سرویس حاشیه نگاری: حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان پیشینه ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تفاوت جمهوری اسلامی با سایر نظام های جهان، جاری بودن اندیشه اسلام در اکثر مردم آن است. این نظام اسلامی دو رسالت همزمان را برعهده دارد یکی از آنها زمینه سازی برای پیشرفت مادی و تامین امنیت و رفاه است که با دیگر کشورها مشترک است و از سوی دیگر این مسئولیت را باید به نحوی انجام دهد که زمینه ساز رشد اخلاق و منویات و اعتلای اندیشه های اسلامی در روابط جامعه و زمینه ساز تمدن اسلامی باشد.
وی ادامه داد: مانند همه دولتها، در کشور ایران نیز برای تحقق اهداف بلندمدت و راهبردی در آینده، چارچوب حرکت نهادهای مختلف اجتماعی و سیاستهای کلان در نظر گرفته شد و چون در نظام ما سیاستگذاریهای کلان و بلندمدت بر اساس قانون اساسی بر عهده ولی فقیه گذاشته شده است، امام و مقام معظم رهبری به این جمع بندی رسیدند که ما در حوزه فرهنگی و علمی باید سیاستگذاری منسجم و مستمر تدارک ببینیم و این موضوع، زمینه تشکیل ستاد فرهنگی و پس از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی گردید.
رئیس کمیسیون فرهنگی و پیوستنگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: در سازوکارهای انتخاباتی به دلیل عدم وجود حزب در کشور، افراد به طور طبیعی برای جذب اقبال عمومی به سراغ طرح های زودبازده و کوتاه مدت می روند که ارتباطی به فرهنگ ندارد و از سوی دیگر دولت به دلیل درآمدهای نفتی کشور، از اقتدار بالایی برخوردار است و بیش از حد لازم تسلط روانی بر بحث ها دارد که این موضوع سبب می شود ناخودآگاه ملاحظاتی وارد تصمیمات اعضای شورا شود.
بنیانیان تصریح کرد: بر اساس نارسایی های فرهنگی که در بطن جامعه وجود دارد، لازم است نخبگان مطالبات فراتری از دولت و حاکمیت داشته باشند. به عنوان مثال در سفرهای استانی رئیس جمهور کمتر نخبه ای دغدغه فرهنگی را برای شهر خود مطرح نمود و اکثر آنها بر مشکلات اقتصادی تاکید داشتند.