علیرضا آزاد ارمکی، انیماتور کشورمان در گفتگو با حلقه وصل درباره فعالیت جدید خود گفت: مشغول یک کار مستند انیمیشن هستم که در حال حاضر در مرحله پژوهش قرار دارد.
وی درباره این مستند اظهار داشت: این انیمیشن مستند درباره طراحی فضاهای شهری و سبک زندگی است که مراحل پژوهشی آن تا دو ماه دیگر به اتمام می رسد و ساخت انیمیشن آغاز می شود. کار سفارشی نیست و پس از ساخت قرار است بازاریابی آن انجام شود.
وی به دیگر فعالیتهایش در حوزه انیمیشن اشاره کرد و بیان داشت: کار دیگری که در این حوزه انجام میدهیم، یک انیمیشن با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی است که اواسط کار تولید است که دلیل این روند کند، نداشتن هیچ تهیه کننده دولتی و یا مرتبط با نهاد خاص است.
آزاد ارمکی درباره این انیمیشن توضیح داد: نام این انیمیشن «چتر رنگارنگ» است که توسط یک گروه چهار نفره و در بخش خصوصی تولید می شود. این انیمیشن به صورت سه بعدی و توسط نرمافزار مایا ساخته می شود که البته کارهای پست پروداکشن آن در نرم افزارهای مخصوص مانند نیوک و افترافکت صورت می گیرد.
این انیماتور با اشاره به مشکلات تولید انیمیشن در بخش خصوصی اظهار داشت: متاسفانه این روزها با توجه به اینکه تلویزیون دچار کمبود بودجه است، از هیچ کاری استقبال نمی کند.
وی با ذکر یک مثال ادامه داد: از سال 90 طرحی را با شرکت صبا آغاز کردیم و بیش از 60 درصد از فیلمنامه آن را که درباره شهیدی نوجوان بود، به نگارش درآوردیم ولی از آن زمان به دلیل اینکه پول نیست، همه چیز مسکوت مانده است در حالی که قرار داد هم بسته شده بود ولی حتی پیش پرداخت هم داده نشد در حالی که از جیب خودمان هزینه هم کرده بودیم. بنابراین گمان نمی کنم همچنان تلویزیون پولی برای این کارها داشته باشد و اگر هم بخواهد هزینه کند، برای آدم های خاص هزینه می کند.
آزاد ارمکی درباره بازار نمایش خانگی تصریح کرد: برای پخش در نمایش خانگی هم باید انیمیشن بلند ارائه داد در حالی که «چتر رنگارنگ» یک کار کوتاه است. ضمن اینکه در این بازار وانفسا بخش خصوصی از ورود به این بخش می ترسد زیرا بازده خوبی ندارد و اگر بخواهد موفق باشد، باید بازار خارج از ایران را در نظر بگیرد.
این انیماتور به انیمیشن «رستم و سهراب» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، اشاره کرد و بیان داشت: این انیمیشن در بازار خارج فروش و سود لازم را کسب کرده است و الان برای این در نمایش خانگی ارائه شده است تا خودش را برند کند.
آزاد ارمکی در انتها خاطرنشان کرد: انیمیشن زبان بینالمللی دارد و اگر هوشمندانه کار شود، میتواند بازار خارج از ایران را با داستانهای خوب تسخیر کرد که برای این کار باید بخش خصوصی را توجیه کرد تا هزینه کند. جاهای دیگری مانند اوج هم که هزینه می کنند، در بحث موضوعات محدودیت دارند.