حلقه وصل: از جمله ویژهبرنامههای جشنواره فیلم فجر، برنامه سینمایی «هفت» است که مانند سالهای گذشته از شبکه سه پخش میشود. این برنامه که در آستانه جشنواره همواره با حساسیتهایی در پخش و انتخاب مجری همراه بوده است، امسال برخلاف روال سالهای گذشته به شکل تولیدی به روی آنتن رفت.
شب گذشته در قسمت «میز نقد» برنامه تلویزیونی هفت، فیلم سینمایی «لباس شخصی» با اجرای مسعود فراستی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
فیلم سینمایی «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و سرمایهگذاری موسسه اوج ساخته شده است. این فیلم ایرانی در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. این فیلم که اثری تاریخی-سیاسی است، به اتفاقات دهه شصت و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران میپردازد و در خلاصهی داستانی آن چنین آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصیها بیشتر شک کن!».
فهرست بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، نجلا نظریان، مهیار شاپوری، احمد لشینی، کیوان محمود نژاد،شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، علی فرهاد زاده و ماهمنیر بیطاری.
در ادامه اظهارات کارشناسان این برنامه در میز نقد فیلم سینمایی «لباس شخصی» آمده است:
ناصر هاشم زاده
لازم است حتما به این مقطع تاریخی پرداخته شود. بسیاری از استعدادهای ما در آن زمان به مسلخ برده شدند. این فیلم پرداخته به این تجربه. آیا توانسته از پس این قضیه برآید؟ دوستان چندسالی در این مورد تحقیق کرده اند. شخصیت کیانوری در فیلم کاریکاتور است. ما باید خطر کودتا را در فیلم ببینیم چیزی که در فیلم نیست. فیلم المان های لازم سینمایی را سعی کرده داشته باشد اما این ها کافی نیست. اگر ما اطلاعات کافی از افضلی و کیانوری نداشته باشم از فیلم چیزی متوجه نمی شوم. تا بیایم شخصیت اصلی فیلم را بشناسیم زمان زیادی طی میشود.
محمدتقی فهیم
مساله فیلم لباس شخصی حزب توده است. حزبی که در تاریخ معاصر ایران حضور داشته است. یک سمبلی از خدمت و خیانت است. همیشه سوژه ها در زمانی عینیت میابد که در جامعه وجود داشته باشد. ما باید در سینما آدمهایی را بسازیم که با ساخت آن ها شخصیت ها معرفی شود. مشکل من با فیلم در روایت آن است. پاشنه آشیل فیلم در روایت آن است. جسارت عنصر اصلی سازنده فیلم است. تا زمان توفیقی فیلم سرگردان است. فیلم به نظرم نیازهای اولیه فیلم را دارد و قوت فیلم این است که با بازیگرهای ناشناخته یک موضوع مهم را روایت میکند اما افتتاحیه خوبی ندارد.
مسعود فراستی
همه افراد در آن دوره به نحوی تحت تاثیر حزب توده بودند. حزب توده از اول وابسته نیست و متمایل به مارکسیست است. حزب توده از انقلاب جا میماند.
فیلم کار سیاسی خوب با ما نمیکند. ما سنت سینمای سیاسی در ایران نداریم. نکته بعدی این است که دوربین از درون دارد فیلم و موضوع را بررسی میکند. باید بدمن غیر از کنشگر بودن جذاب باشد تا قهرمان جذاب شود. این از آن نکاتی است که بچه های سینمای سیاسی باید به آن توجه کند. باید شخصیت اول چنین فیلم هایی سمپاتیک باشد. در زمانی که سینمای ما مسئله ندارد، این فیلم مسئله دارد.
بنابراین گزارش، «هفت» در ایام جشنواره فیلم فجر با اجرای محمدحسین لطیفی هر شب ساعت 24 در همان دکور به روی آنتن شبکه سه سیما میرود که پژمان کریمی به عنوان مجری میز رسانه، محمدرضا مقدسیان کارشناسی میز مستند و فیلم کوتاه و مسعود فراستی مجری میز نقد خواهند بود.