سرویس تلنگر: برنامه خندوانه که توانسته با محتوای خوب خود به عنوان یک برنامه پربیننده صداوسیما تبدیل شود، حساسیت بیبیسی را برانگیخته و مسابقه طنز میان دو هنرمند ایرانی سبب شد که بیبیسی شروع به سیاسینمایی این برنامه کند.
در همین رابطه چندی پیش این شبکه معارض با اختصاص دادن برنامه نوبت شما به موضوع خندوانه، و اخیرا با گزارشی با عنوان «خخخخ مثل خندوانه» و با هدف مقابله با این برنامه پریننده و محبوب مردمی، به خندوانه پرداخت.
خندوانه میخواست فارغ از سیاست، فقط مردم را بخنداند
بیبیسی با مقدمهای از نحوه شروع به کار شبکه نسیم و برنامه خندوانه، گزارش خود را با سیاهنمایی علیه این برنامه آغاز کرد و گفت: «خندوانه که نامش از ترکیب خنده و هندوانه وام گرفته شده، به گفته دستاندرکارانش میخواست فارغ از سیاست، فقط مردم را بخنداند».
این رسانه معارض با اعتراف به اینکه خندوانه با پخش دوره اولش به سرعت توانست به یکی از پربینندهترین برنامههای صداوسیمای ایران تبدیل شود افزود: رامبد در قالب یک شوی تلویزیونی با حضور مردم عادی در استودیو و میهمانانی از میان چهرههای فرهنگی و هنری و حتی سیاسی کار خود را آغاز کرد.
مریم زهدی نویسنده بیبیسی با اشاره به اینکه خندوانه در دور اول بر پایه گفتوگوهای خودمانی میان چهرههای مشهور میهمان برنامه استوار شد، بیان داشت: هرچند که به گفته منتقدان در مواردی نیز این سوال و جوابها به حد مصاحبههای مجلات زرد افول میکرد، اما صراحت مجری در طرح برخی سوالات و وارد شدن به دایره زندگی خصوصی و حرفهای افراد و نیز طرح انتقادهایی تند و تیز از زبان شخصیت عروسکی برنامه، جنابخان، مخاطبان را درگیر خنداونه کرد.
بخشی از 5میلیون بیننده خندوانه مقطعی و میانراهی هستند
گزارشگر بیبیسی بخشی از مخاطبان خندوانه را مقطعی و میانراهی میداند و در ادامه به آمار 5 میلیونی پیامک این برنامه اشاره میکند و میگوید: «کلمات و موضوعاتی که در این برنامه عنوان میشوند، عمدتا موضوعات روز جامعه هستند و انگار از مخاطب تاثیر میگیرند و بر مخاطب تاثیر میگذارند. تاثیر میگیرند چون مثلا حتی کلماتی که استفاده میشود یا شیوه استفاده از آنها را میتوان در شبکههای اجتماعی سراغ گرفت. تاثیر میگذارند چون به گواه آمار، بسیاری از مخاطبان به کمپینهایی که برنامه سازمان میدهد، پاسخ میدهند».
بیبیسی شیوه برخورد و گفتوگو با میهمانان را شیوهای غیرمعمول میداند و معتقد است که این سبک شیوه که با چالشهای کم ضرری است سوپاپ اطمینانی برای حکومت است و شاید به طور خوشبینانه تغییر در نگاه برخی سیاستگذاران صدا و سیما.
بیبیسی که در تمامی گزارشهای خود پیرامون خندوانه سعی دارد این برنامه را سیاسی جلوه دهد، میافزاید: گاهی از تغییراتی که در برنامه ایجاد شد، برداشتهای سیاسی شد مثل تغییر رنگ لباس سبز هومن حاجی عبدالهی، بازیگر، به رنگ سفید که در میانه برنامه اتفاق افتاد و سایت کلمه دربارهاش نوشت: گفته میشود که بعد از اعتراضات به انتخابات ۸۸ مسئولان صدا و سیما در دستورالعملی از کارکنان خود خواسته لباس سبز نپوشند.
در برنامه خندوانه اصول ارزشی رعایت نمیشود!
گزارشگر بیبیسی در قسمت «آن روی سکه» گزارش خود برخی از اجراهای شرکتکنندگان را با برنامههای مشابه غربی و اروپایی مقایسه میکند و در جهت تخریب برنامه خنداونه بیان میکند: «منتقدان این برنامه استندآپکمدیها را بیمایه و ضعیف میدانند، اجرای رامبد جوان را نمیپسندند یا حتی معتقدند برخی اصول ارزشی در آن رعایت نمیشود».
در ادامه این قسمت بیبیسی برای مشکلدار نشان دادن این برنامه به برخی نشریات داخلی استناد میکند و میگوید: «یا لثارات، وبسایت گروه انصار حزبالله تا به حال چندینبار از این برنامه انتقاد کرده و میگوید این برنامه، بیغیرتی و اختلاط زن و مرد نامحرم را رواج میدهد و مردم را الکی خوش بار میآورد و دستاندرکاران این برنامه با استفاده از آرایههای مذهبی مانند بیلبوردهای یا صاحب الزمان ادرکنی در پایان برنامه، میخواهند به این برنامه مشروعیت ببخشند».
«استارت حواشی» عنوان قسمت دیگری از گزارش بیبیسی در مورد خندوانه است، گزارشگر در این قسمت از رقابت امیرمهدی ژوله و امین حیایی بهعنوان عمدهترین حاشیه این برنامه نام میبرد و میگوید: در خندوانه، استندآپکمدیها با رای مردم از طریق پیامک امیتازبندی میشود، امین حیایی به خاطر حضورش در فیلمهای مسعود دهنمکی (اخراجیها) و قلادههای طلا که بر پایه قرائت حکومت از جریان اعتراضی مردم در انتخابات سال ۱۳۸۸ بود، به سرعت در شبکههای اجتماعی به چهرهای مقابل امیرمهدی ژوله تبدیل شد.
جانبازان به خاطر سر وصدای سیاسی برنامه دعوت شدند!
این رسانه معارض با اشاره به اینکه، این حرکت مخالفانی نیز از میان گروههای مختلف سیاسی و مطبوعاتی داشت، افزود: دعوت برای بایکوت حیایی از سوی عدهای از مردم، و دادن امتیاز به نفع ژوله در مقابل، یکی از مهمترین کارزارهای اینترنتی و حتی موبایلی را در ایران راه انداخت. حتی برخی از چهرههای فعال در جنبش سبز نیز با نوشتن یادداشتهایی از مردم دعوت کردند که در اعتراض به نقشآفرینیهای امین حیایی در فیلمهای ضد این جنبش، به حریف او رای بدهند.
در ادامه این مطلب آمده است: بار دیگر، رسانههای جناح سنتی موسوم به راست، این حرکت را در ادامه فتنهافکنیهای خندوانه و نیروهای مخالف نظام عنوان کردند و جنگها در فضای مجازی آغاز و به رسانهها و روزنامههای رسمی نیز کشیده شد. بیبیسی که تاب موفقیتهای این برنامه را ندارد و تمام تلاشش این است که این برنامه را سیاسی جلوه دهد به نقل از محمود فرجامی، طنزپژوه، میگوید: در جوامعی مانند جامعه ایران که فوتبال و موسیقی زیرزمینی و روی زمینی با متر و معیار سیاست سنجیده میشود، دور از ذهن نیست که کار به انتخاب و قضاوت که برسد مردم پیشینه سیاسی افراد و اعتقادات و اینکه چه کسی در کمپین چه کسی بوده و با کی ملاقات کرده را جلوی رویشان بگذارند و حساب کتاب کنند.
این رسانه معارض علت دعوت از جانبازان به این برنامه را به خاطر سر و صداهای سیاسی زیادی که رقابت این دو نفر ایجاد کرد، دانست و گفت: فضای احساسی این برنامه، متون، ترانه و نوحههایی که میهمانان خواندند، اشک به چشمان مخاطبان آورد. خلاصه فضای دوقطبی سیاسی خندوانه با این برنامه کمی آرام گرفت و آنها که درباره تصمیمسازیها و اصل و اساس جنگ ایران و عراق با هم اختلاف داشتند، این بخش برنامه را کنار هم دیدند، بیاختلاف بر سرِ دردی که شاهدش بودند.
برنامه خندوانه با اسپانسرهای مالی و رقمهای نجومی تولید میشود
گزارشگر بیبیسی در پایان مدعی شده است که برنامه خندوانه با اسپانسرهای مالی و رقمهای نجومی تولید میشود و میگوید: گمانهزنیها دربارهی حامیان مالی این برنامه نیز قصه دیگری بود. از شایعه حمایت مالی ۵۰۰ میلیونی مترو و شهرداری تهران تا حمایتهای شرکتهای مخابراتی چون رایتل و گروههای تولیدی خصوصی.
با وجود همه قید و بندها و خطقرمزهای حاکم بر سیمای جمهوری اسلامی، توانستند در جامعه موجهایی را ایجاد کنند
رادیو فردا هم در گزارشی با عنوان «استندآپ» کمدی در خدمت کمدی» به برنامه خندوانه پرداخت و گفت: «استندآپ کمدیهای اجرا شده توسط تعدادی از کمدینهای ایرانی در برنامه تلویزیونی خندوانه، چند وقتی است که شکل و شمایل این متد خنداندن را در اذهان ایرانیان زنده کرده است».
این رسانه وابسته به دولت آمریکا نوشت: «این ماجراها، رقابتها و حواشی پیرامونی آنها، با وجود همه قید و بندها و خطقرمزهای حاکم بر سیمای جمهوری اسلامی، بعضا توانستهاند حتی در جامعه موجهایی را هم ایجاد کنند. با توجه به اینکه این تجربه، حداقل در تلویزیون بعد از انقلاب تجربهای نو و تازه است».
رادیو فردا در ادامه گزارش خود به ۹ اجرا از اجراهای صورت گرفته در این برنامه پرداخت و مدعی شد انتخاب هر یک از این 9 اجرا با توجه به نکات مستتر در نقد آن و همچنین نقاط قوت و ضعفی است که تامل بر آنها شاید بتواند در ادامه این پروسه به بالا بردن کیفیت کارهای ارایه شده کمک نماید.