به گزارش حلقه وصل، دوشنبه 11 بهمن، خانه خلاق تم به بهانه بازدید از نمایشگاه الگونما میزبان چند تن از مدیران و همکاران خانههای خلاق و نوآوری بود. این نمایشگاه، با محوریت سبک زندگی و صنایع فرهنگی کاراکترمحور، به بررسی تخصصی وضعیت امروز ایران و جهان در حوزۀ مرچندایز میپردازد. در الگونما با محبوبترین کاراکترهای خارجی که محصولات جانبیشان با حجم بالا در بازار ایران عرضه میشود روبهرو هستیم.
در این بازدید مهدی یوسفوندی، مدیرعامل خانۀ تم، به اهمیت تولید محصولات و ارائۀ خدمات جانبی که میتوانند در کنار یک کاراکتر قرار بگیرند و به رشد آن کمک کنند پرداخت و گفت: «خانههای خلاق به علت ماهیت فعالیتهای خود میتوانند بهترین تسهیلگران مشاغل مختلف این حوزه باشند.»
وی همچنین به مسیر طولانی کاراکترهایی که امروز برای کودکان و نوجوانان ما محبوبتر از کاراکترهای داخلی شدهاند اشاره داشت و تاکید کرد: «ما نمیتوانیم انتظار نتایج زودبازده و با اتکا بر توان مجموعههای محدود در این عرصه داشته باشیم. به همین دلیل است که در بحث تجاریسازی محتوا، عزم کردیم که از تمام ظرفیتهای موجود محتوایی در صنایع خلاق کشور استفاده کنیم و طرحهای مشترکی تدوین کنیم که منفعت مادی و معنوی همۀ بازیگرانش در آن تعریف شده و شفاف باشد .»
در حین ارائۀ نمایشگاه توسط حسینی، دبیر نمایشگاه الگونما و رئیس هیئت مدیره مجمع ایراننوشت، ضمن توضیحات تخصصی در حوزۀ صنعت بازارپردازیِ کاراکتر، به دستاوردهای مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی در طی ده سال گذشته با استفاده از کاراکتر برای نوشتافزارهای ایرانی اشاره شد. این تجربۀ موفق نشان میدهد که علیرغم مسیر طولانی پیش رو و نیاز به همافزایی، خصوصاً در بین نهادهای مردمی و خصوصی، میتوان بسیار به آینده امیدوار بود.
سیدمهدی سادات، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به عنوان مهمان ویژۀ این گردهمایی، با اشاره به اهمیت ذائقهسنجی و نهادسازی در ارائهها تاکید کرد: «در بحث ذائقهسازی بسیار مهم است که مسیر مشخص و با بازۀ زمانی بلندمدت برایش طراحی شود. چون زمینۀ فکری و اعتقادی مردم ما مشترک است و تغییرات فرهنگی باید آرام پیش برود تا ماندگار شود، اگر آهسته جلو برویم قطعاً به نتایج بهتری میرسیم. نباید فکر کنیم بحث کاراکتر تنها مرتبط با کودک و نوجوان است. در دهههای اخیر گرایش بزرگسالان به انواع کاراکتر در موضوعات مختلف روزبهروز بیشتر میشود. ما نمیتوانیم چشممان را روی بزرگسال ببندیم و فقط به کودک و نوجوان در این خصوص بها دهیم.
مدیرعامل خانه خلاق تم نیز در تایید این سخن گفت: «یکی از مباحث استراتژیک خانه خلاق و نوآوری تم همین موضوع است که اگر امروز تمایلِ بزرگسالان به گیم، انیمیشن، کمیک، اکشنفیگور و سایر محصولات کاراکترمحور زیاد شده تا چه حدی درست است که برای حمایت از کسبوکارهای این صنعت مرز سنی بازار هدفشان را محدود به کودک و نوجوان بدانیم؟»
یاسر قرائی از خانۀ خلاق و نوآوری راه ابریشم، فعال در حوزۀ فناوریهای آموزشی، نیز پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه به عنوان بخشی از نمایشگاه اینوتکس برای معلمان و مربیان را دادند و اشاره کردند: «برخی از فعالان آموزشی مرتبط با خانه خلاق راه ابریشم، برای اثرگذاری آموزشی دقیقاً از کاراکترسازی و تولید عروسکهای این کاراکترها استفاده میکنند که صرفاً همین یک قلم کالای برآمده از کاراکتر متقاضیان زیادی دارد.»
دیگر مهمانانی که در این برنامه شرکت کردند:
خانه خلاق و نوآوری ب
خانه خلاق و نوآوری گام نو
خانه خلاق و نوآوری ایلسا
خانه خلاق و نوآوری تابناک
خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم
شرکت نمو کودکان ایرانیان (نموبال)
تیم بازیکارا (از تیمهای مستقر در خانه خلاق تم)