سرویس حاشیهنگاری: روزنامه سازندگی در شماره امروز خود عکس یک خود را به شخصیت «نقی معمولی» اختصاص داده است و پرونده ویژهای درباره سازمان هنری-رسانهای اوج کار کرده است. «اوج در اوج» تیتر اول روزنامه سازندگی است و در زیرتیتر اصلی نوشته است که «پایتخت 5» محصولی از سازمان هنری-رسانه ای اوج است که این روزها سینما و تلویزیون ایران را تسخیر کرده است اما اوج واقعا چگونه سازمانی است؟»
سرمقاله این شماره از روزنامه سازندگی به قلم محمد قوچانی است. تیتر یادداشت قوچانی «ظهور هالیوود اسلامی» است و در زیرتیتر به این موضوع اشاره میکند که «نسل تازه ای از هنرمندان انقلاب در حال شکلگیری است که اوج حامی اصلی آنان است.» قوچانی در این یادداشت معتقد است که با اوج گرفتن موسسه اوج در سیما و سینمای ایران دیگر روشن است که نسل تازهای در جریان مشهور به هنر انقلاب در حال تولد است.
قوچانی در این یادداشت با جریانشناسی هنر انقلاب در جمهوری اسلامی که برآمده از انقلاب ایدئولوژیک ایران که از آغاز تاسیس در پی تولید فرهنگ، هنر و ادبیات مخصوص به خود بود، مینویسد: «سازمان اوج با همه معایب و محاسنی که به فعالیت یک کمپانی هنری و سینمایی حاکمیتی وارد است امروز در قامت تهیهکننده آثاری چون ایستاده در غبار، بادیگارد، به وقت شام، پایتخت 5 و... از جایگاهی به هنر و سینمای انقلاب می نگرد که فلیم هایش قصههای مصور متون مقدس نیستند و در آپارتمانهای طبقه متوسطی که مدام در حال خیانت به هم هستند هم نمیگذرد. این آثار خلقی نیستند اما از نهاد خانواده حمایت میکنند، ایدئولوژیک نیستند ولی از فرهنگ اسلامی و ملی دفاع میکنند، جنگ طلبانه نیستند اما از دفاع مشروع حمایت میکنند و تجددخواه نیستند اما نسبتی با اصولگرایی سنتی هم ندارند.»
او معتقد است که از نگاه اوجنشینان و سیاستگذاران این سازمان، «میتوان در مدرن ترین قالبها [که سینمای داستانمحور، قصهگو، ماجراجویانه و خانوادهمحور هالیوود جریان اصلی آن است] انسانی ترین و اخلاقیترین حرفها را زد. در واقع ما در اهداف با هالیوود در تضادیم اما در روشها میتوانیم از تجربه آنها استفاده کنیم.» قوچانی در ادامه هالیوود اسلامی را مانند سینمای اسلامی ترکیبی متضاد میداند و می نویسد: بر این واژه [هالیوود اسلامی] اصرار ندارم اما برمفهوم آن ولو در جهت ستیز با هالیوود آمریکایی اصرار دارم. هالیوود اسلامی بدیل هالیوود آمریکایی است در آرمان و نه در روش، در محتوا و نه در فرم و گاه با پارهای از مفاهیم اجمالی محافظهکاری جدید هم اشتراک معنی می یابد: دفاع از خانواده، میهن و ایمان...»
همچنین در این شماره در گزارشی با عنوان «اوج در اوج» محصولات سازمان هنری اوج که سیما و سینما را تسخیر کردند، معرفی شدند و خبرنگار سازندگی نیز با تیتر «خطشکن» عوامل موفقیت پایتخت 5؛ پرحاشیهترین و پربینندهترین سریال نوروزی را مورد بررسی قرار داده است.