تئاتر مسجد، مخاطبان تازه‌ای برای تئاتر کشور تربیت می‌کند

کوروش زارعی:
ارسال زمان بندی شده: 
يكشنبه, 6 اسفند, 1396 - 11:15
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد: محتوای نمایش مسجد لزوماً مذهبی نیست و به دیگر موضوعات نیز می‌توان در آن پرداخت.

به گزارش حلقه وصل، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در جمع گروه‌های حاضر در مرحله رقابتی دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران پیرامون «چیستی نمایش مسجد» مواردی را یادآور شد.

زارعی در این نشست کارگاهی با عنوان «چیستی نمایش مسجد» گفت: نمایش مسجد به نوعی همان نمایش خارج از صحنه رایج در کشورهای غربی است، که یک گونه آن تئاتر خیابانی است که در پیاده‌روها، میدان‌ها، یا کارخانه و سازمان‌ها و... برگزار می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که در نمایش مسجد مخاطبان ما مردم درون مسجد هستند که اغلب مذهبی‌اند خاطرنشان کرد: محتوای نمایش مسجد لزوما مذهبی نیست، بلکه می‌توان به موضوعات اجتماعی، سبک زندگی، محیط زیست، اقتصادی، یا به یک کمدی سالم و درست به‌عنوان جایگزین برنامه‌های مسجد به‌خصوص در اعیاد مذهبی (با رعایت شأن مسجد) پرداخت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور گفت: تفاوت تئاتر مسجد با سایر گونه‌ها در ساختار مسجدی آن است. انتخاب متن باید به لحاظ فرم و ساختار درست و اصولی بوده و به لحاظ محتوا همخوانی فرهنگی و اجتماعی با شهر و کشور ما داشته باشد و توهین و یا تهدیدی برای فرهنگ ما و یا اقوام ما نباشد.

وی یادآور شد: داشتن یک داستان مناسب با سیری هدفمند، بسیار اهمیت دارد. باید دانست کاری که در مسجد اجرا می‌شود برای مخاطبی با سطحی مشخص (که یک تئاتربین حرفه‌ای نیست) است، این کار بزرگی است که کارگردان تئاتر مسجد، مخاطبان تازه‌ای برای تئاتر کشور تربیت می‌کند. حال آنکه مخاطب نمایش مسجدی باید بتواند داستان نمایش را خوب درک کند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: مخاطب نمایش مسجد، ناب و خالص است. پس باید طوری با او برخورد کرد که راحت ماجرا را لمس کند. کارگردان باید بداند کجا، برای چه کسی اجرا می‌کند و چه متن و داستانی در دست داشته و این متن چه ساختاری دارد.

زارعی با عنوان این مطلب که کارگردان باید ظرفیت خود و گروه خود را بشناسد تاکید کرد: بر این اساس، انتخاب بازیگر بسیار مهم است. باید شخصیت برای مخاطب باورپذیر باشد. همچنین کارگردان باید خود این نقش را پذیرفته و آن را درونی کرده و با آن کنار بیاید تا برای مخاطب باور‌پذیر جلوه دهد. مخاطب باید از ابتدا شخصیت نمایش را بپذیرد نه اینکه پس بزند.

وی در ادامه گفت: تئاتر یک قرار داد است. تماشاگر باید این قرارداد را بپذیرد. پس باید موسیقی، طراحی لباس، گریم و نور، اکساسوار صحنه، انتخاب بازیگر و... باورپذیر باشد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و در ضمن این ارتباط محتوای مورد نظر تاثیرگذار شده و به او انتقال یابد.

این هنرمند ضمن اینکه برخی از آثار تئاتر مسجد را اغراق‌آمیز دانست یادآور شد: کارگردان باید بازیگر را هدایت کند؛ چرا که تماشاگر امروز با رسانه‌های روز ارتباط دارد و با زبان خودش و روزمره حرف می‌زند و نباید دیالوگ‌ها و بازی‌ها اغراق‌آمیز باشد، حتی در کار تاریخی و این به تحلیل کارگردان و انتقال آن به بازیگر مرتبط است.

زارعی در پایان با تاکید بر این نکته که هیچ مسئله‌ای نباید از نگاه کارگردان مخفی بماند، گفت: بازی در سکوت کاری به‌مراتب دشوارتر از بازی همراه با دیالوگ است، بازیگر باید دائم در جریان نمایش باشد، چه لحظات بازی و چه لحظات سکوت و سکون خود و البته این نشانه ذکاوت کارگردان است.

گفتنی است کارگاه کارگردانی «چیستی نمایش مسجد» با حضور کوروش زارعی روز پنج‌شنبه 3 اسفند در بخش جنبی دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران، برگزار شد.

دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران توسط واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی مازندران و شهرداری شهرهای ساری و نکا در روزهای 3 و 4 اسفند 96 در ساری برگزار شد.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.