برندسازی فرهنگی

ارسال زمان بندی شده: 
سه شنبه, 22 ارديبهشت, 1394 - 12:30

بدون شک محصول فرهنگی در شکل دادن به سبک زندگی، که رهبر بزرگوار انقلاب از منظر تمدنی آن را بسط داده و اهتمام بسیار ویژه­ای به آن دارند، نقش کلیدی ایفا می­‌کند. اگر بنا بر این است که ما در سبک زندگی مخاطبان خود مؤثر باشیم، باید کالای فرهنگی اثرگذار به وی عرضه کنیم. علاوه بر این شخص حقوقی و حقیقی و نهادی که عرضه‌کننده محصول فرهنگی است، باید نزد جامعه مخاطب خویش مشروعیت و مقبولیت داشته و وجیه باشد؛ چرا که مشروعیت و مقبولیت به شکل مستقیم در نوع مصرف، میزان مصرف و سطح مصرف مخاطب اثر دارد. بنابراین در این ساحت با دو امر مواجه هستیم: وجاهت عرضه‌کننده و اثرگذاری محصول عرضه­شده.

از این حیث برندسازی فرهنگی عبارت است از خلق یا گسترش یک نهاد، سازمان، مجموعه و مؤسسه‌­ای که یک محصول فرهنگی و با کیفیت و مورد علاقۀ مخاطب را عرضه می­‌کند. آوردۀ اصلی برندسازی ایجاد اعتبار برای عرضه‌کننده و ایجاد اعتماد در مصرف­کننده است؛ تا حدی که گاهی مخاطب حاضر است برای استفاده از آن محصول یا خدمت، هزینه‌­های مالی، روانی و زمانی بیشتری را متحمل شود.

اما برندسازی به همین‌­جا ختم نمی­‌شود. برندسازی می‌­تواند اثر تمدنی داشته باشد. افرادی که مخاطبان متعهد یک برند خاص قرار می­‌گیرند، از طریق آن خود را با سایرین متمایز می­‌کنند. برندها و استفاده از آن، مراکز ثقلی هستند که افراد از طریق آن­ها از سایرین جدا می‌­شوند. برندها، کلیدواژگان سبک­‌های متفاوت زندگی هستند. استفاده از یک نوع و یک دسته محصول خاص معنایی بیش از استفادۀ صرف از آن محصول دارد و نمایانگر خلقیات، عادت‌­واره‌­ها و دل­بستگی‌هایی است که برای مصرف­‌کننده(آگاهانه یا ناآگاهانه) اهمیت دارند.

نمونۀ اعلای این تسری برند به سایر حوزه‌­های زندگی در فضای فرهنگی ما، تأثی مردم به الگوی زندگی حضرت امام(ره) است. چنان­چه زمانی که حتی شایعه می­شود که حضرت امام از چه عطری استفاده می­کنند، یا شمایلی منسوب به حضرت رسول را بر دیوار منزل خود نصب کرده­‌اند [چیزهایی که بعد از آن نیز تکذیب شد] به شدت اقبال به این موضوعات در میان مردم افزایش یافت و چنان یک میزان، افراد را در دسته­‌های مختلفی  قرار داد. دلیل آن این بود که حضرت امام مبدل به یک برند فرهنگی معتبر شده بودند. به این ترتیب مخاطب متعهد به برند، موضع­گیری‌­ها، علاقه‌ها، شیوۀ حرف زدن و ...  استاندارد­سازی شده و سطح توقع و انتظار او را افزایش می‌­دهد.

یک برند تأثیرگذار اگرچه از جایی که مخاطب ایستاده است آغاز می­‌کند، اما او را به جایی می‌­برد که خود خواسته است. در این میان، نکته حساس، مسلط شدن به این فرآیند و اجرای آن با دقت و ظرافت است. مخاطب محصول فرهنگی در فضای متشتّت معاصر، سیال و لغزنده است و ایجاد علاقه و تعهد در وی کار ساده‌­ای نیست. باید از نیاز و علاقه و میل و رغبت مخاطب شروع کرد؛ حتی چه بسا این تقاضا و میل برساخته و جعلی باشد و به مرور، مخاطب را به جایی رساند که مطلوب ارزش­‌ها و تعالیم ماست.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.