برپایی 10 غرفه نقالی و پرده‌خوانی اقتصاد مقاومتی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن

در گفتگو با دبیر انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی عنوان شد؛
ارسال زمان بندی شده: 
شنبه, 21 بهمن, 1396 - 12:00
سال گذشته و در روز راهپیمایی باشکوه 22 بهمن یک غرفه در تهران، به نقالی و روایت‌گری اقتصاد مقاومتی برای بچه ها پرداخت. امسال این غرفه ها برای همه سنین و در 10 نقطه از مسیر راهپیمایی تهران برپاست. مجری این برنامه هم انجمن اقتصاد مقاومتی است. با حسن عباسی دبیر این انجمن درباره برنامه روز 22 بهمن صحبت کرده ایم.

به گزارش حلقه وصل: سال گذشته و در روز راهپیمایی باشکوه 22 بهمن یک غرفه در تهران، به نقالی و روایت‌گری اقتصاد مقاومتی برای بچه ها پرداخت. امسال این غرفه ها برای همه سنین و در 10 نقطه از مسیر راهپیمایی تهران برپاست. مجری این برنامه هم انجمن اقتصاد مقاومتی است. با حسن عباسی دبیر این انجمن درباره برنامه روز 22 بهمن صحبت کرده ایم.

انجمن اقتصاد مقاومتی و اهداف آن را برای خوانندگان ما تشریح کنید.

هدف عمده‌، بحث گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی است یعنی با هدف گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی انجمن تشکیل شده است. دکتر پیغامی استاد دانشگاه امام صادق مدیر انجمن و قائم مقام انجمن هم دکتر عبدالملکی هستند. اقتصاددان‌ها و کسانی که نسبت به بحث نظری اقتصاد مقاومتی دغدغه دارند و به اهدافش در اقتصاد ایران آگاهی دارند در اینجا تلاش می کنند که گفتمان عمومی که لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است در کشور شکل بگیرد. تشکیل انجمن دو هدف داشت. هدف اولش این که در حال حاضر هر چند پراکنده، اساتید و دغدغه‌مندانی که در این حوزه حضور دارند بحث گفتمان‌سازی هم به لحاظ کارهای آموزشی و هم بحث فرهنگی در کشور انجام می‌دهند اما این فعالیت‌ها متمرکز انجام نمی‌شود یعنی جای خاصی نیست. بنابراین ما سه سطح تدریس تعریف کردیم علاوه بر این که اطلاع‌رسانی کردیم و برای انجمن، شورا تشکیل دادیم هر چه مدرس و مبلغ می‌شناختیم ذیل انجمن تعریف کردیم غیر از از این گفتیم دوره‌های تربیت معلم  داشته باشیم.

ظاهرا غرفه هایی هم سال گذشته در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی در راهپیمایی 22 بهمن تدارک دیده بودید در این رابطه هم کمی توضیح بفرمایید؟

فعالیت‌های فرهنگی و جانبی ما  فقط پارسال در 22 بهمن یک تجربه داشتیم آن هم بحث غرفه‌داری و به طور خاص در حاشیه غرفه، بحث روایتگری و پرده‌خوانی اقتصاد مقاومتی بود. در این غرفه بحث تبیین عمومی به صورت کوتاه برای مخاطب عمومی با مدل پرده‌خوانی یا روایتگری انجام شد. ما پارسال فقط برنامه برای کودکان داشتیم. خانواده‌هایی که می‌آمدند برای بچه‌هایشان مسابقه برگزار می کردیم و خودشان را دعوت می‌کردیم که یک بحث پنج دقیقه ای و خلاصه در مورد اقتصاد مقاومتی بشنوند. پرده‌خوانی هم انجام  می‌شد که آقای دکتر عبدالملکی هیئت علمی دانشگاه امام صادق آمده بودند و به سبک پرده‌خوانی یعنی با چوب دستی روی صندلی روایت می‌کردند.تجربه خیلی خوبی بود. حدود 500 مخاطب مستقیم داشتیم که دغدغه‌مند بودند و بعد از این که پرده خوانی تمام می‌شد می‌ایستادند و شبهات و سوالات‌شان را مطرح می‌کردند.

امسال تصمیم گرفتیم که به جای یک غرفه، 10 ایستگاه پرده‌خوانی داشته باشیم و مدرس‌های انجمن برای بحث پرده‌خوانی اقتصاد مقاومتی بیایند. ایستگاه‌هایمان تقریبا بعد از خیابان وصال شروع می شود و تا نزدیک میدان آزادی ده ایستگاه داریم که بحث پرده‌خوانی اقتصاد مقاومتی در مدت زمان هفت هشت دقیقه روی یک بنر برای مردم توضیح می‌دهند و بعد شبهات و سوالات را پاسخ خواهند داد.

این ایستگاه ها با چه عنوانی است و مردم چطور آنها را پیدا کنند؟

ما اسمش را «ایستگاه اقتصاد مقاومتی» گذاشتیم.  مخاطبی که برای 22 بهمن می‌آید مخاطبی است که قطعا نسبت به انقلاب اسلامی دغدغه‌مند است یعنی مخاطبی که واقعا بعد از چهل سال، سالگرد انقلاب را جشن می‌گیرد و ضرورت این انقلاب و جایگاه این انقلاب را می‌شناسد. اما نسبت به اقتصاد و مقاوم‌سازی اقتصاد هنوز، حتی آن جامعه کاملا انقلابی و آن جامعه دغدغه‌مندی که حاضرند برای انقلاب هزینه کنند و برای انقلاب پای کار بیایند و 22 بهمن در خیابان می‌آیند، کاملا توجیه نیستند و وظیفه خودشان را نمی دانند.

غالب مردم نظرشان این است که بحث مقاوم‌سازی اقتصاد یک امر دولتی است یعنی نقش اول را دولت دارد و دولت باید در این زمینه اقدام بکند حالا بحث مفاسد اقتصادی یا قاچاق، منع واردات کالا، خرید کالای داخلی و ... . همه می‌دانند دولت باید این وظایف را انجام بدهد اما نسبت به وظایف تک‌تک افراد جامعه هیچکس آگاهی ندارد. اینکه نقش من به عنوان یک زن یا یک کارمند یا دانش‌آموز چیست؟ ما می‌خواهیم همه وظایفشان را بشناسند. بحث نقد دولت جای خودش است اما این که حالا به غیر از آن، خود مردم و جامعه انقلابی چه می توانند بکنند، خیلی مهم است. مثلا بحث مصرف کالای داخلی که رهبری به عنوان این که سهم مصرف‌کننده این است و همه جامعه مصرف‌کننده است این را تأکید کردند اما نسبت به این صحبت که خیلی روشن هم تعریف شده، هنوز برای مخاطب مطلب جا نیفتاده و شبهاتی دارد که کالای ایرانی بی‌کیفیت است.  لازم است که این برای مردم تبیین بشود. حداقل اقدامی که به طور اولیه به ذهن مردم می‌رسد مصرف کالای داخلی است. مردم به سمت اقدام بروند.

یا مباحث دیگری در مورد این که جایگاه تربیت اقتصادی کجاست. یکی از کارهایی که می‌کنیم تربیت اقتصادی است. این که اگر جامعه‌ای رفتارهای اقتصادی‌اش مقاوم بشود نیازمند این است که برایش رفتارسازی بشود هم در سطح مردم و هم در سطح مسئولین. حالا اینکه تربیت اقتصادی چیست در ایستگاه مردم باید بیایند و بشوند که ما در هر مبحثی تعریف اقتصادی داریم. هم برای کودک داریم هم برای بزرگسالان. باید برای مردم رفتارسازی بشود.

یا درباره این بحث که علت و ریشه‌های مفاسد  اقتصادی چیست؟ واقعا چند درصد مردم ما فاسد هستند و چند درصد مسئولین ما به لحاظ عملکرد اقتصادی فاسد هستند. اینها نیازمند این است که اگر قرار است مطالبه‌ای بشود اول برای مردم تبیین و شفاف بشود تا مردم درست بتوانند مطالبه کنند. اینطور نیست که مخاطب این مطالب صد در صد  فقط دولت باشد. دولت قطعا به عنوان اولین مخاطب است و نقش اساسی و محوری دارد اما مردم هم حالا اگر عین 24 بند را نگوییم در خیلی از مباحث مقاومتی می‌توانند نقش ایفا کنند و نسبت به همه سیاست‌ها و نسبت به مباحث اقتصادی می‌توانند مطالبه کنند. نقش‌آفرینی درست این است که اول موضوع برای خودشان جا بیفتد و تبیین بشود. حضرت آقا هم تأکید کردند که خیلی از مردم اصلا معنای اقتصاد مقاومتی برایشان جا نیفتاده و واقعا ضرورت دارد که خود اقتصاد مقاومتی برای مردم تبیین بشود تا آن وقت آن عزم و اراده و حرکت جمعی به سمت اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد.

هدف‌گذاری انجمن این است و 22 بهمن هم هدف‌گذاری مخاطب خاص است که نقش خودش را در عرصه اقتصاد مقاومتی نمی‌داند و ما می‌خواهیم نقش مردم را برای اقشار مختلف در این ده ایستگاه بگوییم.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.