آیا «هالیوود اسلامی» در حال ظهور است؟/ موسسه اوج از نگاه محمد قوچانی

روزنامه سازندگی در شماره امروز خود به بررسی کارنامه محمدحسنی و اوج پرداخته است
ارسال زمان بندی شده: 
يكشنبه, 19 فروردين, 1397 - 17:00
روزنامه سازندگی در شماره امروز خود پرونده ویژه‎ای در مورد سازمان هنری-رسانه‎ای «اوج» کار کرده است و از ظهور «هالیوود اسلامی» و جان گرفتن نسل سوم هنر انقلاب با حمایت این سازمان خبر داده است. این روزنامه پیش از این هم در پرونده‎ای ویژه بعد از اتفاقات جشنواره فجر و سخنان آتشین ابراهیم حاتمی‎کیا به حمایت از ابراهیم پرداخته بود و به این سوال پاسخ داده بود که «چرا حاتمی‌‏کیا یک کارگردان وابسته نیست؟»

سرویس حاشیه‌نگاری: روزنامه سازندگی در شماره امروز خود عکس یک خود را به شخصیت «نقی معمولی» اختصاص داده است و پرونده ویژه‎ای درباره سازمان هنری-رسانه‎ای اوج کار کرده است. «اوج در اوج» تیتر اول روزنامه سازندگی است و در زیرتیتر اصلی نوشته است که «پایتخت 5» محصولی از سازمان هنری-رسانه‏ ای اوج است که این روزها سینما و تلویزیون ایران را تسخیر کرده است اما اوج واقعا چگونه سازمانی است؟»

سرمقاله این شماره از روزنامه سازندگی به قلم محمد قوچانی است. تیتر یادداشت قوچانی «ظهور هالیوود اسلامی» است و در زیرتیتر به این موضوع اشاره می‎کند که «نسل تازه ‏ای از هنرمندان انقلاب در حال شکل‎گیری است که اوج حامی اصلی آنان است.» قوچانی در این یادداشت معتقد است که با اوج گرفتن موسسه اوج در سیما و سینمای ایران دیگر روشن است که نسل تازه‎ای در جریان مشهور به هنر انقلاب در حال تولد است.

قوچانی در این یادداشت با جریان‎شناسی هنر انقلاب در جمهوری اسلامی که برآمده از انقلاب ایدئولوژیک ایران که از آغاز تاسیس در پی تولید فرهنگ، هنر و ادبیات مخصوص به خود بود، می‎نویسد: «سازمان اوج با همه معایب و محاسنی که به فعالیت یک کمپانی هنری و سینمایی حاکمیتی وارد است امروز در قامت تهیهکننده آثاری چون ایستاده در غبار، بادیگارد، به وقت شام، پایتخت 5 و... از جایگاهی به هنر و سینمای انقلاب می ‏نگرد که فلیم ‏هایش قصههای مصور متون مقدس نیستند و در آپارتمانهای طبقه متوسطی که مدام در حال خیانت به هم هستند هم نمیگذرد. این آثار خلقی نیستند اما از نهاد خانواده حمایت میکنند، ایدئولوژیک نیستند ولی از فرهنگ اسلامی و ملی دفاع میکنند، جنگ ‏طلبانه نیستند اما از دفاع مشروع حمایت میکنند و تجددخواه نیستند اما نسبتی با اصولگرایی سنتی هم ندارند.»

او معتقد است که از نگاه اوج‎نشینان و سیاست‎گذاران این سازمان، «می‎توان در مدرن ترین قالب‎ها [که سینمای داستان‎محور، قصه‎گو، ماجراجویانه و خانواده‎محور هالیوود جریان اصلی آن است] انسانی‏ ترین و اخلاقی‎ترین حرف‎ها را زد. در واقع ما در اهداف با هالیوود در تضادیم اما در روش‎ها می‎توانیم از تجربه آنها استفاده کنیم.» قوچانی در ادامه هالیوود اسلامی را مانند سینمای اسلامی ترکیبی متضاد می‎داند و می ‏نویسد: بر این واژه [هالیوود اسلامی] اصرار ندارم اما برمفهوم آن ولو در جهت ستیز با هالیوود آمریکایی اصرار دارم. هالیوود اسلامی بدیل هالیوود آمریکایی است در آرمان و نه در روش، در محتوا و نه در فرم و گاه با پاره‎ای از مفاهیم اجمالی محافظه‎کاری جدید هم اشتراک معنی می‏ یابد: دفاع از خانواده، میهن و ایمان...»

همچنین در این شماره در گزارشی با عنوان «اوج در اوج» محصولات سازمان هنری اوج که سیما و سینما را تسخیر کردند، معرفی شدند و خبرنگار سازندگی نیز با تیتر «خط‎شکن» عوامل موفقیت پایتخت 5؛ پرحاشیه‏‌ترین و پربیننده‏‎ترین سریال نوروزی را مورد بررسی قرار داده است.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.