به گزارش سرویس استان های حلقه وصل، به همت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا صد و سی و پنجمین جلسه ی منبع شناسی و مرجع شناسی کتب عاشورایی در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر برگزار شد.
این جلسه با تلاوت زیارت عاشورا و آیاتی از کلام الله توسط قاری محترم جناب آقای سپهری صورت گرفت.
پس از آن مهندس عبدالکریم خاضعی نیا مدیر موسسه، متنی از کتاب «ایستاده بر قله ی فضیلت ها» جدیدترین نوشته دکتر سنگری برای شب شعر شیراز، به اسم «سنگ صبور» درباره حضرت عباس(ع) انتخاب کردند و دکلمه خوانی کردند.
در ادامه این نشت دکتر محمدرضا سنگری با روایتی از امام جواد(ع) سخنرانی خود را آغاز کردند: امام (جواد علیه السلام ): ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّهُ: الاْ نْصافُ فِى الْمُعاشَرَهِ، وَ الْمُواساهُ فِى الشِّدِّهِ، وَ الاْ نْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إ لى قَلْبٍ سَلیمٍ. فرمود: سه خصلت جلب محبّت مى کند: انصاف در معاشرت با مردم ، همدردى در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات.
در ادامه بررسی کتاب «رحمت واسعه» که جمع آوری سخنان جلسات خارج از درس آیت الله بهجت(ره) می باشد سنگری به اولین نکته ای که اشاره کردند مربوط به صفحه ۱۲۱ این کتاب که آمده است: هند همسر یزید، گفته است یزید شب ها می امد در زیرزمین خانه و سر را به دیوار می کوبید و پی در پی می گفت: «وَ مالِی و لِلْحُسَینِ/ مرا با حسین چه کار؟» یعنی چرا من با حسین این کار را کردم؟
سنگری در نقد این جمله گفت: این سخن دو وجه دارد یکی وجه ثبوتی و دیگری وجه سلبی.وجه اثباتی این سخن یعنی که یزید پیشمان شده بود و چند جلوه ی رفتاری او را در این باره می توانیم مثال بزنیم: رفتار نرم یزید با کاروان اسرا و ترحم و دلسوزی نسبت به آن ها.رفتار احترام آمیز با کاروان هنگام حرکت کاروان به مدینه بطوریکه اجازه دادند اسرا در کربلا توقف کنند. و پس دادن اموال مسروقه به کاروان از جمله سر مبارک حضرت اباعبدالله الحسین(ع).
وی اضافه کرد: وجه سلبی: یعنی رد کردن وجوه ثبوتی با تکیه بر دلایل دیگر نخست اینکه یزید، عبیدالله زیاد را به شهر شام دعوت کرد و به شکرانه این پیروزی یک میلیون درهم به او داد و او را تشویق کرد در حالیکه وقتی در کاخ بعد از سخنرانی حضرت زینب(س) که اوضاع کاخ به ضرر یزید عوض شد یزید گفت خدا لعنت کند پسر مرجانه را، من به کشتن حسین راضی نبودم، دوم حمله به مدینه یک سال بعد از واقعه ی عاشورا؛ یزید سه سال حکومت کرد و سه فاجعه را به بار آورد، سال اول حکومتش فاجعه ی کربلا، سال دوم واقعه ی حره و حمله به مدینه و سوم اینکه سال سوم حمله به مکه و به منجلیق بستن خانه ی خدا.
در ادامه این بحث، تحلیل های دیگری بر مطالب دیگر کتاب از جمله ص ۱۳۳ درباره نسبت دادن یک جمله به اباعبدالله(ع)، ص ۱۳۴ و…….. صورت گرفت و تحلیل و بررسی این کتاب در این جلسه به کار خود پایان داد.