مدیر مسئول مؤسسه قرآن و عترت یاران سبز موعود که یکی از این مجموعه هاست در گفتگوی اختصاصی با حلقه وصل گفت: باید ذائقه مردم را به سمت محصولات ایرانی-اسلامی تغییر داد.
حجت الاسلامی امینی مدیر مسئول موسسه قرآن و عترت یاران سبز موعود در این گفتگو گفت: چندسالی است به دلیل ورود لوازم التحریر با طرح های غربی، ذائقه مردم دچار تغییر شده و به سمت سوپر استارهای غربی، به همین دلیل برای جذب مردم و ترغیب به استفاده از محصولات ایرانی-اسلامی در وحله ی اول باید ذائقه مردم را تغییر داد.
امینی با بیان اینکه گام اول در تغییر ذائقه مردم، عادت دادن چشم مردم به محصولات ایرانی-اسلامی است افزود: متأسفانه سالهای متمادی محصولات ایرانی-اسلامی در بازار یافت نمی شد و یا ما، تبلیغ آنها را در رسانه ها نمی دیدیم و مردم آن را در بازار نمی دیدند. الحمدالله در چند سال اخیر به همت فعالان فرهنگی دفاتر تولیدی با سبک ایرانی-اسلامی به شهرها و استانها آمد و در معرض دید و خرید مردم قرار گرفت و استقبال خوبی هم از سمت مردم صورت پذیرفت و کم کم مردم به سمت این محصولات روی آوردند. ان شاء الله در سالهای آتی این عمل باعث تغییر ذائقه مردم شود.
وی همچنین با ابراز نگرانی از عدم وجود فیلم و انیمیشن های تولیدی جدید گفت: عدم وجود کاراکترهای انیمیشنی و فیلمی جدید باعث تولید دفاتر تکراری می شود که خود این موضوع باعث برگشت ذائقه مردم به محصولات دیگر از جمله محصولات با طرح های غربی خواهد شد.
نقش و جایگاه اولیا در تولید محصولات ایرانی اسلامی
عبدالکریم علیزاده فعال فرهنگی و مسئول مؤسسه میثاق نیز گفت: مردم باید از فروشندگان محصولات ایرانی-اسلامی را مطالبه کنند
وی در گفتگو با حلقه وصل با اشاره به اینکه نمایندگی انحصاری نوشت افزار قاصدک در گیلان دارند گفت: به نظر بنده چند ضرورت در عرصه کار فرهنگی در حوزه نوشت افزار وجود دارد که در چند بخش عرض می کنم:
اول اینکه ضرورت نوشت افزار ایرانی-اسلامی را باید بفهمیم؛ همانطور که ما می گوییم محیط زیست و آلودگی آن برای ما مهم است عنوانی داریم به نام “محیط زیست فرهنگی” که آلودگی آن نیز باید برای ما مهم باشد. این یک ضرورت است. یکی از اساسی ترین محیط هایی که دانش آموزان در آن زیست می کنند، مدرسه و نوشت افزارهای آنهاست و اگر این محیط به ضدارزش ها آلوده شود عملاً آلودگی ای رخ می دهد که به دست خودمان به وجود آمده است در بزرگسالی نیز به روی فرزندانمان اثراتی خواهد داشت.
دوم اینکه تشتت در تولید یکی از آسیب های موجود در نوشت افزار های ایرانی-اسلامی است یعنی ما تولید کنندگانی داریم که تولیدشان با دید منطقی و تحلیلی نسبت به بازار نیست. مثلاً این که دفتری با عکس شهدا تولید شود خیلی خوب است و محل مصرف شخصی دارد اما از بین ۱۰ الی ۱۲ شرکتی که داریم ۵ شرکت بیایند و کار شهدا تولید کنند مشابه با هم،خب این حرکت لزومی ندارد؛ این شرکت ها باید در حوزه های مختلفی وارد شوند و تولیدات منحصر به فردی داشته باشند. این نیز مشکلی دیگر است.
و نکته سوم اینکه مسئله ی توزیع محصولات از مسیر منطقی مشکل بعدی این حوزه است. متأسفانه فروشندگان در بازار، این گونه محصولات را نمی پذیرند. آن هم به بهانه هایی که، “مردم این محصولات را نمی خرند” یا این که “قیمت ها بی خودی گران است” و حرف هایی این چنین؛ و خیلی راحت جلوی عرضه اینگونه محصولات گرفته می شود. بنظر بنده راهکاری که وجود دارد مطالبه گری مردم است، مردم باید به فروشگاه رفته و از فروشنده این گونه محصولات را درخواست کنند. در واقع توزیع کننده به عنوان بخشی از حلقهی این محیط زیست فرهنگی، با مشکل روبرو است.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی آفتاب نهان نیز گفت: آنچنان که جبهه باطل در مقابل ما منسجم است، جبهه حق منسجم نیست
مهدی حقی فعال فرهنگی و مدیر موسسه آفتاب نهان که در عرضه محصولات فرهنگی فعال است گفت: ما امروز در جنگ فرهنگی نیاز به انسجام جبهه فرهنگی داریم، و این یک نیاز اصلی است؛ و اگر فراهم نشود قطع به یقین در این تقابل شکست خواهیم خورد.
حقی در ادامه این گفتگو با حلقه وصل افزود: بعد از جنگ تحمیلی که کشور اسلامی ما به واسطه ی اعتقادات شیعی مورد آماج حملات دشمن و اتحاد دشمن در مقابل ایران قرار گرفت بعضی گمان بردند که جنگ تمام شده و دیگر عرصه، عرصه سازندگی است و دیگر نیازی به فکر کردن و جبهه گیری در مقابل دشمن نیست.
تلاش برای فرهنگ سازی در میان دانش آموزان
حقی در ادامه گفت: امّا نکته اینجاست که باید اذعان داشت جنگ تمام نشده و فقط عرصه عوض شده، اگر دیروز جسم مردم در مقابل توپ و تانک بود، امروز روح و اعتقادات این ملت به واسطه حملات سنگین فرهنگی مورد تهدید است. حال این حملات گاهی در حوزه نوشت افزار، گاه در حوزه عفاف و حجاب، به هر صورت آن چیری که هدف دشمن قرار گرفته روح و اعتقادات مردم است.
وی ادامه داد: یکی از عرصه های حمله دشمن مباحث فرهنگی-تربیتی کودکان و نوجوانان است که از ابزارهای مختلفی دشمن برای این کار استفاده می کند؛ از نرم افزارها و بازی های موبایل تا فضای مجازی و رسانه و هنر و … و در نهایت نوشت افزارها که تکمیل کننده پازل های تربیتی و فرهنگی و تلقین فرهنگ غلط خودشان در روح مردم است. تا جایی که حضرت آقا مطالبه مؤکدی کردند که این المان های بتمن، باربی و با اسفنجی که جزو نمادهای غربی هستند از روی دفاتر و میز کودکان که نهال های تازه و رو به رشد و آینده ی کشور اسلامی هستند برداشته شود.
حقی در ادامه با اشاره به مصداق هایی افزود: به عنوان مثال باب اسفنجی نماد یک زندگی غربی است. شما در این کارتون شما می بینید که باب اسفنجی حیوان خانگی نگه داری می کند؛ غرب به واسطه همین نمادها و سوق دادن فرزندانمان به سمت آموزش این فرهنگ غربی منویات خود را محقق می کند.
حال نکته اینجاست که: اولاً بدانیم جنگ در عرصه فرهنگ همچنان ادامه دارد و آنها با دقت دارند رصد می کنند. یکی از ابزارهای مهم در این جنگ هم همین نوشت افزارها و المان های موجود در آن است. ثانیاً آنچنان که جبهه باطل در برابر ما منسجم است و دشمنی می کنند متأسفانه به همان اندازه جبهه حق منسجم نیستند.
وی در انتها گفت: ما امروز در جنگ فرهنگی نیاز به انسجام جبهه فرهنگی داریم، و این یک نیاز اصلی است؛ و اگر فراهم نشود قطع به یقین در این تقابل شکست خواهیم خورد. لذا بدانیم اگر می خواهیم در این جنگ به پیروزی دست یابیم، تنها راه انسجام است و در این راه اولاً شناخ نیروهای خودی یعنی شناخت جبهه حق و ثانیاً تلاش در جهت هم افزایی باید صورت گیرد.