برندسازی فرهنگی

ارسال زمان بندی شده: 
سه شنبه, 22 ارديبهشت, 1394 - 12:30

بدون شک محصول فرهنگی در شکل دادن به سبک زندگی، که رهبر بزرگوار انقلاب از منظر تمدنی آن را بسط داده و اهتمام بسیار ویژه­ای به آن دارند، نقش کلیدی ایفا می­‌کند. اگر بنا بر این است که ما در سبک زندگی مخاطبان خود مؤثر باشیم، باید کالای فرهنگی اثرگذار به وی عرضه کنیم. علاوه بر این شخص حقوقی و حقیقی و نهادی که عرضه‌کننده محصول فرهنگی است، باید نزد جامعه مخاطب خویش مشروعیت و مقبولیت داشته و وجیه باشد؛ چرا که مشروعیت و مقبولیت به شکل مستقیم در نوع مصرف، میزان مصرف و سطح مصرف مخاطب اثر دارد. بنابراین در این ساحت با دو امر مواجه هستیم: وجاهت عرضه‌کننده و اثرگذاری محصول عرضه­شده.

از این حیث برندسازی فرهنگی عبارت است از خلق یا گسترش یک نهاد، سازمان، مجموعه و مؤسسه‌­ای که یک محصول فرهنگی و با کیفیت و مورد علاقۀ مخاطب را عرضه می­‌کند. آوردۀ اصلی برندسازی ایجاد اعتبار برای عرضه‌کننده و ایجاد اعتماد در مصرف­کننده است؛ تا حدی که گاهی مخاطب حاضر است برای استفاده از آن محصول یا خدمت، هزینه‌­های مالی، روانی و زمانی بیشتری را متحمل شود.

اما برندسازی به همین‌­جا ختم نمی­‌شود. برندسازی می‌­تواند اثر تمدنی داشته باشد. افرادی که مخاطبان متعهد یک برند خاص قرار می­‌گیرند، از طریق آن خود را با سایرین متمایز می­‌کنند. برندها و استفاده از آن، مراکز ثقلی هستند که افراد از طریق آن­ها از سایرین جدا می‌­شوند. برندها، کلیدواژگان سبک­‌های متفاوت زندگی هستند. استفاده از یک نوع و یک دسته محصول خاص معنایی بیش از استفادۀ صرف از آن محصول دارد و نمایانگر خلقیات، عادت‌­واره‌­ها و دل­بستگی‌هایی است که برای مصرف­‌کننده(آگاهانه یا ناآگاهانه) اهمیت دارند.

نمونۀ اعلای این تسری برند به سایر حوزه‌­های زندگی در فضای فرهنگی ما، تأثی مردم به الگوی زندگی حضرت امام(ره) است. چنان­چه زمانی که حتی شایعه می­شود که حضرت امام از چه عطری استفاده می­کنند، یا شمایلی منسوب به حضرت رسول را بر دیوار منزل خود نصب کرده­‌اند [چیزهایی که بعد از آن نیز تکذیب شد] به شدت اقبال به این موضوعات در میان مردم افزایش یافت و چنان یک میزان، افراد را در دسته­‌های مختلفی  قرار داد. دلیل آن این بود که حضرت امام مبدل به یک برند فرهنگی معتبر شده بودند. به این ترتیب مخاطب متعهد به برند، موضع­گیری‌­ها، علاقه‌ها، شیوۀ حرف زدن و ...  استاندارد­سازی شده و سطح توقع و انتظار او را افزایش می‌­دهد.

یک برند تأثیرگذار اگرچه از جایی که مخاطب ایستاده است آغاز می­‌کند، اما او را به جایی می‌­برد که خود خواسته است. در این میان، نکته حساس، مسلط شدن به این فرآیند و اجرای آن با دقت و ظرافت است. مخاطب محصول فرهنگی در فضای متشتّت معاصر، سیال و لغزنده است و ایجاد علاقه و تعهد در وی کار ساده‌­ای نیست. باید از نیاز و علاقه و میل و رغبت مخاطب شروع کرد؛ حتی چه بسا این تقاضا و میل برساخته و جعلی باشد و به مرور، مخاطب را به جایی رساند که مطلوب ارزش­‌ها و تعالیم ماست.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در ایتا شوید.
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در سروش شوید.
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در بله شوید.
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در ای گپ شوید.

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.