سرویس تلنگر: در راستای تبیین و آسیبشناسی ترفندها و انتقادات معارضین و مخالفان حکومت اسلامی که مدعی هستند در جمهوری اسلامی ایران مباحث دینی و اعتقادی مانع ایجاد دموکراسی است و مردم ایران به خاطر تضاد دین و دموکراسی و رعایت مسائل دینی در رنج و سختی به سر میبرند، سلسه گفتوگوهایی با اساتید برجسته حوزه و دانشگاه انجام میدهیم.
در ادامه سلسله مباحث خود درباره بررسی و تبیین آفتها و آسیبهای جنگ نرم و تقابل فرهنگی دشمن با ارزشهای محوری اخلاقی و فرهنگی حکومت اسلامی، در این نوبت مجموعه شبهات و انتقادات گروه های معارض حکومت اسلامی و مردم سالاری دینی در دو موضوع عمده «امکان مدیریت و زعامت غیر مسلمانان در امور فرهنگی و اجتماعی حکومت اسلامی» و «نوع برخورد اسلام با حریم روابط زن و مرد در جامعه» پرداختهایم. در این زمینه با حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی شاهآبادی عضو هیأت علمی دانشگاه، پژوهشگر مطالعات قرآنی و یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه و دبیر همايش بين المللي حكومت علوي نگاهي پس از ۱۴ قرن، گفتگویی را انجام دادهایم، که قسمت دوم آن در زیر میآید:
حجت الاسلام شاهآبادی در قسمت قبل در پاسخ به این مطلب که پرسشهايی وجود دارد که اهل علوم اجتماعی غرب به گفته خود در برابر قائلان به مردمسالاری دينی (خواه ادعای محقق شدن آن و خواه امکان آن) عرضه میکنند، با تأکید بر اینکه بسیاری از معارضان و منتقدان عرصه اجتماعی حکومت اسلامی از درک حکمت و معرفت آیات و روایات عاجز هستند گفت: بسیاری از ادعاهای منتقدین مردم سالاری دینی در خصوص حکومت دینی و واگذاری فرهنگ و اخلاق جامعه به مخالفان، فرار رو به جلوست.
اجرای احکام جزایی در اسلام با احراز شرایط ویژه است
دبیر همايش بين المللي حكومت علوي نگاهي پس از ۱۴ قرن، در مقابل این شبهه که رسانههای معارض مطرح میکنند که چرا در اسلام احکامی به چشم میخورد که ظاهری خشن و مردم ناپسندی دارد و با ذات اجتماعی دین اسلام ناسازگار است، گفت: قبل از این که بخواهیم به این شبهه مهم و ظریف پاسخ بدهیم باید یک نکته را یادآور شد و آن این است که اگر میخواهیم اسلام را با سایر مکاتب و ادیان مقایسه کنیم باید میزان جامعیت و گستردگی و دقت احکام اسلامی را با سایر ادیان به آزمایش بگذاریم تا جوهره و خلوص هر دینی برای ما مشخص شود.
حجت الاسلام شاهآبادی در پاسخ به این شبهه که آيا اگر بيش از ۵۰ درصد مردم مخالف مجازاتهای خشن مثل قطع اعضای بدن باشند اين حکم از قوانين دموکراسی دينی حذف میشود؟؛ با تأکید بر اینکه طبق آیات و روایات شیعی اجرای هر حکمی به نظر و مصلحت ولیفقیه نیز بستگی دارد و ایشان میتواند یک حکم را بر اساس مصلحت جامعه تغییر داده و حتی آن را لغو کند گفت: یک نکته و سوال بسیار کلیدی وجود دارد که هیچگاه به آن به درستی نمیپردازیم. سوال این است که آیا اگر اسلام به معنای واقعی اجرا شود کار به جایی میرسد که یک زن عامل منافی عفت تحت شرایطی سنگسار شود و یا یک دزد تحت شرایطی دستش قطع شود.
وی با اعلام اینکه در احکام اسلامی قطع دست یک سارق زمانی صورت میگیرد که شرایط 25 گانه آن احراز شده باشد گفت: اسلام آنقدر به کرامت بشری و رعایت حقوق انسانی حساس و سختگیر است که دستیابی و اجرای یک حکم شرعی را به آسانی ابلاغ و اجرا نمیکند.
غرب با آزادی لجام گسیخته میان زن و مرد دچار پوسیدگی مفرط اخلاقی شده است
مدرس و پژوهشگر مطالعات قرآنی با ابراز تأسف از این مساله که در اجرای احکام اسلامی ضعف وجود دارد گفت: در دوران حکومت امام علی(ع) جوانی مرتکب عمل منافی عفت شد. یاران امام این جوان را نزد ایشان بردند. حضرت علی(ع) به ازای این جرم 25 ضربه شلاق به جوان زد. اما بلافاصله بعد از این اجرای حکم دستور داد که از خزانه بیتالمال زمینه ازدواج این مرد فقیر را فراهم کنند. این نمونه کامل اجرای احکام اسلام است. اگر اجرای اسلام به همان 25 ضربه شلاق مختوم شود نه تنها این جوان متنبه نمیشد، بلکه به گناهان بزرگتری گرفتار میآمد که به جامعه مسلمین ضرر میرساند و فراتر از این مباحث، در نظر بسیاری اسلام تلخ هم میآید و زبان انتقاد هم باز خواهد شد.
دبیر همايش بين المللي حكومت علوي نگاهي پس از ۱۴ قرن، در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار حلقه وصل در پاسخ به این سوال معارضین که «حجاب اجباری در ایران، زنان را از انجام بسیاری از فعالیتهای اجتماعی باز میدارد؛ برای نمونه زنان تنها در شرایط خاصی میتوانند به ورزش بپردازند. زنان ایرانی همچنین از رفتن به ورزشگاه ها منع میشوند و اجازه آوازخوانی در حضور مردان را ندارند در کل آیا حجاب، التهاب آفرین یا آرامش بخش جامعه است؟» به تشریح و بررسی حجاب و روابط میان زن و مرد از منظر اسلام پرداخت و گفت: متأسفانه در مورد مسائل اخلاقی بهویژه روابط و حریم میان زن و مرد شبهات بسیاری از سوی مدعیان آزادی و دموکراسی غرب مطرح است که باید با سعه صدر و اشراف و دقت کامل مطابق با آیات و روایات به صورت روزآمد به آنها پاسخ گفت.
حجت الاسلام شاهآبادی با تأکید بر اینکه اجرای درست احکام روابط میان زن و مرد باعث استحکام خانواده و آرامش بیشتر زن در اجتماع میشود گفت: باید در اجرای این احکام تعقل و اعتدال مورد پسند اسلام وجود داشته باشد و نباید هر نوع برخورد و همه واکنشهایی را که مجریان قانون در جامعه اسلامی علیه موضوع بدحجابی و رعایت حریم روابط میان زن و مرد دارند را تأیید کرد. بدون شک کاستیها و سوءمدیریتیهایی وجود دارد که نباید به پای اسلام نوشت و باید برخی کج سلیقگیها و تصمیمات نادرستی که در این زمینهها وجود دارد را برطرف کرد.
وی در پاسخ به این شببه معارضین که «یک ایراد دیگر که بر حجاب گرفتهاند این است که، ایجاد حریم میان زن و مرد بر اشتیاقها و التهابها میافزاید و طبق اصل "الانسانُ حریصٌ علی ما مُنِع مِنه"، حرص و ولع نسبت به اعمال جنسی را در زن و مرد بیشتر میکند. به علاوه، سرکوب کردن غرایز موجب انواع اختلالهای روانی و بیماریهای روحی میگردد» با طرح این سوال که آیا اگر خواسته غربیها را در مورد آزادی روابط میان زن و مرد را اجرا کنیم، جامعه به شرایط ایدهآل و عاری از جرم و بداخلاقی خواهد رسید گفت: طبق مستندات و مدارکی که وجود دارد، مبرهن و واضح است که غرب با آزادی لجام گسیخته میان زن و مرد دچار پوسیدگی مفرط اخلاقی شده و عفت و تکریم زن به شدت کمرنگ شده است.
کانون خانواده زیربنای اصالت انسانی بشراست
حجت الاسلام شاهآبادی با اشاره به اینکه مقرارت و محدودیتهایی که اسلام میان زن و مرد گذاشته است در راستای مصونیت اخلاقی و اجتماعی است، اظهار داشت: اگر غربیها میدانستند که محور و اساس اخلاقمداری و انسانیت از درون کانون گرم و پر محبت خانواده شکل میگیرد و بعد از آن به جامعه سرایت پیدا میکند، دیگر به رواج هر نوع ارتباط آزاد میان زن و مرد قائل نمیشدند.
استاد مطالعات قرآنی دانشگاه مفید این سوال را که رسانههای معارض مطرح میکنند که «حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است» با طرح این مطلب که در غرب بسیاری از زنان و مردان از زندگی با یکدیگر لذتی نمیبرند، بیان داشت: وقتی زن و مردی که با هم عهد زناشویی بستهاند، نسبت به یکدیگر تعهد داشته باشند و میان خود و دیگران حرمت قائل شوند، دیگر جایی برای هرزگی و خیانت باقی نمیماند.
پاسخ به شبهه دلایل مجوز به ازدواج مجدد مردان
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اسلام هرگونه اقدامی که در آن انصاف و عدالت رعایت نشده باشد را محکوم کرده و مطرود میداند گفت: یکی از ایرادات رایجی که علیه ازدواج در اسلام مطرح میشود، امکان ازدواج مجدد مردان است در حالی که همین اسلام تصریح کرده است که مردان زمانی میتوانند ازدواج کنند که بتوانند از هر حیث نسبت به زوجین عدالت را رعایت کنند.
مدرس و محقق معارف قرآنی با تأکید بر اینکه نباید بیتقوایی و کوتاهی افراد را به نام اسلام ثبت کرد افزود: درست است که اسلام نسبت به ازدواج مجدد مردان حکم داده اما اگر کسی ازدواج کرد و نتوانست نظم و عدالت مورد تایید اسلام را رعایت کند دیگر این بیتقوایی ربطی به احکام اسلامی ندارد.
وی گفت: اگر به طور مثال پزشکی معتاد باشد میتوان به این نتیجه رسید که علم پزشکی دچار نقص و ناکارآمدی است؟ تنها اقدام درست این است که مشخصا به این پزشک ناکارآمد بیاعتماد شویم و صلاحیت کاری او را زیر سوال ببریم.