لحاظ منافع تهیه‎کننده، تولیدکننده و شرایط بازار در بسته پیشنهادی مجمع نوشت‏‎افزار به تولیدکنندگان

نخستین همایش «تجاری سازی کاراکتر ایرانی» برگزار شد؛
ارسال زمان بندی شده: 
دوشنبه, 21 اسفند, 1396 - 10:15
نخستین همایش «تجاری سازی کاراکتر ایرانی» با هدف بررسی نحوه واگذاری آسان کاراکترهای ملی محبوب همچون «کلاه قرمزی»، «جناب خان»، «دیرین دیرین»، «فیلشاه» و... با حضور تولیدکنندگان و صنوف مختلف در سالن مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد. در این همایش سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‎افزار ایرانی و اسلامی و وحید ملتجی، مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان به تشریح برنامه‎های این دو مجموعه برای سال 1397 پرداختند و علی جعفری، تهیه‎کننده انیمیشن سینمایی فیلشاه نیز به بیان خواسته خود از تولیدکنندگان پرداخت.

سرویس معرفی: نخستین همایش «تجاری سازی کاراکتر ایرانی» با هدف بررسی نحوه واگذاری آسان کاراکترهای ملی محبوب همچون «کلاه قرمزی»، «جناب خان»، «دیرین دیرین»، «فیلشاه» و... با حضور تولیدکنندگان و صنوف مختلف در سالن مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد. در این همایش سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‎افزار ایرانی و اسلامی و وحید ملتجی، مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان به تشریح برنامه‎های این دو مجموعه برای سال 1397 پرداختند و حامد جعفری، تهیه‎کننده انیمیشن سینمایی فیلشاه نیز به بیان خواسته خود از تولیدکنندگان پرداخت.

به گزارش حلقه وصل در نخستین همایش تجاری سازی کاراکتر ایرانی، انیمیشن سینمایی فیلشاه نیز برای تولیدکنندگان و توزیع‎کنندگان محصولات نوشت‎افزار ایرانی و اسلامی به نمایش در آمد. در ادامه سخنان مدیرعامل مجمع نوشت‎افزار ایرانی و اسلامی، مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان و تهیه‎کننده انیمیشن سینمایی فیلشاه را می‎خوانید.

حسینی: در سال 97 شاهد یک اقدام بزرگ خواهیم بود

 سعید حسینی: با توجه به اینکه قرار است انیمیش سینمایی «فیلشاه» در ایام عید اکران شود، تصمیم گرفتیم که همایش تجاریسازی کاراکتر ایرانی پیش از اکران عمومی فیلشاه برگزار شود. امیدواریم که این همایش مقدمه‎ای باشد برای اتفاق‌های بزرگی که قرار است در سال 97 بیفتد. امروزه در دنیا کاراکترسازی به عنوان اصلی‎ترین کاری است که برای کودک و نوجوانان انجام می‏شود و همه از این طریق در پی انتقال مفاهیم فرهنگی و فکری خود به کودکان و نوجوانان هستند. این کار عمداتا از طریق خلق یک کاراکتر در یک جهان داستانی صورت می‏گیرد تا کودک بتواند از آن الگو بپذیرد یا به شکل فانتزی با آن زندگی کند. بعد از اینکه این کارکترها با کودکان ارتباط عطفی برقرار می‎کنند، زنجیره تجاری‎سازی صورت می‎گیرد. اگر ما محصولات را به دو حوزه کالا و خدمات تقسیم کنیم؛ کاراکتر در 16 حوزه کالایی مورد استفاده قرار می‎گیرد. و پژوهش‎هایی که در ایران انجام شده نشان می‎دهد که متاسفانه 10 کاراکتر برتر در کشور ما همه آمریکایی هستند. این بعد فرهنگی کار است و حوزه دیگر این عرصه هم بخش اقتصادی آن است. در دنیا برخی از کشورها درآمدشان از طریق انیمیشن و تجاری‏سازی و... بیشتر از درآمد نفت ماست. ما در این ایران به دلایلی موفقیت مهمی در این عرصه نداشتیم، هم چرخ تولید کاراکتر ما به صورت مستمر شکل نگرفته و هم کاراکترهای تولید شده تجاری‏سازی نشدند. ما در مجمع نوشت‎افزار ایرانی و اسلامی سعی کردیم که با کمک مجموعه‌های دغدغه‎مند دیگر، با هم‎یاری و در کنار تولیدکننده و تهیه‎کننده ایستادن کارهایی را در حوزه تبلیغ و ترویج استفاده از کاراکترهای ایرانی انجام دهیم. خوشبختانه در حوزه تبلیغ صداوسیما پای کار آمده و در لایه توزیع، لایه طراحی صنعتی و لایه تجاری‏سازی و قرارداد بستن کارهایی را انجام دادیم تا بتوانیم محصولات تولید شده را به سرانجامی برسانیم. هر کاری جدیدی مثل کار ما نیاز به حمایت دارد تا ان‏شاءالله در آینده شاهد پرشدن بازار از محصولات ایرانی و اسلامی باشیم. ما به این افق خیلی خوشبینیم. امسال برنامه‎های متنوعی را طراحی دادیم و در سال 97 شاهد یک اقدام بزرگ خواهیم بود. ما تا الان بیشتر در حوزه نوشت‎افزار فعال بودیم و از الان دنبال این هستیم که بتوانیم بخشی از 16 حوزه کالا را پوشش دهیم و به لحاظ فراگیری و تیراژ به جایگاه مدنظر برسیم. هدف از برگزاری همایش تجاریسازی کارکتر ایرانی نیز ناظر به آینده است. فعالیت‎های ما برای آینده به این صورت است که یک مجموعه در حال تاسیس است تا بتواند کاراکترها را از تهیه‌کنندها بگیرد و به تولیدکننده‎ها بدهد و از همه مهم‎تر اینکه کنار تولیدکننده بایستد. زیرساختی را فراهم کردیم تا بتوانیم به لحاظ تبلیغی یک کار رسانه‎ای خوبی برای دیده شدن محصولات تولید شده انجام دهیم. در حوزه توزیع تدارک برگزاری نمایشگاه‎هایی را دیدیم. می‎خواهیم در کنار نمایشگاه نوشت‏افزار ایرانی اسلامی چند نمایشگاه دیگر را هم برپا کنیم. برای سال 97 پنج مجموعه خواهیم داشت که انحصارا محصولات کاراکترمحور ایرانی و اسلامی را توزیع خواهند کرد. در مقابل حجم کارکترهای خارجی و جایگاهی که باز کردند نیاز است که ما تا لحظه فروش در کنار تولیدکننده کالای کاراکترمحور ایرانی و اسلامی باشیم. از طرف دیگر ما اگر انتظارم داریم که تولیدکننده وارد این عرصه شود نباید اعداد بزرگ به آنها پیشنهاد دهیم. چون گرفتن اعداد بزرگ از آنها سبب می‎شود که آنها زیان ببینند. این کار را هم با برخی از تولیدکننده‎ها هماهنگ کردیم که در برخی از محصولات کاراکترها را رایگان در اختیارشان بگذاریم و در برخی از محصولات درصدی کار کنیم. یعنی ما یک بسته‎ای را ارائه می‎دهیم که در این بسته هم منافع تهیه‎کننده و تولیدکننده دیده شده و هم موقعیت موجود بازار لحاظ شده است. ما در این همایش فقط می‎خواستیم همین نکته هم را اعلام کنیم. از همین فردا آماده همکاری با تولیدکنندگان کاراکترهای ایرانی اسلامی هستیم. در این همایش انیمیش فیلشاه هم که فکر می‎کنیم که سال آینده می‏تواند در این تجاری‎سازی کاراکتر جریان‏ساز باشد، با همین هدف اکران خواهد شد.

ملتجی: در سال 97 هشت ابرپروژه اجرا می‏کنیم

وحید ملتجی: در سال 96 در مرکز اوج کودک و نوجوان تحولات زیادی را قم زدیم و در سال 97 ابرپروژه‌های خودمان را شروع خواهیم کرد. تفاوت مرکز اوج کودک و نوجوان در سال 97 نسبت به سه سال قبل این است که خودش راسا وارد تولید نخواهد شد و تولید به تولیدکنندگان واگذار خواهد شد. ما سعی کردیم که «زنجیره ارزش» به عنوان اصلی‎ترین محور فعالیت ما در مرکز اوج قرار بگیرد؛ یعنی محصولاتی که شرایط خاصی را دارا باشند به گونه‎ای حمایت کنیم که محصولات مختلف در زنجیره و قمرهای محصول اصلی تولید شوند. در سال 97، این اساسی‎ترین کار ما در مرکز اوج کودک و نوجوان است. مسئله اصلی ما فقط هم تصویر یا تلویزیون نیست، تلویزیون یکی از قمرهای ماست. تلاش کردیم 16 حوزه تولید را ببینیم و به همین جهت می‏گوییم ابرپروژه. از این منظر خیلی به شما تولیدکنندگان نیاز داریم و دست یاری به سوی شما دراز می‏کنیم و کاملا آمادگی دریافت ایده‎ها و طرح‎های شما هستیم. برای سال 97 هشت ابرپروژه را قرار است که اجرایی کنیم. هر کدام از این  ابرپروژهها با محوریت خاصی کار خواهند کرد. یکی از این پروژه‎ها مسابقه تلویزیونی «فاز» است. محور این ابرپروژه ما فعلا یک مسابقه تلویزیونی است و قمرهای دیگر آن طراحی شده است. با گرفتن بازخورد از قمر اول، قمرهای بعدی هم فعال خواهند شد و زنجیره ارزش شکل خواهد گرفت. برای هر کدام از این پروژه‎ها یک برنامه‎ریزی بلندمدت سه ساله طراحی کردیم و دنبال این هستیم که کاراکترها برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان تبدیل به کارکترهای محبوبی شوند. امروز مخاطب نوجوان برای ما مسئله است و در حوزه نوجوان خلاء جدی‏ای وجود دارد و ما بیشتر می‎خواهیم این حوزه را حمایت کنیم. البته ما در حوزه نوجوان یک اصل را مورد توجه قرار دادیم و آن این است که خروجی محصول باید مسئله‎ای به نام «قابل اعتماد بودن نوجوانان» باشد؛ یعنی به نوجوان بشود اعتماد کرد. رویکرد ما در حوزه نوجوان این است تا خود نوجوان، پدر و مادر و مسئولین بدانند که به نوجوان باید اعتماد کرد. در حوزه نوجوان این محور و رویکرد اصلی ما برای کمک به ابرپروژه شدن محصولات است. در این مسیر هم تلاشمان این است که تولیدکننده یا طراح ایده را تقویت کنیم تا خودشان کار را پیش ببرند.

جعفری: تجاری‏سازی کاراکترها از دست ما خارج است

حامد جعفری: شاهزاده روم سال 1394 در سینماهای کشور عرضه شد و با یک میلیون 400 و خورده‎ای هزار مخاطب سومین فیلم پرمخاطب این سال بود. این استقبال جایگاه مناسبی را برای انیمیشن‎های سینمایی ایجاد کرد. نسخه عربی آن نیز در خیلی از کشورهای عربی پخش شد. در کشورهایی اروپایی مثل آلمان، انگلستان و فرانسه کار به صورت محدود به نمایش درآمد... بعد از دوسال امروز شاهد این هستیم که انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به اتمام رسیده است. نوروز امسال قرار است که این انمیشن اکران شود و ما اعتقادمان بر این است که این انیمیشن هم می‎تواند موفقیت شاهزاده روم را تکرار کند. فضایی که ما در آن فعال هستیم به مانند یک دوی امدادی است؛ یعنی ما داریم در حوزه تولید و عرضه و اکران کاراکتر تلاش می‎کنیم و بیزینس فروارد این تلاش، تجاری‏سازی کاراکترهای آن است. تجاری‏سازی کاراکترها از عهده ما خارج است و توقع ما این است که وقتی این محصولات دست دوستان تولیدکننده سپرده می‏شود آنها هم با انرژی خوبی کار را ادامه دهند. مطالبه ما هم این است که این کاراکترها سهم بیشتری را در بازار به دست بیاورند. به نظرم لذت‎بخش‌ترین بخش کار برای من تهیه‎کننده و دوستان دخیل در تولید کاراکتر این است که ببینیم این کاراکترها در دست بچه‎ها آمده و آنها در حال استفاده از این کارکترها هستند.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.