ترویج «فرهنگ قرآنی» اولویت مسئولان نیست؛ هست؟

ارسال زمان بندی شده: 
سه شنبه, 17 مرداد, 1396 - 14:45
با توجه به شرایط فرهنگی و تغییر شیوه‌های اثر گذاری در جامعه، امروزه باید فیلم و فضای مجازی را از مهمترین ابزارها برای گسترش فرهنگ قرآنی دانست که متاسفانه از این بسترها به درستی بهره گرفته نشده است.

محمد مرشد: رهبر انقلاب برای رسیدن به هدف و مقصود ترسیم شده‌ی انقلاب اسلامی 5 مرحله اصلی را تبیین کرده اند. دو مرحله‌ی ابتدایی «انقلاب اسلامی» و «تشکیل نظام اسلامی» است که انقلاب اسلامی از این دو مرحله عبور کرده است. مرحله سوم «تشکیل دولت اسلامی» است که انقلاب در حال حاضر در این گام قرار دارد؛ اما تا مراحل چهارم و پنجم که همان «تشکیل کشور اسلامی» و «تشکیل تمدن نوین اسلامی» همچنان راه باقی است و در این راستا وظایف و انتظاراتی را می‌توان برای مردم و کارگزاران نظام اسلامی متصور بود.

از آغاز نهضت اسلامی تا مرحله کنونی هر گونه توفیقی که به دست تشکل‌های سیاسی و اجتماعی دینی و جریان‌های مردمی رقم خورده مرهون اتکای آنان به فرهنگ دینی و قرآنی بوده است و هرچه جریان‌ها و گروه‌های درون حاکمیت نظام از اصل و ریشه قرآنی خود فاصله گرفته اند، سقوط آنها به دامان گفتان‌های رایج در مغرب زمین شدت یافته است. از طرف دیگر برای رسیدن به نقطه مطلوب باید هرچه بیشتر رسوخ آموزه‌های قرآنی را در جریان‌های فکری سیاسی و اجتماعی جامعه تحقق بخشید. به همین دلیل است که رهبر انقلاب تاکید دارند ترویج قرآن باید یکی از برنامه‌های اصلی مسئولین در جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان نخستین سند جامع و راهبردی کشور در حوزه قرآن کریم در تاریخ 1388/2/22 توسط شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد. برداشتن گام‌های جدی برای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور از مهمترین اهداف تصویب و ابلاغ این سند ملی بوده است. اما از آنجایی که تغییر یا ایجاد فرهنگ جدید با ابلاغیه و بخشنامه به ثمر نمی‌رسد این سند جامع قرانی نیز نتواسته آنگونه که باید کارآمد باشد و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه انگیزه‌های جدی تری را از سوی مسئولین فرهنگی می طلبد. در حال حاضر شرایط به گونه ای ‌است که به نظر می‌رسد ترویج فرهنگ قرآنی در بالای لیست اولویت‌های فرهنگی مسئولان و متولیان فرهنگی کشور هم قرار ندارد.

با توجه به شرایط فرهنگی و تغییر شیوه‌های اثر گذاری در جامعه، امروزه باید فیلم و فضای مجازی را از مهمترین ابزارها برای گسترش فرهنگ قرآنی دانست که  متاسفانه از این بسترها به درستی بهره گرفته نشده است. شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌ مورد بحث همچون سایر حوزه‌ها می‌تواند هم فرصت ساز و هم به وجود آورنده تهدید باشد. در موضوع رسانه‌ای شدن پرونده قضایی یکی از قاریان قرآن مشاهده شد که دشمنان حاکمیت قرآن، چگونه از بستر فضای مجازی استفاده کردند تا مردم را نسبت به خادمان و قاریان قرآن بدبین کنند؛ تلاش شومی که متاسفانه تا حدی نتیجه بخش بود و اثرات سوء آن همچنان در پس زمینه ذهنی بخشی از مردم جامعه باقی مانده است.

حوزه هنر و به خصوص عرصه فیلم و سینما نیز از جایگاه خاص و اثرگذاری در ترویج فرهنگ قرآنی برخوردار است که این حوزه نیز باوجود سابقه درخشان از چشم مدیران فرهنگی افتاده است. فیلم‌ها و سریال‌ها قرآنی که در گذشته تولید و پخش شده اند تجربیات ارزشمند و موفقی در این زمینه هستند و نشان دادند که علاوه بر جامعه خودی، قابلیت اثر گذاری بر مردم مسلمان کشورهای منطقه را هم دارا هستند. نفوذ نمونه‌های موفقی مثل سریال «یوسف پیامبر» در جهان عرب ثابت کرد در صورت تولید محتوای ارزشمند و فیلم‌های قرآنی هدفمند و پیام‌دار، می‌توان به دستیابی به اهداف بعدی انقلاب اسلامی که همان اسلامی سازی کشورها و نظام‌های منطقه است کمک شایانی کرد.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.

تابلو

اخبار مرتبط

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.