به عهده دارد و موقعیت دیگری خود آن فرمانده سرباز فرد دیگری میشود، که دیروز سرباز وی بوده است برای اینکه توانایی و رشد استعداد به همه داده شود.