آیا پرونده ۲۰۳۰ در ایران بسته شده است؟ +جدول

تناقض میان اظهارات آقای وزیر و کارشناسان؛
ارسال زمان بندی شده: 
شنبه, 6 مرداد, 1397 - 13:30
ادعای اخیر وزیر آموزش و پرورش و همچنین رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره عدم اجرای سند ۲۰۳۰ و از طرفی اظهارنظرهای کارشناسان مسئولان و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش موجب ایجاد سوالات و ابهاماتی درخصوص اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور شده است.

سرویس دریچه: سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در روزهای اخیر با حضور برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو مدعی شد با توجه به ورود مقام معظم رهبری و تاکید ایشان در عملیاتی نشدن سند ۲۰۳۰، سند مذکور کاملا از دستور کار این وزارتخانه خارج و متوقف شده است. وی همچنین مدعی شده است که اگر در مواردی گزارش شود که مدرسه‌ای به اجرای سند ۲۰۳۰ پرداخته است، تیم ۳ نفره‌ای که به منظور نظارت بر مدارس تشکیل شده، بدون سلسله مراتب به مدرسه وارد و مورد را بررسی می‌کند و با متخلف برخورد خواهد شد.

از طرفی محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش مجلس اخیرا در پاسخ به سوالی درباره اجرای سند ۲۰۳۰، گفته است: بارها توسط مقامات مختلف گفته شده که پرونده این سند در کشور بسته شده و به هیچ وجه در دستورکار دولت، مجلس و آموزش کشور نیست.

ادعای عدم اجرای سند ۲۰۳۰ در حالی صورت پذیرفته که برخی از کارشناسان حوزه اجتماعی نظرشان خلاف نظر مقام عالی وزارت آموزش و پرورش و همچنین رئیس کمیسیون آموزش مجلس است و معتقدند این سند به روش‌های مختلفی در حال اجرا است. اجرایی شدن بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ در استان مرکزی به عنوان استان پایلوت، یکی از مهم‌ترین مواردی بود که در دی ماه سال گذشته از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد و با انتقادات فراوانی همراه شد.

علاوه بر این، البرز و خراسان جنوبی از دیگر استان‌هایی بودند که زمزمه‌هایی در باره اجرای مخفیانه بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ در آنها به گوش می‌رسید و این اخبار باعث نگرانی خانواده‌های دانش آموزان شده بود. در همین رابطه، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اجرای سند ۲۰۳۰ گفت: سازمان‌های مردم نهاد تحت برخی مدیریت‌ها به صورت جدی این سند را اجرا می‌کنند و حتی در برخی موارد نامی از سند برده نمی‌شود، اما آموزش‌های آن ارائه می‌شود. وی افزود: در برخی استان‌ها کتاب‌هایی یا بروشورهایی چاپ شده است که تصاویر آن نیز به دست ما رسیده و محتوای آنها این نگرانی‌ را ایجاد کرده که چطور می‌شود با وجود دستور رهبر انقلاب مبنی بر عدم اجرای سند ۲۰۳۰ و تاکید وزیر آموزش و پرورش بر این مسئله در عمل با اجرای آن مواجه هستیم و در این رابطه نظارت کافی اعمال نمی‌شود.

در جدول زیر برخی از اظهارنظرها درباره موضوع اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ آمده است:

اظهارنظرهای چند ماه اخیر مسئولان و کارشناسان نشان می‌دهد علی‌رغم ادعاها، نه تنها سند ۲۰۳۰ در برخی از مدارس به صورت پنهانی و تحت عناوین دیگری اجرا می‌شود بلکه این موضوع به نهادهای دیگر همچون صدا و سیما، دانشگاه‌ها و حتی مساجد نیز کشیده شده است. درواقع شاید ادعای وزیر آموزش و پرورش در از دستور کار خارج شدن سند ۲۰۳۰ قابل پذیرش باشد اما موضوع نظارت بر عدم اجرای این سند، نیاز به همت بیشتری از سوی این وزارتخانه دارد چراکه علاوه بر منتشر شدن اخباری مبنی بر اجرای مفاد سند مذکور در برخی از مدارس، گزارش‌ها حاکی از آن است که سند ۲۰۳۰ با عناوین مختلفی همچون «سند توسعه پایدار» و سایر عناوین در مدارس و برخی نهادهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش به صورت جدی در حال اجرا است.

به نظر می‌رسد در حوزه مطالبه‌گری از وزارت آموزش و پروش، ضمن اینکه انتظار می‌رود اجرای سند ۲۰۳۰ به حداقل‌ترین حالت ممکن برسد از طرفی اجرای بند بند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد انتظار است که در این موضوع نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و جامعه فرهنگیان و نخبگان کشور بسیار ضروری به نظر می‌رسد. چه بسا مطالبه‌گری جدی و محکم برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موجب شود دولت‌های مستقر در جمهوری اسلامی دیگر هرگز دلبسته اجرای نسخه‌هایی خارجی نشوند و به نسخه‌های بومی که سال‌های سال برای تدوین آن وقت صرف شده متکی باشند.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.

تابلو

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.